Volkswagen nečekaně končí s prodejem benzinových a naftových motorů. Už jen jeden měsíc a zůstanou pouze elektromobily

Když se někdo snaží po aféře Dieselgate napravit pověst a stát se nejekologičtějším výrobcem na planetě i v přilehlém vesmíru, vede to místy k opravdu nečekaným koncům.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Není asi tajemstvím, že mnoho světových i evropských výrobců se ocitá na křižovatce.  Zdá se, že nastala chvíle, kdy se musí rozhodnout, kterým směrem se vydat. Jsou tací hráči, jako Audi, kteří se rozhodnou pro dvě platformy a nechávají si dveře otevřené. Co kdyby, znáte to. Pak jsou i tací, jako třeba Toyota a BMW, kteří otevřeně mluví o problémech spojených s elektromobilitou. A nakonec jsou tu firmy jako Volkswagen, kteří jako by vše vsadili na jednu kartu. Jsou si opravdu jisti, že mají esa v rukávu? Pojďme se na to podívat společně.

VW se opravdu razantně snaží zbavit aféry Dieselgate

Pro nás Čechy, pro nějž koncern Volkswagen znamená přece jen trochu víc, než jen jednoho z několika německých výrobců má navíc celá situace několik zajímavých konsekvencí. Tak především, Škoda Auto patří koncernu VW. A směrování koncernu se tak trochu (možná i trochu více než trochu) dotýká směrování naší Škody. V obou směrech. Jednak jsme dostali „darem“ výrobu spalovacích motorů EA 211 pro celý koncern, jednak si Škoda maluje budoucnost v podstatě pouze elektromobilní. Viz studie představené tento rok.

Škoda se obětuje, aby zachránila spalovací motory koncernu. Ale kdo zachrání Škodu? „Dáreček“ za všechny peníze od VW

Za druhé, jako země svého času velmi preferující koncernové vznětové motory (kdo nejezdil TDI, jako by nebyl) máme aféru Dieselgate ještě docela v živé paměti. Jakkoli se nás tuším odškodnění ze strany VW paradoxně netýkalo a z našich majitelů „cinkutých“ TDI motorů na aféře nikdo nevydělal. Především však asi nebudu sám, komu chování VW nyní přijde jako „ode zdi ke zdi“. Tak nejdřív bychom namontovali TDI snad i do dětského kočárku, abychom po provalení skandálu zase úplně všechno zavrhnuli?

Rozdělení značek koncernu: VW ideálně jenom elektro

A jasně deklarovali, že do budoucna chceme být papežštější, než papež? A chceme odčinit všechny (nafotové i benzínové) hříchy tím, že raději nevyrobíme nic, co by jen trochu zavánělo benzínem nebo naftou? Vždyť je je to nesmysl. Chápu, na nějaké supertajné poradě se zřejmě dohodlo následující dělení. Audi: zkusíme pod obojím. Škoda? necháme vyrábět spalováky, Čechům to nevadí. Porsche: počkáme, jak dopadne syntetika. Lambo: benzín!!! Možná hybridy. Seat: hybridy i benzín. VW: jen elektro, jsme nejvíc vidět.

Blesková zpráva: SEAT končí s automobily. Výrobu převezme jiná značka koncernu, Češi už se mohou těšit

Netuším, jestli nějaká podobná porada někdy proběhla, ale dle toho, co vidíme dnes a denně u VW bych skoro tipnul, že ano. VW evidentně vsadil všechno na jednu kartu, problém je, že ta karta není momentálně příliš vysoká. To však nebrání třeba norskému importérovi v tom, aby letos v prosinci přestal přijímat objednávky na nové osobní vozy s benzínovými nebo naftovými motory. Jinými slovy, co má nádrž na něco tekutého a logo VW do Norska nesmí ani páchnout.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Chápeme, Norsko a Norové jsou úkaz nejen v evropském měřítku. Tak daleko, jako jsou s elektromobilitou oni, se zatím v Evropě nikomu nepodařilo ani přiblížit. V září 2023 tvořily celých 93 % prodejů elektromobily a plug-in hybridy. Většina z toho však byla „čistá elektrika“. Jen Volkswagen prodal v Norsku za posledních 10 let přes 100 000 takových vozidel. Zřejmě nevidí potřebu držet v nabídce podle něj zastaralé benzínové nebo naftové motory. Otázka je jediná: kdy se tak stane u nás? Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Kdy si půjdete koupit elektromobil?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články