Jen hrstka řidičů se vyzná v údajích o hmotnosti vozidla. V technickém průkazu jich nalezneme hned několik, ale každá má zcela jiný význam

Hmotnosti udávané u vozidel jsou různé, každá z nich vám říká něco jiného a na každou z nich se ptá někdo jiný. Je dobré znát jejich význam.

i Zdroj fotografie: abcMedia
                   

Když se začátkem 19. století rodila první auta, s hmotností si nikdo hlavu příliš nelámal. Vlastně šlo jen o to, aby motor, který byl nejčastěji připevněn na upravený kočár, byl schopen rozpohybovat tento kolos. Váze nevěnoval nikdo příliš pozornost. Jednak proto, že ušetřit kila použitím jiných materiálu bylo před více jak 100 lety vcelku problém a i kdyby se to podařilo, tak výsledný produkt by byl cenově neprodejný. Dnes je však situace jiná a hmotnost vozidla je velmi důležitá. Je také důležité se v nich vyznat.

Pohotovostní hmotnost

Pohotovostní hmotnost je ta nejčastěji udávaná. Je taky nejnižší (pokud vynecháme suchou hmotnost), takže vás jako spotřebitele bude nejspíš nejvíce zajímat. V pohotovostní hmotnosti se počítá váha automobilu tak jak je s veškerou výbavou, bez dodatečného příslušenství, které lze z vozu sejmout. Pokud ale máte k vozu objednán například naviják, tažné zařízení či dodatečnou ochranu podvozku vozidla, je v pohotovostní hmotnosti daného vozu zohledněna. Tyto položky se počítají jako k vozidlu trvale připojené.

iZdroj fotografie: Škoda

V pohotovostní hmotnosti není zohledněn žádný z cestujících, tedy ani řidič. Naopak jsou započítány veškeré provozní náplně, které automobil potřebuje. Tedy palivo, chladicí kapalina, voda v ostřikovačích, oleje, AdBlue atd. Dále sem patří povinná výbava, nářadí, rezervní nebo dojezdové kolo.

Provozní hmotnost

Jak již název napovídá, zde se jedná o hmotnost, která je v provozu s vozidlem. My v Evropě počítáme ve většině případů zátěž o váze 75 kg (68 kg řidič a 7 kg zavazadlo). Ta je započítána právě v provozní hmotnosti, což je vlastně pohotovostní hmotnost plus váha zátěže. U různých automobilek se můžete setkat s jinými hodnotami zátěže. To však naleznete v technické specifikaci pro daný automobil. Tento údaj je pro vás stejně užitečný jako pohotovostní hmotnost.

iZdroj fotografie: Škoda

Největší technicky přípustná hmotnost

Tento údaj ukazuje maximální možnou váhu, kterou může daný automobil dosáhnout tak, aby nebyly negativně ovlivněny jeho vlastnosti. V této váze je započítáno vše, včetně řidiče co můžete do auta naložit. Udává nám hmotnost bez přípojného vozidla. Pokud od největší technicky přístupné hmotnosti odečtete pohotovostní hmotnost nebo provozní hmotnost, tak dostanete užitečné zatížení daného automobilu. 

Užitečná hmotnost

Jedná se o hmotnost, kterou můžete jako uživatel využít. Říká nám o maximální váze, kterou daný automobil bezpečně uveze, aby nedošlo k porušení konstrukce a ohrožení bezpečného ovládání vozidla. Nejvyšší užitečnou (nebo také užitnou či užitkovou) hmotnost pak mají logicky kamiony, nákladní vozy a autobusy. Z osobních automobilů jsou to pick-up a dodávky. Naopak nejnižší užitečnou hmotnost mají sportovní vozy a kabriolety.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Povolená hmotnost neboli celková hmotnost

Jedná se o součet provozní a užitečné hmotnosti daného automobilu. Jde tedy o hmotnost automobilu se všemi náplněmi, posádkou a nákladem. V malém technickém průkazu bývá často stejná s největší technicky přípustnou hmotností. Je možné se také setkat s definicí „maximální přípustná hmotnost naloženého vozidla“ nebo „maximální dovolená hmotnost“.

Hmotnost jízdní soupravy

Zde se jedná o součet váhy celé jízdní soupravy. Tedy o maximální hmotnost vozidla a maximální hmotnost přípojného vozidla. Tedy vozíku, vleku nebo přívěsu. Součet těchto hmotností nesmí přesáhnout hodnotu, kterou máte napsanou v malém technickém průkaze. U některých typů aut pak potřebujete i další řidičské oprávnění, abyste mohli legálně do provozu s takovou jízdní soupravou.

iZdroj fotografie: Pixabay

Suchá hmotnost

Pokud se zajímáte o závodní speciály nebo motorky, tak tuto hmotnost znáte. Jak název napovídá jde o „suchý stroj“. Jedná se o váhu automobilu, který nemá žádnou z provozních náplní, je bez řidiče a ve standardní výbavě. Tento údaj většinou v tabulkách u běžných aut nenaleznete, protože bez náplní se automobil pohybovat nemůže.

K čemu jste naposledy potřebovali znát některou z hmotností svého vozidla?

Zdroj: Autorský text Filipa Střechovského

Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články