Kultovní vozy, které zachránily automobilky před jistým krachem. Většinu z nich zachránil jediný model

Po 2. světové válce bylo pro úspěšné obnovení výroby a udržení se na automobilovém trhu nutné přizpůsobit své modely zákazníkům. Automobilky zachránily tyto kultovní vozy.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Nastartování výroby po druhé světové válce nebylo pro automobilky vůbec jednoduché. Spousta závodů byla jednak zničena bombardováním, případně byly výrobní linky upraveny pro výrobu munice. Poptávka a požadavky potenciálních zákazníků se také změnily, proto bylo nutné výrobu nejen rychle obnovit a dostat se do plusu, ale zároveň se nebát inovací. Mnoho modelů dokázalo zachránit společnost před krachem a postavit ji zpět na nohy.

Nezdolný Volkswagen

To, že kultovní vozy Volkswagen brouk, vyrábějící se od roku 1938 až do roku 2003, byly sice moc hezké, ale svou velikostí ne úplně praktické, víme všichni. Jejich produkci se husarským kouskem rozhodl zachránit major Ivan Hirst. Ten tato malá vozidla doporučil britské armádě, která hned zakoupila 20 000 kusů. Bez efektivní prodejní sítě výrobu těžko zachrání jen dodávky do armády, a tak tehdejší ředitel závodu Heinz Nordhoff pracoval na rozšíření.

Brzy byla poptávka tak silná, že se výrobní linky neměly možnost zastavit a z továrny vyjel miliontý brouk. Volkswagen se stal celosvětově známým automobilovým gigantem. Dalším kultovním vozem z dílen Volkswagenu byl model Golf. První vůz s označením Volkswagen Golf s pohonem na přední kola vyrazil z továrny v roce 1974. Díky jeho produkci se Volkswagenu podařilo naplnit kasu, a dát tak základ vzniku i dalším modelovým řadám, jako je třeba Passat.

Inovativní Mercedes Benz

Mercedes Benz čelil po válce potížím s opětovným nastartováním výroby. Při druhé světové válce byla většina továren zasažena bombardéry, a proto obnova provozu nebyla vůbec jednoduchá. Postupně se ale i tento koncern postavil zpět na nohy a začal chrlit na automobilový trh nové modely. Prvním poválečným dílem z dílny Mercedes Benz byl v roce 1953 model 180, který vytáhl Mercedes zpět do zisku.

Po modelu 180 přišel ten s označením 190, mimo jiné se objevil v bondovce Goldfinger z roku 1964. Výrobu se tvůrci rozhodli zaměřit i na sportovní vozy, které se těšily stále větší oblibě. Mercedes posílal do světa vozy kvalitní, ale pro příznivce sportovních aut poměrně nudné. Model 300SL konečně dopřál chtěný adrenalin i nadšencům sportovního řízení. Mnoho inovativních prvků v něm použitých se začalo používat při další sériové výrobě.

Americký Ford

Americká automobilka se potýkala s poměrně jinou situací, než tomu bylo například u Mercedesu. Továrny společnosti Ford sice nebyly bombardované, avšak jejich výrobní linky ve druhé světové válce sloužily pro výrobu munice. Po skončení války je bylo tedy nutné upravit nazpět. Do tvorby aut se pustili poměrně brzy, ale jelikož byla založena na předválečných plánech, neměla příliš úspěch. Bylo nutné inovovat a zjistit, co současný trh požaduje.

V roce 1948 přišel Ford s modelem označeným 1949, a ihned po představení vozu měli výrobci přes 100 000 objednávek. Byl vyráběn v několika typech, včetně kupé, a disponoval 3,7 litrovým šestiválcem. Celkem bylo tohoto modelu vyrobeno 1 120 000 kusů, na nichž automobilka vydělala 177 milionů dolarů. V polovině 80. let přišel Ford s modelem Taurus, který nabízel variabilní výbavu. Zákazník si tak vůz mohl přizpůsobit svým finančním možnostem, ale i požadavkům.

Italští hřebci zpět na špici

Po druhé světové válce byla v Itálii velká poptávka po levných dopravních prostředcích. Tu na nějakou dobu ukojily skútry. Tedy minimálně do doby, než Fiat přišel v roce 1957 na trh s modelem Fiat 500. Měl malý motor, který byl umístěn vzadu, a vozidlo tak nabízelo lehkou, finančně nenákladnou údržbu. Navíc bylo auto malé, takže vhodné do městského provozu. Tato výroba dostala turínskou automobilku velmi rychle do plusových čísel.

Dalším výrazným hráčem na trhu, a to především v oblasti sportovních aut, byl italský koncern Alfa Romeo. V roce 1972 přišla Alfa s modelem Alfasud. I přesto, že jejich doménou byly sportovní vozy s pohonem na zadní kola, model Alfasud byl v té době fenomén. Nejen díky pohonu na přední kola, ale také plochému čtyřválcovému motoru. Za 11 let výroby bylo uvedeno do provozu téměř 400 000 kusů, což zajistilo Alfě dostatek prostředků.

Který model se vám nejvíce líbí a proč?

Zdroj: CarMag

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články