S pokročilou dobou přicházejí i pokročilé technologie. A přestože pokrok se vyznačuje zlepšováním stávajících věcí, někdy se i nové technologie potýkají s neduhy, které se naopak vozů bez těchto pokrokových technologií netýkají. Turbodmychadlo sice není nejnovější technologií, ale přiznejme si – v dnešní době už těžko hledáte vůz bez turba. A i přes rozšířenost je to stále nákladná položka na opravu a problémy zůstávají podobné, ať se jedná o starý či nový vůz. Přímé vstřikování paliva už není tak rozšířené, avšak jeho výhody jsou vyváženy několika nevýhodami.

Kontrola „papírů“

Prvním místem, kde by se kupující měl ujistit, že je auto v pořádku je servisní kniha. To platí především pro vozy v záruce, kde pravidelný servis rozhoduje o tom, zda vůz ještě záruku má či ne. V našich končinách není časté vést servisní knihu po skončení záruky, ale pokud nějaký vůz servisní knihu má, je to světlá výjimka a rozhodně výhoda. Pokud zajdeme ještě dále, nejlepší je si u servisu ověřit, zda-li je servisní historie vozu dohledatelná.

Další plus prodávající u kupujícího získá, pokud může doložit alespoň faktury za nakoupený materiál nebo na provedené práce na voze. Není to sice tak spolehlivý ukazatel údržby jako servisní kniha, ale je to pořád plus oproti nulovým informacím o servisní historii vozu.

Diagnostika vozu

Řídící jednotka vozu je v moderních autech věc, skrze kterou „tečou“ skoro všechna data a tím pádem nám dokáže říci, co se s vozem děje nebo v minulosti dělo.  Načtení vozu na diagnostice není drahé a dokáže ukázat chybové kódy, které indikují relativně přesně, kde v motoru není něco v pořádku (pamatujte, že ne všechny chyby rozsvítí kontrolku na palubové desce). Zjistit můžete jak problémy s turbodmychadlem, tak i případné problémy se vstřikováním a jinými komponenty motoru.

Vyvarujte se upraveným motorům

Spíše majitelé sportovně laděných vozů mají tendenci po „domácku“ upravovat motory a tím z nich dostat větší výkon. Jedná se především o vozy s turbodmychadlem, u nichž lze bez problémů zvyšovat plnící tlak turbodmychadla a tím z vozu dostat koně navíc. Je to sice levný a rychlý způsob zvýšení výkonu, ale motor na to nemusí být stavěný a dosti to sníží jeho životnost. Navíc samozřejmě při jakékoliv úpravě dojde ke ztrátě záruky. Proto před koupí dbejte na to, aby vůz není a nebyl nikdy modifikován jinak, než dovoluje výrobce.

Zvažte test komprese

Nyní k prvním přímým nedostatkům u motorů s přímým vstřikováním (především benzínových). Motory s přímým vstřikováním trpí na takzvané „zakarbonování“ ventilů. To se děje ze dvou spolu souvisejících důvodů. Prvním je, že při přímém vstřikování nedochází k průchodu paliva přes sací ventil a „neomývá“ jej. Nebyl by to problém, pokud by sací ventil zůstal suchý, avšak moderní motory musí disponovat systémem zpětného vedení výfukových plynů. Taková kombinace znamená karbonové úsady na ventilech, což v pozdějších fázích vede ke ztrátě komprese.

Nejenže testem komprese zjistíte zda-li ventily dosedají tak jak by měli, ale zda i ostatní komponenty, jako třeba pístní kroužky, jsou v dobré kondici.

Nechte zkontrolovat samotné turbodmychadlo

Turbodmychadlo není levná záležitost a tak je dobré se vyvarovat vozům, které by čekala jejich oprava. Vada na turbodmychadlu nemusí být zjevná při prvním setkání s vozem, nejlepší je proto svěřit kontrolu mechanikovi.

Problémy mohou být způsobeny různými vlivy od vniknutí cizího předmětu do turbodmychadla, nedostatečným mazáním nebo zatuhnutím variabilní regulace turbodmychadla. Veškeré tyto příčiny mohou odstavit turbo nadobro, nebo dokonce i v některých případech poškodit samotný motor. Proto nezanedbejte jeho kontrolu.

Sami si samozřejmě můžete ověřit, jestli je turbo v dobré kondici. Před kontrolou vozu se s prodávajícím domluvte, aby vozidlo před vaším příjezdem nestartoval a nezahříval. To ověříte hmatem na motoru po otevření kapoty, případně osaháním koncovky výfuku. Je-li vůz opravdu studený, je třeba ho nastartovat a nechat na volnoběh zahřívat. Signálem, že s turbem není něco v pořádku, bude hustý bílý kouř z výfuku. Kouř = problémy. Samozřejmě trocha páry ze studeného motoru je normální.

Vyčištění palivového systému, pravidelný servis

Pokud se na voze provádělo čištění palivového systému, jde o další dobrou zprávu pro kupujícího. Samozřejmostí je i pravidelný servis a to kromě výměny oleje i výměna svíček nebo rozvodů. Takové úkony zvyšují životnost motoru. Dbejte na veškeré varovné signály, podivné zvuky z motoru, nepravidelný chod, chrastění. Nejlépe je ke koupi přizvat mechanika, který mnohé problémy může pomoci odhalit.