Neutěšeně nízké prodeje elektromobilů vedou Volkswagen k zamyšlení, jestli by klasické automobily nebyly náhodou lepší volbou. První vlaštovka ukazuje, že by tomu tak mohlo být.
Začnu vzpomínkou, která se mi stále vrací, pokud někde zahlédnu starší, klasický Volkswagen v českých ulicích. Pamatuji si na své první setkání s Golfem třetí generace – jednoduché, robustní, nicméně velmi kvalitně provedené a praktické auto s nenáročným motorem a téměř nezničitelným interiérem. Jestli bych si ho jako nové koupil dnes? Popravdě, asi ano. Právě jednoduchost a spolehlivost byly tím, co jsme si na VW cenili nejvíc. Vrátí se to? Možná ano. Pojďme se na jeden chystaný comeback podívat společně.
Plánovaný odbyt elektromobilů ve velkém se nekoná. Proč?
Protože pokud se přesuneme do roku 2025, je situace o poznání složitější. Elektromobily sice už stihnuly proniknout do povědomí motoristů, jenže zájem veřejnosti – zvlášť v Evropě – je oproti očekávání stále vlažný. Podle zprávy zveřejněné agenturou Bloomberg v roce 2024 došlo k poklesu poptávky po elektrických vozech v Německu, a právě Volkswagen patří mezi koncerny, které to zasáhlo nejcitelněji. Pochopitelně. Odčiníme „hříchy“ Dieselgatu. Jenže tak snadno to zřejmě nepůjde.
Co dělá tyto modely specifickými? Hlavní roli hraje nízká pořizovací cena, absence příliš komplikované výbavy a drahých asistenčních systémů. Popravdě řečeno – komu z méně movitých zákazníků budou chybět masážní sedačky nebo automatický parkovací asistent, když mohou mít nové auto a nemusí se pořád dívat po bazarech? Potvrzuje ji i průzkum německého autoklubu ADAC, podle něhož právě otázka ceny a udržitelnosti provozu zůstává nejdůležitějším faktorem nákupu nových vozů.
Klasický Golf by uměl zaujmout bezpochyby i dnes
Mám to mimochodem zcela stejně. A právě Golf III byl dle mého takovým etalonem dostupného, přesto velmi dobře provedeného a robustně sestaveného automobilu. Navíc s neuvěřitelnou škálovatelností: od základních CL modelů s opravdu chudou výbavou až po opulentní VR6. Každému dle jeho možností. A dle jeho peněženky. Ptám se tedy celkem pochopitelně: nebyla by tohle právě cesta z nynější šlamastyky Volkswagenu? Auto, které by, podobně jako Golf III, chtěly a kupovaly masy lidí?
Vždyť právě na této filozofii značka vyrostla a získala miliony loajálních zákazníků po celé Evropě. A nejen tam. Volkswagen Golf, Polo, či dokonce Taigo v základní výbavě stále patří k nejlevnějším nabídkám VW – a pro mnoho klientů i základní, litrový tříválec s manuální převodovkou stále znamená solidní, spolehlivou volbu. „Cesta k dosažení inovace není vždy v technologické složitosti, ale v návratu ke kořenům“ – tuto větu jsem si zapamatoval z komentáře Herberta Diesse pro Automotive News z doby, kdy ještě vedl koncern. Co si to zopáknout?
Tera jako možný „tester“ návratu klasiky do Evropy
VW to zatím zkouší v Brazílii. Levný crossover Tera, jejž vidíte na fotografiích v galerii k tomuto článku, má motor 1,0 MPI, pětistupňový manuál a pohon předních kol. 15palcová ocelová kola, nicméně i 8″ LCD coby přístrojová deska nebo 10″ LCD pro palubní multimédia. V přepočtu za 405 000 korun. Což je Brazílii mimochodem podobné, jako kdyby u nás Dacia stála 249 000 korun. Nebyla by tohle cesta i pro Evropu, co myslíte? Napište mi prosím své názory do diskuse, těším se na ně!