Když se řekne „Yugo“, vybaví se většině motoristů spíš směšný relikt osmdesátek než automobilová legenda. Pro některé to byl vysněný vůz, pro jiné noční můra na čtyřech kolech (autor se tedy spíše řadí k těm druhým, ale nechceme předjímat).
A přesto se teď tahle „legenda“ chystá vrátit zpátky na trh. Zní to skoro jako vtip. Malé hranaté autíčko, které se už kdysi dočkalo nálepky „nejhorší auto historie“, má znovu vyjet na silnice. Ano, opravdu. Ale pojďme si ho nejdřív trochu představit…
Když Bůh někde ubere, ubere všude
Yugo, známé také jako Zastava Koral, vznikalo od roku 1980 v jugoslávském Kragujevaci. Není tajemstvím, že jeho designéry inspiroval Fiat 127. Celkový koncept sliboval dostupnost, jednoduchou údržbu a také nízkou cenu. Jenže co z toho ve skutečnosti vzešlo, si určitě vzpomínáte – auto, které se sice prodávalo za babku, ale taky podle toho vypadalo a jezdilo.
Znovu, a prý možná lépe
A teď – v roce 2025 – se značka Yugo znovu hlásí o slovo. Na veletrhu Car Design Event v Mnichově jsme si mohli prohlédnout její novodobou podobu. Pravda, zatím jen model v měřítku 1 : 5, ale i tak bylo vidět, že mezi návštěvníky vzbudil značný rozruch. Autorem projektu je Aleksandar Bjelić, srbský profesor a podnikatel, který dodnes drží práva na značku.
A pokud byste chtěli vědět víc, prozradíme ještě, že do vývoje se pustil ve spolupráci s designérem Darkem Marčetou. A výsledek je takový – nu, asi trochu rozpačitý. Podle všeho dostaneme miniaturní hatchback ve stylu retro futurismu – LED světla, velká kola a ostře řezané linie. Říct, že to vypadá dobře, asi bychom lhali, podle nás je to prostě takový ne úplně povedený pokus spojit osmdesátkový duch s moderním vzhledem.
Plán je jasný – vyrobit jednoduché, levné auto bez zbytečností. To chápeme. A ceníme si toho, že by se v něm neměly vyskytovat žádné přetechnizované infotainmenty a složité systémy. Opravdu dostanete jen základní stroj, co vás odveze z bodu A do bodu B. Základem má být přitom klasický benzínový motor (volitelně s manuálem nebo automatem).
Je dobré, že se autoři nepoklonkují aktuálnímu Green Dealu, i když do budoucna se podle nich nevylučuje ani elektrická verze. A cena? Mluví se o částce pod 10 000 eur, tedy kolem 250 000 Kč. Jenže dokud to neuvidíme na vlastní oči, neuvěříme tomu. Takových nápadů už bylo… Podle nás by se prostě některé věci tahat z hrobu neměly a Yugo je rozhodně jedna z nich.