Pro zapomnětlivé řidiče: Toto pravidlo s pneumatikami platí již od 15. dubna. Nedodržení vás může přijít draho

Nově platící pravidlo s pneumatikami způsobilo perné chvíle již nejednomu řidiči. Změny v zákonech jsou často nepatrné, jejich důsledky ale o to větší. A především dražší.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Jsme uprostřed léta, teploty sice někdy připomínají spíše apríl včetně výkyvů nahoru či dolů, ale ataky třicítek na teploměru nám dávají jasně najevo, v jakém ročním období se právě nacházíme. Logicky by se tedy mělo léto projevit i na obutí našich automobilů letními pneumatikami, respektive celoročními modely. Přesto se tu a tam najde někdo, kdo chce tzv. „dojet zimní pneu přes rok”. Je to vůbec legální? Jak vysoké postihy hrozí? Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.

Zimní pneumatiky jsou konstruovány na provoz do 7 stupňů. Ne do 37 stupňů

Praktické a nezřídka i ekonomické důvody, které k podobnému přístupu a ponechání zimních pneumatik na autě i v létě některé řidiče vedou, se dají v zásadě pochopit, pravdou však také zůstává, že měkká směs zimních pneumatik je určena k použití většinou do 7, maximálně 10 stupňů Celsia. A na rozpálené silnici v třicetistupňových vedrech je pak chování zimních pneumatik někdy celkem nepředvídatelné, rozhodně však nikoli optimální. Což mnohé země vede k tomu, že jízdu na „zimácích“ v létě přímo zakazují.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Máslo za 350 místo za 50? Pokud máte na autě tyto zimní pneumatiky, pak se cesta na nákup pěkně prodraží.

V sousedním Rakousku vám za to kupříkladu hrozí nemalá pokuta. Podle rakouského silničního zákona totiž končí zimní sezóna 15. dubna. Tato povinnost vychází z nařízení o zimní výbavě (tzv. „Winterausrüstungsverordnung“), které definuje zimní období od 1. listopadu do 15. dubna následujícího roku. Pokud vás policie „načape“ se zimními pneumatikami po 15. dubnu a jejich vzorek bude menší než 4 mm, riskujete pokutu až 5 000 eur (125 000 korun). Celkem drahé „zimáky“, co říkáte?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Podobné je to od tohoto roku i v Itálii, kde navíc hledí na tzv. rychlostní index pneumatik. Platí, že pokud v létě pojedete se zimními pneumatikami s rychlostním indexem nižším, než je uvedeno v technickém průkazu, hrozí vám pokuta od 422 eur do maximální výše 1 695 eur. K tomu se navíc přidává dodatečný trest v podobě odebrání technického průkazu a povinnosti nechat vozidlo přezout a následně znovu prohlédnout. Vše za vaše peníze. Dovolená u moře? Možná ji „věnujete“ italské státní kase.

„Výměna pneumatik není právo, ale povinnost“

Obě země mají bohaté zkušenosti jak s vyloženě zimním, tak naopak ryze letním provozem. Možná proto jsou tak nekompromisní. Jak mj. uvádí rakouský autoklub ÖAMTC, tamní úřady každoročně zdůrazňují, že „Reifenwechsel ist keine Kür, sondern Pflicht“ (v překladu „Výměna pneumatik není právo, ale povinnost“). Kontroly provádí jak policie, tak i hraniční stráž na vstupech do země. Dodržování této regulace chrání nejen řidiče před sankcemi, ale především zvyšuje bezpečnost všech účastníků provozu v alpském terénu.

Čeští řidiči: Benevolentní Itálie drsně zpřísnila pravidla silničního provozu 2025, pokuty vás nepotěší. Doteď nic takového neřešili

Dlužno dodat, že mají pravdu. Na měkkých zimních pneu na rozpáleném asfaltu není speciálně rychlá jízda opravdu příliš bezpečná. Pokud tedy máte na svém autě ještě pořád zimní pneumatiky (obzvlášť na konci jejich životnosti), a chcete je „dojet“, neváhal bych s výměnou. Určitě bych s nimi ale nejezdil na jih, pokud se tedy nechcete stát dobrovolným (či spíše nedobrovolným) „sponzorem“ tamních státních pokladen. Ostatně, jak to vidíte vy? Přezouváte vždy, na zimu i na léto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články