Problémy Volkswagenu dohnaly i Škodu. Náš národní poklad je v ohrožení, hlásí české odbory

Zdánlivě nekonečné a stále se vršící problémy koncernu Volkswagen nakonec dostihly i naši Škodu Auto. Jak moc ovlivní hospodaření zdravé „dcery“ její nemocná „matka“?

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Nechce se mi znovu a zas „otírat” o Volkswagen, kterému se momentálně věru nevede dobře. Nicméně něco podobného jsem v podstatě mohl napsat před rokem. A měl bych také pravdu. Změnilo se něco od té doby? Ano i ne. Výhledy pro rok 2025 nejsou, alespoň podle slov samotných představitelů automobilky, nijak špatné. Na druhou stranu, co by také jiného asi měli říkat. Horší je, že už nejde jen o VW, ale i o naši Škodu. Hrozí jí podobně velké trable jako její „matce”? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.

Problémy se kupí již řadu let, řešení nebude snadné

Samotné problémy koncernu se přitom táhnou už značnou dobu, a jak už to tak bývá, pokud se něco hromadí opravdu dlouho, nedá se toho pak zbavit „mávnutím kouzelného proutku”. Zkrátka to nejde. Všechny ty přehmaty a omyly, Dieselgate počínaje přes ID.3 a nepovedený Golf VIII. až po elektromobilní portfolio, které ve srovnání se spalovací „klasikou” bledne na všech frontách (až na světlé výjimky, např. ID.Buzz), způsobují to, že VW stojí na rozcestí. A nemá moc času.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Škoda už válcuje Volkswagen a drží celý koncern nad vodou. Přesto začne propouštět – Češi zaplatí za úspěch Němců

V posledních měsících přitom Volkswagen už zavřel několik svých továren. Nejkřiklavějším případem je továrna v Bruselu (Vorst), která byla oficiálně uzavřena k 28. únoru 2025. Poprvé po 87 letech, mimochodem. Konec fabriky vedl ke ztrátě pracovních míst pro zhruba 3 000 zaměstnanců. Kromě Bruselu plánuje Volkswagen v Německu uzavřít nejméně tři další továrny, což může vést ke zrušení desítek tisíc pracovních míst. Mezi nejohroženější závody patří například Osnabrück, který nedávno přišel o významnou zakázku od Porsche.

Volkswagen stahuje všechny peníze do Německa

Suma sumárum je koncern v situaci, kde stahuje ze svých dcer peníze, jak jen může. A stahuje vlastně jakékoli peníze. Nikdy by asi nikdo nečekal, že kolos, jakým je VW a který kdysi mohl saturovat vládní rozpočty jednotlivých spolkových zemí Německa, bude řešit problémy s hotovostí. Nicméně stalo se a s ohledem na to, jak ohromné objemy elektromobilů jsou nyní vyrobené a neprodané (hovoří se až o 700 tisících vozů), stejně jako s ohledem na to, čím vším VW aktuálně prochází, se v zásadě není čemu divit.

Udělal Volkswagen osudovou chybu? Pokud jsou pravdivé informace o krachu, tak má (nejen) Německo velký problém

Jenže jakkoli to i před rokem bylo špatné, pořád jsme se utěšovali tím, že se to týká „jen“ německých továren a koncernu na území Německa a naše Škoda je zcela mimo nebezpečí a celá kauza jde tak trochu mimo ni. Ideálně zcela úplně mimo ni. To už dnes neplatí. Jak ostatně v rozhovoru pro škodovácký čtrnáctideník Odborář uvedl nedávno sám šéf odborů Jaroslav Povšík, nyní nelze realizovat ani takovou „drobnost”, jakou je nová jídelna pro zaměstnance, neb zkrátka veškeré vydělané peníze musí Škoda odevzdávat do centrály Volkswagenu.

iZdroj fotografie: Škoda

A i když rozpočet nové jídelny je naplánován na 11 milionů euro (a pro nás běžné smrtelníky jde tedy o poměrně zásadní částku), pro Škodu Auto jde stále o relativně „drobné“. Ve standardních dobách a s jistými a nemalými výdělky. Nyní? Není ani na jídelnu. Můžeme jen doufat, že Volkswagenu jako skupině (i jako značce) se začne opět dařit a začne opět generovat svoje obvyklé objemy peněz. Naše Škoda mu v tom pomáhá již nějakou dobu, a ne malou měrou. Možná by nebylo od věci nechávat zase chvíli „peníze doma”. Ostatně, jak to celé mezi VW a Škodou vnímáte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články