Víte, při jaké teplotě vám už v nádrži zamrzne benzín, nebo nafta? Zde je odpověď

                   

V první řadě je třeba říci, že majitelé vozů, do kterých se tankuje benzín, jsou na tom podstatně lépe než majitelé „dieseláků“. Pokud do svého vozu tankujete naftu, musíte být ostražití už při teplotách kolem – 20 stupňů Celsia, které jsou poměrně běžnými teplotami v zimních měsících i v našich krajích. Naopak majitelé vozů s benzinovým motorem mohou být podstatně uvolněnější, benzín totiž zamrzá až při dvojnásobné hodnotě, tedy -40. Co tedy dělat, abyste se problémům se zamrznutím vyhnuli?

Jak už bylo zmíněno výše, majitelé benzinových vozidel to mají podstatně snazší, protože takto nízké teploty v našich krajinách bývají opravdu velkým extrémem a prakticky se s nimi nesetkáte. Kolem benzinu panuje řada mýtů a někteří řidiči mají tendence kupovat benzín s vyšším oktanem z řady důvodů, které nemají žádný efekt. Stejně tak panuje přesvědčení, že benzín s vyšším oktanovým číslem zamrzá až při větších mrazech, není tomu ale tak. Benzíny s rozdílným oktanovým číslem se od sebe liší pouze mírou těkavosti, která nemá s bodem mrazu nic společného.

Pro naftové motory musíte svůj vůz sledovat bedlivěji. První poučka jak si nenechat naftu zamrznout je, abyste neměli v nádrži jen zbytek kapaliny. Čím více nafty budete v nádrži mít, tím lépe pro vás, protože teplota kapaliny se mění pomaleji než teplota vzduchu. Motorová nafta totiž obsahuje tzv. parafiny, což jsou skupiny uhlovodíků, které mohou zamrzat v teplotách nižších než – 8 stupňů Celsia. Čerpací stanice jsou ale k řidičům přívětivé a hlídají zimní měsíce za vás a tak v období mezi prosincem a únorem natankujete pouze motorovou naftu třídy F, která je určena jako zimní nafta pro mírné klimatické podmínky.

Opatrní musíte být u obou typů paliva na to, aby se vám do nádrže nedostala voda, která by mohla poškodit palivový systém. Můžete tomu v zimních měsících předejít tak, že budete vždy tankovat plnou nádrž. Nejčastěji se totiž voda do nádrže dostane právě při tankování, kdy se tankovací trubice orosí tím, že se dovnitř dostane vlhkost. Po uzavření víka nádrže tak voda nemá kam uniknout a přimíchá se do paliva.

Další možností jak si pomoci mohou být aditiva, která se do nafty smí přidávat. Taková aditiva umí posunout bod mrazu u nafty až o 7 stupňů, což může být dostatečná hodnota k tomu, abyste mohli zůstat v klidu. Přejeme vám mnoho šťastných kilometrů v letních měsících a klid v době, až zima opět udeří.

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články