Vysoké pokuty za nesprávné použití světel? Řidiče bude stát 15 000 Kč pouhá neznalost jednoduchých pravidel

Vyhnout se pokutě za použití základního vybavení auta je snadné. Je potřeba pouze nepodlehnout pocitům, dojmům a mýtům, zákon to má vyřešené.

i Zdroj fotografie: Jiří Erben / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Pro řadu motoristů je používání světel otázkou intuice. A to je špatně, při řízení auta nelze vycházet z pocitů a dojmů, ale ze zákona o provozu na komunikacích. Nesprávné používání světel je problémem nejen u nás, ale i u našich sousedů. V Polsku řeší skutečnost, že řidiči neumí používat správně dálková světla a mlhovky. Většina lidí si podle tamních odborníků uvědomuje, že správné používání světel je nezbytné pro bezpečnost.

Neznalost zákona neomlouvá, světla nelze používat libovolně

Avšak neznalost některých pravidel může vést ke konfliktům s policisty a k vysokým pokutám. Jednou z častých chyb polských řidičů je nevhodné používání dálkových světel na rychlostních silnicích. Nesprávné použití dálkových světel může být považováno za nebezpečné a řidičům tam hrozí pokuta až 15 000 Kč v přepočtu. Další chybou je nevhodné používání zadních mlhových světel. Ta by měla být zapnuta pouze při omezené viditelnosti na méně než 50 metrů. Jejich použití za dobrých podmínek je nejen nezodpovědné, ale i trestné.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Řidiči, kteří oslní ostatní účastníky silničního provozu, mohou čelit pokutě ve výši 500 Kč v přepočtu a 2 trestným bodům. Při nezapnutí zadních mlhových světel ve špatných podmínkách může být pokuta až 1 000 Kč v přepočtu a 2 trestné body. Zvláštní pozornost by měli věnovat polští řidiči při parkování ve špatných podmínkách. Nesvícení při parkování může vést k pokutě od 1 500 Kč v přepočtu a k 3 trestným bodům.

Co dělat, aby vás během jízdy zbytečně neoslepovala světla ostatních řidičů projíždějících kolem

Jak je tomu u nás? Informace o používání mlhových světel na automobilu najdou čeští řidiči v zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. V § 32 (4) se píše, že „přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy“. A dále také v § 2 funguje vymezení pojmů zákona.

Mlhovky jsou dobrovolné vpředu a zcela povinné vzadu

Tam se píše, že „snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. Ze zákona vyplývá jedno. Použití předních světel za snížené viditelnosti je věcí dobrovolnosti. Ovšem použití zadních mlhovek je za snížené viditelnosti povinné!

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ne každý vůz je předními mlhovkami vybaven, proto ta dobrovolnost. Ovšem zadní mlhovka je povinností, bez ní auto neprojde třeba STK. To platí zejména pro auta dovezená ze zemí, kde není mlhovka povinná. Jak poznat situaci, kdy je na čase mlhová světla zapnout? Mělo by se jednat o počasí, kdy je mlha, sněžení či déšť natolik hustý, že donutí řidiče zásadně snížit cestovní rychlost.

Mlhovky ve zpětném zrcátku jsou nepříjemné. A frustrující

V takovém případě jsou motoristé povinni zadní mlhovou svítilnu použít. V případě za sebou jedoucí kolony vozidel by správně měla mlhovka svítit jen na posledním voze. Jinak řečeno, řidič musí myslet a počítat s tím, že když ho dojede jiné auto, mlhové světlo vypne. Je to jistě pro řadu lidí nepříjemné, ale je třeba přemýšlet za volantem, a to neustále. Automat za nikoho tohle neudělá. U nás hrozí za neoprávněné použití mlhového světla pokuta 2 000 Kč.

Umíte používat mlhovky?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články