Myšlenka je možná zajímavá, ale určitě ne revoluční, přelomová a originální. Tohle už tady bylo a Asterix s Obelixem trochu zaspali.
Všichni víme, co klasické zpomalovací prahy dovedou. Rozdivočí tlumiče, rozčílí řidiče, pošlou kávu do výdechů. Stejně trestají úplně všechny bez rozdílu, včetně těch, kteří dodržují limit na km/h přesně. I když jede řidič pomalu, dodržuje rychlost, jeho auto trpí. A co víc, jak v redakci AutoŽivě upozorňujeme, poškozuje se a klesá mu hodnota. Kdyby tak existoval práh, který se projeví jen na ty, kteří to s rychlostí přehánějí, a slušné nechá jet plynule.
Zařízení, které reaguje na rychlost vozidla, není nic nového
Přesně tuhle každodenní, ale praktickou myšlenku berou do ruky dva mladí Francouzi z Nancy. A mění ji v zařízení, které se jmenuje BumpGuard. Je 100% francouzské, bude to tedy fungovat? Omlouvám se za drzou poznámku, jen vzpomínám na některá francouzská auta. Nebo francouzskou politiku. Nebo cokoli jiného. Bude to fungovat, systém už si vysloužil výběr do James Dyson Awards. Autoři? Théo Hoffmann a Louis Marconnet. Dvojice studentů, která si řekla, že bezpečnost na silnici nemusí být o kolektivním trestu. Ale o spravedlivé zpětné vazbě, která chrání, nezdržuje a netahá z kapsy peníze někoho, kdo nic špatného nedělá.
Princip BumpGuard ja jasný. V předstihu před prahem je umístěný radar, který v reálném čase změří rychlost přijíždějícího auta. Pokud je všechno v mezích stanoveného limitu, nic se neděje. Mobilní prvek zpomalovače zůstává v rovině, auto přejede hladce a plynule, bez trhání a bez nuceného brzdění. Jakmile ale radar rozpozná překročení povolené rychlosti, aktivuje se mechanický prvek, který se zvedne. Vytvoří zcela konkrétní fyzickou zábranu, jež „připomene“ řidiči, že bylo potřeba zpomalit.
Funguje i světelná výstraha v místech rizika střetu s chodcem
Vypadá to banálně, ale psychologicky je to průzračně čisté. Kdo jede tak, jak má, není rušen. Kdo spěchá víc, než je zdrávo, narazí na odpor, který si sám vyvolal. A příště si to rozmyslí. Aby toho nebylo málo, autoři přidávají i bezpečnostní prvek směrem k nejzranitelnějším. Systém umí rozsvítit výrazné světelné upozornění pro chodce. Pokud se ke kritickému místu, třeba k přechodu u školy, blíží vozidlo příliš rychle? Je tu světlená výstraha. Tím se snižuje riziko typických krizovek, které máme všichni v živé paměti.
Zároveň se nevytváří zbytečný stres tam, kde to není nutné. Jezdit po rovině je prostě příjemnější, zejména když ctíte třeba předepsaných 30 km/h. Příběh BumpGuard nezačal včera. Myšlenka se rodila už na konci roku 2024, kde jinde než v místnosti plné nápadů a náčrtů. Netrvalo dlouho a dvojice se rozhodla otestovat realističnost konceptu před odbornou porotou. Přihlásila se do Challenge Innovation Sécurité Routière a vystoupala na 3. místo. Tahle třetí pozice nebyla jen diplom na nástěnku, ale i konkrétní impuls v podobě subvence 75 000 Kč.
Je to nápad, k realizaci a použití může být zatím dost daleko
Ta umožnila pohnout se z papíru k tvrdším materiálům. Následovala podnikatelská příprava, první kresby, makety. A plán, který už má jasný termín. Funkční prototyp je otázkou současnosti. A co dál? Cíl je přímočarý i ambiciózní, vytvořit do roku 2026 vlastní firmu. Dohodnout se s první ochotnou obcí na reálných testech v provozu. Právě v živém prostředí se ukáže, že „chytré“ není jen v názvu. Ale v tom, jak to funguje v reálu. BumpGuard přitom míří i na rozumnou instalaci.
Není to zařízení, které by vyžadovalo frézovat do asfaltu, zatápět pod povrchem a blokovat ulici na týdny práce. Můj názor? No, já upřímně nevím. Jednak název, pod označením BumpGuard už jsem viděl řadu projektů, tohle není žádná novinka. Další věc. Něco takového už myslím existuje. A co dál, vidím velký problém v tom, když jede rychle řidič od hasičů, když jede třeba sanitka. Jistě, pevný práh nedělá rozdíly, zpomalit musí každé auto, včetně záchranářů. Pokud by ale systém měl být opravdu „chytrý“, měl by podle mého názoru brát na tohle zřetel.