Tatra s motorem ze stíhačky MiG-15 a dalších 5 nejšílenějších monster na kolech, které pohání motory z helikoptér a letounů

Touha konstruktérů po originalitě, nápaditosti a výkonu vede občas na netradiční nápady a řešení. Jedním z nich je použití leteckých motorů místo klasických.

i Zdroj fotografie: Hasičský záchranný sbor
                   

I když se myšlenka použití leteckého motoru ve voze zdá být zvláštní, tak tyto pokusy skutečně existovaly. Nechme teď stranou, zdali se jednalo o pokusy, které vydržely odjet jedno kolo na zkušebním okruhu, nebo se dostaly do „téměř sériové výroby“. Podíváme se na pár zajímavostí ze světa, kde se konstruktéři, vizionáři nebo nadšenci pokusili vyměnit standardní motor za motor z letadla s vidinou toho, že budou rychlejší.

Brutus s motorem od BMW

Tento šílený stroj, který byl i ve vysílání původního Top Gearu s moderátorem Jeremy Clarksonem, je čistým ztělesněním konstrukčního šílenství (v dobrém slova smyslu). Takto nějak asi vypadal pekelný stroj Lucifera I., když zakládal peklo. Na jednoduchém šasi s tuhými nápravami odpruženými listovými pery je připevněn motor V12 s objemem 46 l. Kolik přesně má motor koní se různí a je uváděno rozmezí 500 – 750 PS.

Tento výkon je přenášen pekelným řetězen na zadní nápravu, kde roztáčí tak úzká kola, že by se za ně nemuselo stydět kdejaké jízdní kolo. Netřeba zmiňovat, že řízení takového stroje musí být brutálním zážitkem. To mimo jiné zmiňuje i Jeremy ve videu. Olej prskající okolo vozu, plameny šlehající vně atd.

Chrysler Turbine car

V 60. letech minulého století se experimentovalo velmi dobře. Doba tomu prostě přála a tak se na silnice podívalo i mnoho zajímavých aut. Tím nejzajímavějším by mohl být, mezi dalšími vozy, projekt Chrysleru. V roce 1964 byl na New York World’s fair představen koncept auta, který měl pod kapotou čtvrtou generaci Chryslerova turbínového motoru. Tento motor mohl spalovat vše, co mělo náznak hoření. Od Chanelu, přes topný olej, až po olej na smažení.

Bohužel benzín tehdejšího složení nedokázal spálit, protože v benzínu byla příměs olova a ta turbínovému motoru škodila. Otáčky na volnoběh byly 22 500 ot/min a pracovní otáčky pak byly kolem 44 500 ot/min. Což je asi 10 krát více než u klasického spalovacího motoru. Auto pak mělo třístupňovou samočinnou převodovkou TorqueFlite, přenášející 576 Nm na zadní kola. Dnes jsou dochovány už jen tři exempláře.

Toyota MR2 s hvězdicovým motorem

Nápad dát do malé Toyoty hvězdicový motor, který se vlastně do auta ani nevejde, je značně odvážný nápad. Motor pochází údajně ze cvičného letounu PT-22. Tady jde spíš o pokus vlastníka udělat něco zajímavého. Na rozdíl od Chrysleru, který chtěl svoje turbínové auto prodávat sériově, se tento pokus naštěstí na silnici nikdy nepodívá.

Jako technické cvičení je tento pokus úctyhodný a majitel si zaslouží obdiv, protože nacpat do auta hvězdicový motor a ještě aby fungoval a poháněl kola místo vrtule, není zajisté lehký úkol. Ne jeden člověk by při zjišťování dalších technických problému, které vzniknou takto bizarním spojením, vzdal takový experiment a schoval plány zpět do šuplíku.

Rolls-Royce Phantom a Bentley

Rolls-Royce Merlin byl pístový letecký motor s dvanácti válci a objemu 27 l a výkonu kolem 850 PS. Asi nejznámější použití tohoto motoru je ve stíhačce Spitfire. Někoho nakonec napadlo dát tento motor i do auta. Konkrétně použil podvozek z Phantoma II a na něj přidělal tento V 12 motor.

Zajímavostí je, že tento motor posloužil jak na tohoto stříbrného krasavce, tak i na o něco více mediálně známé Bentley, které se objevilo v Top Gearu společně s Brutem. Bentley je dokonce postaveno i na stejném podvozku Phantom II. Spotřebuje 110 l/100 km a nádrž má na 400 l paliva. Tomu se říká nádrž.

Tatra s proudovým motorem

Nebyli bychom to Češi, kdybychom to také nezkusili. Tatra 148 sice není osobní vůz, ale těžký nákladní stroj, nicméně na její rám se dostal také letecký motor. Na rozdíl od výše uvedených aut tady ale nesloužil k pohonu, ale k účelům rozmrazování letištních ploch. Na podvozku Tatry byl umístěn v zadní části za kabinou proudový motor ze stíhačky MiG-15. Známá je také historka o tom, že při vypnutém motoru, který pohání Tatru a zapnutí proudového motoru, se uměla Tatra rozjet na 150 km/h. 

Který z těchto nápadů se vám líbí nejvíce?

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články