Hlavní premiéry v devadesátkách: Před 25 lety vypadal automobilový svět takto, vzpomínáte?

Rok 1996 byl pro fotbal historickým rokem zisku stříbrné medaile na Euro 96. V tomto roce bylo také představeno mnoho zajímavých vozidel, na některá se podíváme blíže.

i Zdroj fotografie: Mitsubishi, Škoda, Dodge, Peugeot
                   

Psal se rok 1996 a v Anglii probíhalo desáté fotbalové mistrovství Evropy. Turnaj hrálo poprvé šestnáct mužstev a Česká republika si odvezla historický úspěch. Ve finále sice podlehla v prodloužení Německu, ale druhé místo je dosud nejlepším výsledkem od rozdělení Československa. V tomto roce také vzniklo mnoho zajímavých aut od automobilek Škoda, Peugeot, Ferrari atd.

Peugeot GTI

Jednou z ikon roku 1996 byl Peugeot 306 GTI-6. Nabízel něco, co na tu dobu bylo poměrně exotické. Měl šestistupňovou převodovku, které patřila tehdy spíše k superautům. GTI-6 nabízelo v základu výkon 167 koní, což ho neřadilo do kategorie superaut. Jeho specifický podvozek ho však zařadil mezi ikony.

V roce 1996 Peugeot představil ještě jeden hot hatche s malým motorem, a tím byl Peugeot 106 GTI. Jako motor měl jen 1,6 litru a výkon 120 koní. Výhodou vozidla však byla jeho malá hmotnost, necelých 1000 kg. Dokázalo i přes malý výkon zrychlit na 100 km/h za 7,5 sekundy. Maximální rychlost byla udávaná 210 km/h, což v praxi nebylo moc reálné.

Renault ve sportovní i prostorné verzi

V roce 1996 vzniklo první vozidlo, které neslo označení Sport. Byl jím zajímavý Renault Sport Spider, roadster s francouzských vzhledem. Jeho specifický tvar, velké světlomety a design dveří byl tehdy nezaměnitelný. Nabízel výkon 150 koní, který dodával čtyřválcový motor o objemu 2,0 litru. První modely neměly čelní sklo.

V témže roce Renault představil rodinné vozidlo první svého druhu, které následně několik automobilek napodobilo. Byl jím Renault Megane Scenic, který měl vzadu tři samostatná sedadla, která byla posouvatelná i vyjímatelná. Díky tomu mělo vozidlo velký zavazadlový prostor. Jeho prodeje však začaly klesat již v roce 2000.

Ferrari i Jaguar

Na Euro 96 nebyli Italové moc úspěšní, ale podařilo se jim představit zajímavý vůz s velkým výkonem. Ferrari 550 Maranello znamenalo po dvaceti letech návrat do Grand Tourer s motorem V12. Maranello nabízelo výkon neuvěřitelných 485 koní a maximální rychlost 320 km/h.

V roce 1996 zažil úspěch i Jaguar, představil vozidlo, kterého se prodalo do roku 2004 přes 90 000. Úspěšným vozidlem byl Jaguar XK8 Cup, který byl představen na autosalonu v Ženevě. Design byl vytvořen ve spolupráci s Geoffem Lawsonem a první model nabízel motor V8 s výkonem 290 koní.

Škoda a Fiat

I automobilka Škoda v roce 1996 představila vozidlo, které bylo finančně i technicky zajímavé. V dubnu byla na trh uvedena Škoda Octavia, která byla podobná s vozidlem Golf 4, ale měla větší kufr a menší cenu. První generace byla velmi úspěšná, prodalo se přes 1,5 milionů kusů.

Zajímavé vozidlo představila také automobilka Fiat pod taktovkou známého designéra Chrise Bangle. V roce 1993 byl představen první Fiat Coupe, ale v roce 1996 přišla na trh zajímavější verze Fiat Coupe 20V Turbo. Pětiválcový přeplňovaný motor nabídl výkon 220 koní a na 100 km/h zrychlil za 6 sekund. Koncern Fiat v roce 1996 představil také model Lancia Ypsilon.

Další vozidla

Výčet vozidel určitě není kompletní, v roce 1996 vyšlo ještě mnoho zajímavých vozidel. Zmínit můžeme například Porsche Boxster, které údajně zachránilo automobilku před zánikem. Dále Mercedes Benz SLK, Lotus Elise, Ford Ka či Dodge Viper GTS. Zapomenout bychom neměli ani na Mitsubishi Lancer Evolution IV se sportovními sedadly Recaro a výkonem 276 koní.

Které z uvedených vozidel je vaše oblíbené?

Diskuze Vstoupit do diskuze
58 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články