Tesla už je minulostí: Zde je nový král elektromobilů. Odepisovaní Němci se probudili a drtí Elona Muska

Volkswagen sesadil Teslu z evropského trůnu elektromobilů. Strohá a naprosto nečekaná zpráva je potvrzena nejnovějšími statistikami. Máme tu nového krále, seznamte se.

i Zdroj fotografie: VW
                   

Pro mě osobně nejvíc šokující statistika je právě tady: Dosavadní vláda Tesly v Evropě je minulostí. Přesná data analytické společnosti JATO Dynamics ukazují, že koncern Volkswagen navýšil meziročně prodeje elektromobilů o 12 %, čímž v prvním čtvrtletí 2025 poprvé překonal Teslu v objemu i tržním podílu. Tento úspěch lze přičíst zejména pestré nabídce modelů v dostupnějších segmentech, zatímco Tesla stále dominuje jen dvojicí Model 3 a Model Y. Wow. Pojďme se na to podívat společně.

Osobně kvituji s nadšením, že elektromobily VW konečně „zabraly“. Ale co zbytek?

Jinými slovy, stará pravidla už přestala platit a žebříček se otřásl v základech. Kdybych někomu z oboru řekl, že (minimálně v elektromobilitě) odepisovaný VW překoná absolutního lídra trhu – americkou Teslu, tak mne asi zavřou do ústavu. A vidíte, přesně to se stalo. Tedy krom toho ústavu. Nicméně, nic není jenom růžové. Víc prodaných aut neznamená jistotu zachování pracovních míst. Zatímco elektromobily VW slaví prodejní úspěchy, skupina VW současně oznámila restrukturalizaci a snižování počtu zaměstnanců.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: JATO Dynamics

Moje rozhovory přímo s lidmi od Volkswagenu příliš optimismu nevzbuzují

Plánované uzavření tří německých továren v Emdenu, Hannoveru a Drážďanech postihne podle agentury Reuters až pět tisíc pracovníků. Tato paradoxní kombinace růstu a úspor je ukázkou, jak složitý a napjatý automobilový trh v roce 2025 skutečně je. Bývám hodně v Německu a mí tamní přátelé shodou okolností pro Volkswagen v Drážďanech pracují, byť zčásti jako externisté. Měl jsem možnost mluvit s několika lidmi přímo z výroby a potvrdili mi v zásadě to stejné:

„Nevíme, co bude dál. I když se naše elektromobily konečně začínají prodávat, změny jsou zřejmě nevyhnutelné. A nikdo neví, jestli bude mít ještě za rok práci.“

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Nejde přitom o ojedinělý hlas – podobná nejistota prostupuje napříč německými automobilkami, kde se rekordní čísla střídají s hrozbou ztráty zaměstnání. Volkswagen to prozatím ustál, a dokonce se mu (konečně, nutno dodat) povedlo širokou nabídkou modelů překonat Teslu. Počítejte se mnou: základní ID.3, kompaktní SUV ID.4, moderní splývavá záď u ID5, poměrně velké a podle ohlasů velmi povedené ID.7 včetně kombi ID.7 Tourer, na které Tesla mimochodem nemá vůbec odpověď. A nejen Tesla.

Tesla nemá na portfolio vozů od Volkswagenu žádnou odpověď

A samozřejmě: ID.Buzz. Proti němu už Američané opravdu nemají co postavit a osobně jej tipuji jednou na podobnou legendu, jakou se staly původní VW T1 a T2. A Tesla? Nekonečná recyklace Modelu Y a Modelu 3, spolu s již notně stárnoucím Modelem S si vybírají svoji daň. Svět je zkrátka již jinde, „čínskými draky“ BYD, Voyah, Nio nebo Chery počínaje a nyní i evropským VW konče. Politické eskapády a arogance Elona Muska v přímém přenosu Tesle odlákaly též nemálo příznivců.

Bláznivý Elon Musk chce zničit Teslu: Majitelé už přelepují loga na jiné značky. Zisk klesl o 71 %, marže na 2,1 %

Finále? Pokud se ptáte na můj osobní názor, bude to mít Tesla v následujících letech hodně těžké. Z pro mne nepochopitelného důvodu si nechala dokonale „ujet vlak“ a nyní se jen může dívat, jak ji ostatní válcují. A buďto přivede na svět hodně rychle hodně skvělé modely, nebo se bude za chvíli na trh s elektromobily dívat opravdu zpovzdálí. A to ani nemluvím o nové ID.2, nové Škodě Epiq a dalších modelech, jež se mají dostat s cenou pod půl milionu. Tam už je Tesla úplně mimo. A nejen tam. Souhlasíte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články