Volvo postaví na Slovensku továrnu na elektromobily za 30 miliard. A brynzu koupíte v IKEA místo masových kuliček

Od roku 2023 začne u Košic výstavba nového závodu Volvo. Zůstanou Slováci největšími výrobci automobilů v přepočtu na obyvatele na světě? A Volvo leaderem elektromobility?

i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
i Zdroj fotografie: Volvo
Dalších 18 fotografií
Dalších 18 fotografií
                   

Zcela aktuální zpráva, stará jen několik hodin: Volvo začne v roce 2023 stavět na Slovensku továrnu na elektromobily. V přepočtu za 30 miliard korun. Neboli 1,2 miliardy „eurobabek“. To nejsou úplně drobné. Čeští korupčníci z dopravního podniku, aktuálně testující interiéry vazebních věznic by sice nad podobnou částkou ohrnuli nos, ale nekorupční Švédi se „plácnou přes kapsu“. A Elon si záhy půjde doplnit vzdělání, kde leží Slovensko. Ne Slovinsko, Elone, Slovensko. Čtěte dále, koliba na baterky je tu.

Od korbáčiků na vrchol automotivu

Plánovaný závod bude už třetí továrnou na elektromobily Volvo v Evropě. Bude klimaticky neutrální a vedle závodů v Belgii a Maďarsku přispěje k celkové produkci Volva, která je aktuálně přes 800 tisíc vozů ročně. „Vážíme si toho, že se společnost Volvo Cars rozhodla vybudovat svůj nový závod právě u nás na Slovensku. Svědčí to o jejich důvěře k nám a důvěře v tuto zemi a její stabilitu“, uvedl mimo jiné v tiskové zprávě slovenský premiér Eduard Heger (OLaNO).

iZdroj fotografie: Volvo

Slovensko je totiž aktuálně v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. To je mimochodem zajímavý údaj. Není to tak dávno, co se leckdo Slovensku tak trochu vysmíval v tom smyslu, že jde o „zemědělský stát“ a bez nás, hrdých průmyslových Čechů by nikdy nezprovoznili ani traktorovou stanici u JZD. Vážně? Počítejte se mnou: Jaguar/Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen. Nyní ještě Volvo Cars. Slušné, co říkáte?

Historie a tradice, o jaké se Tesle ani nezdá

Na malou zemičku uprostřed Evropy, jejíž hlavním artiklem byly donedávna brynzové halušky, parenica a korbáčiky a kterou si Elon Musk stoprocentně nejednou splete se Slovinskem dokonce velmi slušné. A že Elona tahle informace bude zajímat, je nabíledni. Volvo si totiž za dlouhá desetiletí vybudovalo status spolehlivých a extrémně bezpečných automobilů se skvělým zpracováním a důrazem na výborný poměr ceny a užitné hodnoty.

iZdroj fotografie: Volvo

A s velmi silným zaměřením na rodinu. Což trojlístek Audi/BMW/Mercedes postrádá, nebo jej má v omezené míře. A ještě jedna, pro mnoho klientů důležitá věc: Volva designem svých modelů nekřičí do světa, že stály hodně peněz a patří do „vyšší ligy“. Jako že stály a jako že patří. Spíš je jim vlastní skandinávská střídmost a minimalismus, podobně jako u IKEA. I to je jeden z rozdílů proti německé luxusní trojce, která naopak dává svoji cenu nezřídka na odiv.

Vydrží klientela přechod na nabíjení?

O úspěchu elektromobilů Volvo tedy není asi pochyb, a přítomnost tří továren na elektromobily, jež svojí lokací a spotřebou materiálu přímo konkurují Gigafactory Tesly v Berlíně je skutečnost, se kterou bude muset Elon Musk počítat. Jakkoli je Tesla skvělá v „elektrifikaci“, Volvo zase umí dokonale vyrábět automobily a má veškeré technologie 1000x zvládnuté, od malého auta po kamion. To je něco, co Tesle ne vždy zcela jde podle plánu a už se to stalo trochu její „markou“.

Volvu je naopak vlastní neprůstřelná kvalita, robustnost, odolnost a dlouhověkost. Tedy to všechno, co většina z jeho klientů bezvýhradně miluje. Spolu s minimalistickým designem a letitou tradicí vede k tomu, že klientela Volva bývá extrémně věrná a nerada mění značku. Dá se tedy čekat, že všichni „spalovací“ přejdou postupně k elektromodelům a tradice Volva bude pokračovat, jen s jiným zdrojem energie. A nově ve slovenských reáliích. Nezbývá, než braťiam držet palce. A zajet někdy na halušky.

Galerie

Dalších 18 fotografií
Dalších 18 fotografií

Překvapuje vás, jak jsou Slováci výborní ve výrobě automobilů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články