Světlo světa spatřil světově proslulý Volkswagen Brouk přesně před 80 lety, kdy už za sebou měly první prototypy sérii testů. Původní nápad iniciovaný německým diktátorem Adolfem Hitlerem se po tvrdých ranách osudu stal na dlouhou dobu nejprodávanějším automobilem světa. Ale co stálo za úspěchem na první pohled primitivního vozu?

Vůz s temnou minulostí zažil nečekaný úspěch

Legendární vůz Volkswagen Brouk to od začátku neměl vůbec jednoduché. Jeho vývoj byl inspirován touhou Adolfa Hitlera přeměnit Německo v průmyslovou velmoc a jeho výroba byla ihned v začátcích přerušena válkou. Přesto všechno se nakonec stal na dlouhá léta nejprodávanějším automobilem na světě a navždy se tak zapsal do historie.

Hitlerova vize dostupného vozu pro moderní Německo

Po nástupu nacistů k moci v roce 1933 se Německem prohnala vlna změn, které se ani zdaleka netýkaly jenom politiky. Součástí Hitlerova plánu byl i rozsáhlý modernizační program, jímž chtěl Německo přebudoval v průmyslovou velmoc. Změny zasáhly například zestátnění soukromých podniků, budování nových průmyslových center nebo vytváření nových pracovních míst, takže nikdo nebyl fakticky nezaměstnaný.

Součástí rozsáhlého modernizačního plánu Německa byla také idea spolehlivého a dostupného vozidla pro široké vrstvy obyvatelstva. Tímto nelehkým úkolem byl nakonec pověřen český rodák Ferdinand Porsche, jehož návrh „lidového vozu“ byl ještě v tomtéž roce schválen samotným vůdcem. Šlo o vozidlo s jednoduchým designem, prostorem pro 5 osob, a maximální možnou rychlostí 100 km/h. Dostupný měl být za cenu 1000 říšských marek, přestože se dodnes vedou spory, jestli by opravdu za tuto cenu mohl být dlouhodobě prodáván.

Odvážný nápad přerušila válka

První prototyp byl označován jako Porsche Type 12, a jeho výrobu zprostředkoval německý výrobce motocyklů Zündapp. Před finální verzí „Brouk“ přišlo na řadu ještě několik sérií prototypů, konkrétně Porsche Type 32 a Porsche Type 60 – ty byly však postaveny společností NSU. Všechny verze disponovaly dobře známou kulatou karosérií a vzduchem chlazeným motorem uloženým v zadní části vozidla.

Oficiálně měla výroba začít v roce 1939, ale bohužel byla přerušena válkou. Celý průmysl se tak musel přizpůsobit aktuálním potřebám, čemuž se samozřejmě nevyhnuly ani výrobní linky Volkswagenu v nově založeném městě pro její dělníky, Wolfsburgu. Následně se z celého projektu pokračovalo pouze v produkci podvozků pro vojenská vozidla Kübelwagen a Schwimmwagen.

Druhá šance pro „lidový vůz“

Koncem války blýskla Volkswagenu druhá šance na výrobu „brouka“, a znovuotevřením vybombardované továrny ve Wolfsburgu byl pověřen major Ivan Hirst. Ten dojednal s britskou armádou zakázku na 20 000 vozů, a do roku 1946 továrna vyráběla až 1000 aut měsíčně s označením Type 1. Následně se stal ředitelem továrny Heinz Nordhoff, pod jehož vedením sjel už v roce 1955 z výrobní linky miliontý vůz.

Během šedesátých a sedmdesátých let zažil Brouk svůj největší úspěch, a v roce 1972 dokonce překonal konkurenční model Ford T, čímž se stal nejprodávanějším autem světa. Zhruba v této době získal vůz oficiálně svůj název „Brouk“, který byl až do té doby spíše hojně rozšířenou lidovou přezdívkou.

Začátkem 21. století se stáhla nad broukem mračna, když roku 2003 sjelo z výrobních linek Volkswagenu v mexickém Pueblu posledních 3 000 kusů označovaných jako Última Edición. S více než 21 milióny prodaných kusů se dodnes řadí mezi nejprodávanější a zároveň nejdéle produkované vozidlo světa.