Nový zákon pro starší auta rozděluje Česko. Týká se i vás? Výhody i problémy

Moderní světlomety konečně nemusí být výsadou nových aut. Zákon umožňuje, aby si je legálně dopřála i starší vozidla.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Jedním z hlavních rozlišovacích prvků mezi staršími a novějšími vozy, pokud tedy pominu tříválcové motory s turbem, systém start-stop a velkoplošné (někdy také poměrně nepohodlné a nepřehledné) LCD monitory namísto klasických tlačítek, bývá jejich osvětlení. Ten rozdíl je totiž vpravdě gigantický. Jenže co naplat, moderní světlomety najdete v moderních vozech, opačná cesta nebyla možná. Resp. dosud nebyla možná. Pojďme se nyní s AutoŽivě.cz podívat na onu osvětlovací revoluci společně.

Nejnovější světlomety mají oproti „halogenům“ nesrovnatelně lepší parametry

A jestli přes den při povinném denním svícení zaujmou moderně tvarované světlomety dnešních vozů víceméně především designem či sestavou svítících „denních“ LED diod, za tmy se teprve jasně ukáže, jaký pokrok udělala technologie osvětlení za posledních 30 let. Mezi námi, je přímo gigantický. Nejnovější LED světlomety s matrix technologií a „chytrým“ vykrýváním celého perimetru nabídnou řidiči něco, co ještě před nějakými 15–20 lety nebylo v podstatě možné.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

A to ani když jste se chlubili xenonovými či bixenonovými světly, nejen u nás dříve tak oblíbenými. Jenže co dělat, pokud mám na autě sestavu složenou z klasických H4/H7/H11? Nabízela se samozřejmě možnost „vytunit“ si světlomety LED výbojkami s halogenovou paticí, bez problémů sehnatelnými i dnes, a dokonce od předních, renomovaných značek. Jen vždy s malým dovětkem, že nejsou homologovány pro silniční provoz. Naštěstí se ledy pohnuly. A celkem zajímavým směrem.

První celoevropské schválení pro „retrofit“ LED

Jak totiž uvádí mj. britský magazín Carwow, LED žárovky Philips Ultinon Pro6000 H11 LED jsou nyní schválené pro použití na veřejných komunikacích a splňují revidované mezinárodní předpisy o silničním provozu OSN/ECE R37, které vstoupily v platnost na konci roku 2024. Jinými slovy, tento „průkopnický“ model dostal evropskou certifikaci, jež umožňuje jeho montáž i v případě, že to příslušné národní zákony zakazují. Evropské právo je v tomto případě nad právem národním.

Zákonná pravidla použití denního svícení, mlhovek a dálkovek. Za chybné osvětlení hrozí vysoká pokuta

Schvalovací „moloch“ se dal do pohybu, další typy halogenových patic budou následovat

A i když se nejedná o nejběžnější typ žárovky, jako je H4 nebo H7, H11 je poměrně běžná v japonských automobilech pro světlomety a v evropských automobilech pro mlhová světla. Důležité je, že schvalovací mechanismus byl uveden do pohybu a je jen otázkou času, než se legalizují i ostatní typy – H4, H7, W5W a další. A kdy se tak (dlužno dodat konečně) budou moci dočkat možnosti legální výměny za poněkud archaické halogenové žárovky i ti, kdož dosud – z důvodu nelegálnosti – stále poněkud váhali.

Je ale třeba současně poznamenat, že pouhou výměnou halogenu za LED technologii se ze starého světlometu nestane rázem výkřik poslední techniky. Rozhodně ne. Halogenový světlomet bude pořád relativně jednoduchá konstrukce s výbojkou a parabolou a více či méně umně tvarovanou optikou. Nic víc, nic méně. Nemá rozhodně šanci (a ani ambice) konkurovat moderním matrixovým LED světlometům, vyvíjeným od samého počátku pro zcela jiné technologie.

Až 4x jasnější světlo a životnost 3 000 hodin

Na druhou stranu, dodatečná výbava splňující normy pro silniční provoz produkuje až čtyřikrát jasnější světlo, což řidičům umožňuje lepší viditelnost. Díky technologii SafeBeam žárovka poskytuje optimální osvětlení vozovky a zároveň eliminuje oslnění ostatních řidičů. Výrobce odhaduje životnost žárovky na přibližně 3 000 hodin. Což nevypadá špatně. A především: ono klasické „Dobrý den, pane řidiči, víte, proč jsme vás zastavili?“ vás v případě vašeho nového (homologovaného) osvětlení může nechat zcela klidným. Což je pocit doslova k nezaplacení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články