Vybíráte automobil s automatickou převodovkou? Zde jsou 4 typy, jejich výhody a nevýhody. Jakou si vybrat?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Automatická převodovka se představila v prvním sériově vyráběném autě značky Oldsmobile v roce 1940. Od té doby jsou tyto převodovky velkou součástí automobilového trhu, tedy především v Americe. U nás se vyskytují méně, přesto je automatická převodovka stále častější volbou kupujících. Pojďme si tedy představit 4 nejznámější typy automatických převodovek. Začněme u té nejzákladnější.

Hydrodynamická převodovka

Hydrodynamická převodovka s hydrodynamickým měničem je právě ta automatická převodovka, která byla použita jako první. Známá jako „Hydra-Matic“ využívala základního principu vynalezeného dvěma brazilskými inženýry a následně odkoupena právě Oldsmobilem.

Přenos kroutícího momentu z motoru k převodovce probíhá za pomocí již zmiňovaného hydrodynamického měniče. Ten nahrazuje pevné propojení motoru a převodovky, jako známé u manuální převodovky. Místo toho využívá hustou kapalinu, přesněji olej, k přenosu této síly na převodovku.

Jelikož motor není s převodovkou pevně spjat, může převodovka měnit rychlosti plynule. Navíc tato technologie je léty ověřená, tudíž není třeba hledat nějaké technické nedostatky.

Z hlediska praktičnosti je však třeba se rozmyslet. Přenos síly pomocí hydrodynamického měniče není velice efektivní. Proto jedinými nevýhodami této převodovky jsou vyšší spotřeba a u některých modelů pomalejší změna rychlostních stupňů.

Známé jako: 9G-Tronic, Geartronic, ZF 8-speed, ZF 8HP, ZF 9-speed, ZF 9HP

Vyberte tuto převodovku pokud: chcete pohodlnou a plynulou automatickou převodovku, která je léty ověřená a minimalizuje hluk motoru.

Automatizovaný manuál

Tato automatická převodovka se nejvíce blíží klasické manuální. Uvnitř se nachází klasická spojka i převodovková skříň. Avšak navenek v autě nenajdete ani spojkový pedál, ani klasický volič rychlostí. Vše totiž funguje jako manuální převodovka, avšak úkony potřebné pro změnu rychlosti neprovádí řidič, ale řídící jednotka.

Jakmile je třeba změnit rychlostní stupeň, řídící jednotka odpojí spojku, přeřadí rychlost a spojku znovu spojí.

To je pro řídící jednotku mnoho úkonů najednou a tak u nejednoho typu této převodovky se můžeme setkat s běžným cukáním nebo pomalou změnou rychlostí. V nejhorším případě s obojím. Navíc člověk sedící v autě vybaveném touto převodovkou není na změnu rychlostí připraven, proto cukání zaznamenává mnohem víc, než když řadí řidič samotný.

Výhodou jsou nízké náklady na koupi auta s touto převodovkou oproti ostatním automatickým převodovkám, nízké náklady na případnou opravu a celkovou jednoduchost tohoto systému.

Známé jako: robotizovaný manuál, Tiptronic, SMG, ASG, ETG, EGC, EAT

Vyberte tuto převodovku pokud: toužíte po automatické převodovce, ale nechcete za ní dát velké peníze a udržet náklady na minimu.

Dvouspojková převodovka

Mezi nejmladší automatické převodovky se řadí dvouspojková převodovka představena a používána především koncernem VW. Z názvu již vyplývá použití dvou spojek místo jedné.

Systém je ovládaný řídící jednotkou a skýtá v sobě dvě spojky, kde každá spíná různé rychlostní stupně. Jedna spojka ovládá rychlosti 1, 3, 5 (7) a na druhé se volí rychlosti 2, 4 a 6. Principem převodovky je předvolení rychlostního stupně na té spojce, která zrovna není aktivní. Pokud se například na první sepnuté spojce rozjíždíme na třetí rychlostní stupeň, na druhé spojce se předpřipravený čtvrtý rychlostní stupeň. Ve vhodnou chvíli se odpojí první spojka a připojí druhá.

Tento princip při běžné jízdě zajišťuje plynulou změnu rychlostí. Problém přijde při změně stylu jízdy, kdy chceme například využít plný výkon motoru, sešlápneme pedál a čekáme podřazení. Jelikož ale zrovna odpojená spojka má připraven vyšší rychlostní stupeň, není připravena na náhlé zrychlení, a tak ji znatelně trvá připravení nižšího rychlostního stupně.

Tato převodovka patří mezi nejkomplexnější. Jsou známi svou horší spolehlivostí a vyššími náklady na údržbu a samotné opravy. Ani spotřeba není u starší generace této převodovky s 6-ti rychlostmi příznivá. Spojky jsou v mokré olejové lázni (u některých verzí až 9 litrů oleje), která znatelně zvyšuje spotřebu vozu. Novější sedmistupňová verze má suché spojky a tedy spotřebu nižší.

Známé jako: DSG, DCT, PDK, R-tronic, Powershift, double-clutch, twin-clutch

Vyberte tuto převodovku pokud: chcete automatickou převodovku kombinující svižnou a poměrně plynulou změnu rychlostních stupňů.

Převodovka CVT

Zkratka CVT znamená v angličtině „plynule proměnný převodový poměr“. Oproti ostatním převodovkám u této nenaleznete žádná ozubená kola a nic z tradiční převodovky. Místo toho v útrobách schovány dva kužely, jeden spojený s motorem a druhý s koly. Mezi těmito kužely se nachází řemen, někdy i vložené kolo.

Při jízdě se mění poloha řemenu na těchto kuželech a tím se mění převodový poměr. Jedná se tedy o variátor, podobný jako nalezneme například u skútrů.

Tento typ převodovky je velice efektivní, jelikož převodový poměr se dá nastavovat ve všech podmínkách skoro do nekonečna. Plynulá změna převodového poměru dokáže udržovat motor v nejoptimálnějších otáčkách.

Výsledek převodovky bez pevně daných převodových poměrů znamená i nepostřehnutelnou změnu převodů. Tudíž se jedná o převodovku s maximálním pohodlím.

Jedinou nevýhodou je použití této převodovky se slabšími motory. U slabších motorů mohou být optimální otáčky vyšší. To znamená, že při akceleraci se musíme smířit s vyšším hlukem motoru.

Známé jako: variátor, Xtronic, E-CVT, Multitronic

Vyberte tuto převodovku pokud: hledáte nejplynulejší převodovku a dobrou spotřebu, bez toho aniž by vám vadil trochu vyšší hluk motoru.

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články