Ojetina, kterou Češi milují, je podle automechanika jedna z nejhorších. Pokud ji máte, prodejte ji dřív, než bude pozdě

Auto, které plní česká parkoviště a testy ho chválí jako rodinnou jistotu. Zkušený mechanik ho ale řadí mezi nejhorší ojetiny. Kde je pravda a kdy má smysl uvažovat o prodeji?

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Nevěřil bych, že zrovna tohle se mi může stát, ale stalo se. Můj nedávný rozhovor se známým automechanikem mi totiž zcela poopravil názor na jeden mimořádně oblíbený model Volkswagenu, o kterém jsem si v podstatě nikdy nemyslel nic zlého. Ba právě naopak. Jenže zdání klame. Zajímá vás, jaký model mám na mysli? Za okamžik prozradím.

Žil jsem dlouhé roky v domnění, že speciálně tento model se (s nějakými pohyby směrem nahoru, a především dolu) ukazuje jako stálice, na kterou se zkrátka dá kdykoli spolehnout. A která nikdy nezklame. Pokud tedy nemáte přehnaná očekávání. Ano, jde pochopitelně o Golf. Počínaje třetí generací (mojí oblíbenou) byla zkrátka každá další o něco lepší. Vážně?

Miláček českých rodin pod nemilosrdnou palbou

Ještě bych mohl dát „o můj oblíbený” Golf. Opravdu ten model miluju a opravdu si myslím, že je to revoluční počin Volkswagenu. A myslím si to nejen já. Jenže. Co třeba pátá generace? V testech bývá označován jako univerzální rodinné auto, něco jako „náš evropský standard, na který se dá vsadit“.

Tomu odpovídají i recenze majitelů. Často chválí komfort, pocit jistoty a celkovou spokojenost, u některých benzinových verzí se udávané hodnocení blíží devadesáti procentům. Golf má image „evropského krále“, který si získal loajální fanoušky napříč generacemi i pohlavími. Chápu. Proti „unifikované“ čtyřce je to násobně víc VW než třeba Škoda nebo SEAT. A dnes je k mání za směšné peníze.

Oblíbený Golf jako generátor problémů? Nevídané

Právě proto na mě slova mého kamaráda, zkušeného automechanika, zapůsobila jako studená sprcha. Ze své dlouholeté praxe řadí Golf Mk5 mezi nejhorší ojetiny, se kterými se v servisu setkává. Nejde o oficiální statistiku, ale o subjektivní závěr po letech práce pod zvedákem, a ten ostře kontrastuje s tím, jak o voze mluví spokojení majitelé.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Slabiny, které z levné ojetiny dělají drahý problém

Podle Viktora není „pětkový” Golf na odpis kvůli jedné fatální chybě, ale kvůli sérii typických slabých míst, která se u starších kusů často sčítají. A to zejména kvůli:

  • korozi předních blatníků, okolí výklopného zadního loga a prahů,
  • problémům u prahů, kde může být příčinou i tak „banální“ detail, jako chybějící plastové záslepky v zadní části, kvůli nimž se dovnitř dostává vlhkost,
  • vůle v uložení ramen zadní nápravy, které zhoršují jízdní vlastnosti a komfort,
  • poruchy snímače tlaku v bloku ABS/ESP, jež se mohou projevit varovnými kontrolkami a nutností dražší opravy.

A pochopitelně. Jako „třešnička na dortu“ (pravda hodně hořkém dortu) se k tomu přidávají problémy s automatem DSG. Proto radím všem a vždy: pokud DSG, tak prosím vás některou z posledních verzí, kde už se podařilo leccos vychytat. Protože třeba u DSG DQ200 se náklady na výměnu spojek pohybují v řádu desítek tisíc korun. To vám výhody automatu dokonale smaže.

iZdroj fotografie: Pixabay

Jak se vyznat v radách, strašení i pochvalách

Je opravdu lepší prodat Golf V, „dokud je čas”? Tuhle otázku pokládají čtenáři často. Kdy brát větu „tohle auto nebrat“ jako zásadní varování a kdy ji brát s rezervou? U Golfu Mk5 (ale nejen u něj) se osvědčil jednoduchý filtr, který odliší emoce od faktů:

Rady pro nákup ojetiny – platné nejen u Golfu Mk5

Základ je prověření historie vozu podle VIN. V databázích se dají najít záznamy o haváriích, stočeném tachometru, odcizení nebo nesrovnalostech v registru a často i data z technických kontrol a servisní historie. Teprve potom má smysl řešit samotné auto.

Ideální je přijet k vozu s nezávislým technikem, nebo zamířit rovnou do servisu. V něm se pak zaměřte na:

  • místa známé koroze,
  • celkový stav podvozku a uložení ramen,
  • interiér a místa dokládající jeho reálné opotřebení (a s tím související reálný nájezd),
  • motor a převodovku, speciálně na stav a funkci automatu (pokud kupujete verzi s automatem),
  • tloušťku laku na jednotlivých panelech karoserie (prozradí dodatečné lakování/kytování),
  • elektroniku a brzdy, zejména systém ABS/ESP

Část uživatelů má tendenci brát slova (nejen mého) mechanika jako definitivní verdikt. „Řekl, že je to špatné auto, tak pryč s ním.“ Druhý extrém je všechno odmítnout: „Mně jezdí dobře, tak mě strašit nebudou.“ Jak to vidím já?

Rozumná cesta (jako téměř vždy) zlatá střední cesta. A tedy někde mezi tím. Odborné rady, databáze historie, modelové recenze jsou jen zdroje informací, ne hotové rozsudky.

Technik po prohlídce může doporučit, zda je konkrétní kus za dané peníze výhodný, ale konečné rozhodnutí je vždy na majiteli nebo kupujícím.

Prodat, nebo zůstat „golfistou“?

U Golfu Mk5 dává smysl vzít vážně známé slabiny, porovnat je s reálným stavem konkrétního auta a s vlastním rozpočtem. Teprve pak má význam řešit, zda ho prodat, nebo si ho nechat.

Mechanikův názor, že jde o jednu z nejhorších ojetin, vychází z oprav, kde se často potkává s korozí, problémy s podvozkem, systémem ABS/ESP a nákladnými opravami převodovky DSG či některých motorů. U auta, které se běžně prodává za 60 až 120 tisíc korun, může jedna větší oprava spolknout výraznou část jeho hodnoty. Pak ale úspory přestávají dávat smysl.

Na druhé straně stojí spokojení majitelé, kteří oceňují komfort, univerzálnost a celkovou spokojenost a jejichž zkušenost je často bez dramatických poruch. Ani jednu skupinu přitom není nutné automaticky přehlížet.

Rozumný postup je jasný. Vzít si k ruce historii, nezávislou prohlídku v servisu, znát typická slabá místa a spočítat si reálné náklady. Až pak se rozhodnout, jestli je pro vás Golf Mk5 stále „evropský král“, nebo jestli nastal čas ho vyměnit dřív, než vám účet za opravy začne připomínat cenu další ojetiny. A poohlédnout se po něčem jiném. Třeba po jiném Golfu. „Šestka“ už leccos napravila a Golf VII je dodnes možná nejpovedenější generace. Ostatně, jak to vidíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články