Za minutu 25 tisíc objednávek na nové SUV? Cenovka i výbava vozu bere dech. Lidé ho kupují jako smyslů zbavení

Škoda, že se takový vůz objeví na trhu málokdy. Kombinace pěkného vzhledu, kvalitního zpracování a nízké ceny je pro automobilky prostě problém. Tenhle sedmimístný fešák nastavil laťku vysoko.

i Zdroj: Mahindra
                   

O takovém rozjezdu prodejů nového modelu sní snad všichni generální ředitelé automobilek. Představte si, že na internetu nabídnete zájemcům o novinku předobjednávky s podmínkou platby zálohy a celou akci spustíte – teď. A v tom se nestačíte divit. Každou vteřinu přibývá přes 400 objednávek. To je neuvěřitelný úspěch a vy nevíte, co máte radostí dělat. A najednou je po všem. Po 55 vteřinách je zahlcený server, a tak logicky spadne. No to je k zešílení. Díváte se na více než 25 000 přijatých objednávek, ale víte, že by číslo mohlo být i podstatně vyšší.

Více než půl miliardy jen za další půlhodinu předobjednávek

Tato situace se reálně stala. A to v Indii při začínajícím prodeji SUV Mahindra Scorpio-N. Moc pěkný, a navíc prostorný vůz s nízkou cenovkou uchvátil zákazníky natolik, že čekali už na první vteřinu otevření online předobjednávek. Chtěli být při nákupu vysněného auta jednoduše mezi prvními. Ale bohužel systém objednávek dopadl tak, jak dopadl. Bylo by zajímavé se dozvědět, jestli za to někdo z IT odborníků v automobilce dostal vyhazov.

i

Každopádně server se po nějaké době opět podařilo nahodit a další kvanta předobjednávek Scorpia začala opět brutální rychlostí přibývat. A jen během další půlhodiny se počet objednávek rozrostl o dalších 100 000. Pokud si chcete tento rekord představit v penězích, stačí znásobit jednu zálohu ve výši (v přepočtu) 6 000 korun nasbíranými sto tisíci objednávek. A máme tu 600 milionů korun za pouhou půlhodinu jen na zálohách. Z takového úspěchu museli být šéfové značky Mahindra v naprosté euforii a o bonusy pro marketingové manažery asi nebyla nouze. Rozhodně by si je zasloužili.

Jiný trh, jiný přístup k cenotvorbě

Indický automotive trh je v zásadě dosti specifický. Vozy vyrobené v této zemi často překvapují až absurdně nízkými cenovkami, ale co za nimi stojí? Samozřejmě to není jen tak samo sebou. Fór je v tom, že v Indii jsou nastavené daleko mírnější ekologické a také bezpečnostní nároky na nově vyrobená auta než v jiných částech světa. A tím pádem mají možnost tamní výrobci aut právě na těchto benevolentnějších kvótách ušetřit.

iZdroj: Mahindra

Ovšem nelze předpokládat, že kdyby dodržovali stejné normy, jaké předepisuje třeba Evropská unie, že by najednou cena jejich vozidel vyskočila o desítky procent nahoru. Za vysokými cenami nových aut na evropském trhu přece nestojí jen náročnost nákladových položek v rámci výroby jednotlivých kusů aut. Výraznou část ceny tvoří marže, která je většinou tím vyšší, čím vyšší je zájem o danou značku. Zjednodušeně řečeno část prodejní ceny tvoří prestiž, nebo také prémiovost značky. Ta samozřejmě ale reflektuje kvalitu zpracování, kvalitu použitých materiálů a ve finále jízdní vlastnosti daného vozu.

I Dacia dokáže prodávat levně, ví proč

Nicméně že je možné prodávat levné vozy i na našem trhu, tak o tom by mohla vyprávět v rámci levného segmentu aut třeba rumunská Dacia. Co se tomuto výrobci podařilo ve smyslu cenovek jejich modelů, to je obdivuhodný kousek. A že mají levná auta v očích řidičů jasný efekt, tak to dokazují už jen prodeje modelu Dacia Sandero. V roce 2022 to bylo jedno z nejprodávanějších nových aut v Evropě vůbec. Holt po levných autech bude z masového pohledu vždycky velká poptávka. Bez ohledu na to, jak kvalitní, nebo spíše nekvalitní dané automobily jsou.

iZdroj: Mahindra

Podoba s Volvem čistě náhodná?

Ale podívejme se, čím se prsí Mahindra Scorpio-N. Tohle auto totiž rozhodně neuchvacuje pouze nízkou prodejní cenou. Předně je třeba říci, že se jedná o skutečně velkoformátové SUV. Vůz pojme komfortně hned 7 pasažérů najednou. A ti se svezou ve skutečně vysoce prémiovém interiéru, který několika prvky vzdáleně připomíná Volvo.

Vypadá to, že se právě tímto vozem designéři Mahindry lehce inspirovali. A to nejen v interiéru. Ono i v bočním pohledu nějaký ten odkaz na Volvo naleznete. Všimněte si třeba zádi – konkrétně jejího tvaru i dispozic zadních světlometů. Celkově vypadá model Scorpio-N velmi dobře. A i na našich silnicích by dokázalo tohle monumentální SUV otočit hlavu nejednoho chodce.       

iZdroj: Mahindra

Dva motory, ale výbavových variant dlouhá řada

Mahindra má rozměry 4 662 x 1 917 x 1 857 mm (délka x šířka x výška). Je tedy o 30 cm kratší než Volvo XC90 a o 9 cm užší. Současně je ale o celých 8 cm vyšší. Žádný drobek to tedy není. Vůz se nabízí v poměrně široké škále výbavy i motorizací (samozřejmě v dieselu i benzínu), a to jak s manuální, tak automatickou převodovkou. Výkonově lze volit agregát od 79 až po 149 kW (tedy 202 koní) s točivým momentem od 300 do 400 Nm. Motory Scorpia-N mají objem 2 nebo 2,2 litru. Palivová nádrž má objem 57 litrů a Scorpio-N je možné koupit se 17- nebo 18palcovými koly.

V základu 380 000 korun? Vynikající

Cena tohoto vozu začíná v přepočtu na 380 000 Kč a v nejvyšší výbavě stojí Mahindra Scorpio-N 687 000 korun. Už v základu ale dostanete přehledný dotykový centrální displej, světla komplet s LED technologií a také dvouzónovou klimatizaci. Vůz má v základu výkon 150 kW (204 koní), což není vůbec špatné. Tato varianta má manuální převodovku a pohon předních kol. Nejlevnější čtyřkolka vyjde na 504 000 korun.

iZdroj: Mahindra

Pokud by se podobný vůz vyráběl v Evropě, můžeme odhadovat, že by byl o minimálně 200 000 korun dražší. A i tak by se mohlo jednat o prodejní šlágr. Jsme zvědaví, jestli se této značky nechopí některý z evropských dovozců, a tedy zda se nám s Mahindrou jednou nepodaří setkat se tváří v tvář. Tohle je přesně ten typ vozu, který bychom velice rádi otestovali a zprostředkovali vám dojem z jeho jízdních vlastností, prostornosti interiéru, zavazadlového prostoru apod. Třeba se nám to jednou poštěstí.

Jak se vám líbí indický vůz Mahindra Scorpio-N?

Zdroj: Mahindra
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články