Emisní normy na automobilový segment dopadají a ještě dopadnou poměrně tvrdě. Řeč je o stanovených přísnějších normách, které mají vejít v platnost v roce 2021. Těmi dává Evropská unie jasně najevo, že chceme žít na čistší planetě a že je třeba zmírnit znečištění ze strany automobilů. Už teď je jasné, že většina automobilových značek, tedy alespoň za současného stavu, nebude schopna daného limitu dosáhnout. A to bude pochopitelně znamenat sankce.

Sankce jdou do desítek miliard EUR

Pokud by současný stav nebyl nijak výrazně změněn, a automobilky by nedokázaly snížit emisní hodnoty na úroveň, která má vejít v platnost v roce 2021, znamenalo by to jediné. Opravdu velké sankce, které mohou celkově podle odhadů činit až 14,5 miliard EUR. Přesně tolik dohromady zaplatí za to, že nejsou schopny dodržet limit, který jim je předepisován.

Výrazné zpřísnění je problém

Pokud se podíváme na aktuální hodnoty emisí, tak je stanoveno, že automobilka musí splňovat hranici 120 g CO2 na kilometr, což dnes většina automobilek plní. V příštím roce však vstoupí v platnost nařízení, které bude ještě tvrdší a které snižuje limit oxidu uhličitého na hodnotu 95 gramů na ujetý kilometr. Vzhledem k tomu, že tento limit má platit i příští rok a vzhledem k tomu, jak vysoké jsou dnes emise automobilek, dá se očekávat, že řada z nich nemá šanci tyto limity splnit.

Některé to patrně zvládnou

Podle odhadů je na tom aktuálně nejlépe Toyota, PSA, a také Renault – Nissan – Mitsubishi. Zde se očekává, že by příští rok buď neměly být problém, nebo by emisní limit měly přesáhnout jenom mírně, což nebude z hlediska pokut až tak problémové. Na opačném konci žebříčku se však nacházejí automobilky jako Jaguar – Land Rover, Mazda nebo Volvo, u kterých se podle odhadů očekává, že jejich emise budou okolo 120 g na ujetý kilometr, což je limit, který je platný nyní.

Foto: Pixabay.com