Za neoprávněné užití výstražných světel zaplatí řidiči podle nové tabulky až 25 tisíc Kč a na půl roku skončí bez řidičáku

Novela bodového systému přináší v nenápadné formulaci značné zpřísnění za použití výstražných světel. Krom pokuty za ně hrozí totiž až půl roku bez řidičského průkazu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Počínaje prvním lednem 2024 vešla v platnost novela bodového systému. Ta přinesla řadu velmi výrazných změn. Mezi ně mimo jiné patří úprava § 125c, přesněji písmene j, kde bylo doposud uvedeno, že fyzická osoba se dopouští přestupku v případě, kdy použije antiradar. Ovšem po novele bodového systému, tedy od ledna tohoto roku, se stejného přestupku dopustí i ten, kdo „neoprávněně užije nebo napodobuje zvláštní výstražné světlo nebo zvláštní zvukové výstražné znamení“. Pojďme se na to podívat společně.

Tabulka od BESIPu s lehce zavádějící formulací

Výstražná světla jsou typicky světla umístěná na vozidle, která slouží k signalizaci nebezpečné situace. Mají za úkol upozornit ostatní účastníky silničního provozu na přítomnost vozidla a varovat je před potenciálním rizikem. Výstražná světla mohou mít podobu čtyř současně puštěných blikačů u běžných motoristů. Anebo majáků, tedy speciálních výstražných světel, která se obvykle rovněž otáčejí, střídají barevnost světla nebo mají jiný způsob výrazného záblesku. Ta používají primárně vozy IZS, stejně jako pohotovostní vozidla plynáren, celní správa apod.

iZdroj fotografie: Policie ČR

BESIP připravil před několika měsíci poměrně přehlednou tabulku (najdete ji zde), která se týká právě novely bodového systému. V této tabulce je v kolonce „Profesní, zdravotní, technická nezpůsobilost“ uvedeno také neoprávněné užití výstražných světel. Mnohá média (včetně AutoŽivě.cz) tuto informaci převzala, což následně vyvolalo diskusi na sociálních sítích ohledně toho, zda se jedná o výstražné blinkry. Ano, i my jsme z redakce psali na BESIP, co je míněno onou formulací „neoprávněné užití výstražných světel“. Uklidníme vás – autor měl opravdu na mysli majáky.

Neoprávněné užití výstražných světel – a můžete odevzdat řidičák

Jenže. Do konce roku 2023 zákon stanovil, že za neoprávněné užití majáků bylo možné udělit pokutu v blokovém řízení (5 000 Kč až 10 000 Kč). Od 1. ledna 2024 však bude každý, kdo neoprávněně použije tato výstražná světla (ale také zvukové výstražné zařízení) čelit pokutě v rozmezí 7 000 Kč až 25 000 Kč. Nicméně nikoli na místě blokově, ale bude automaticky poslán do správního řízení. Novinkou je také možnost zabavení řidičského průkazu po dobu čtyř až šesti měsíců – věc dosud nevídaná.

Křižovatka z autoškoly: Auto se zapnutými oranžovými majáky na rozcestí bez dopravních značek

Výstražná světla mají za úkol upozorňovat a varovat ostatní účastníky silničního provozu. Je tedy mimořádně důležité zachovat jejich výjimečnost a důvěryhodnost, aby byli ostatní řidiči schopni poznat, že se jedná o skutečně mimořádnou situaci. Pokud by „blikal a houkal“ kdokoli, kdo si koupí modrý maják v asijské tržnici se slevou, dostali bychom se do situace, kdy by nebylo patrné, kdo si vlastně vynucuje přednost v jízdě. Neoprávněné užívání výstražných světel by tak vedlo k nejasnostem, zmatku a snížení důvěryhodnosti těchto světel jako varovného signálu.

Černé vozy podnikatelů s majáky za okny snad již máme za sebou

A jako takové je oprávněně postihováno. Doby „devadesátek“, kdy se kolem nás míhaly černé mercedesy s podivnými „podnikatelskými“ existencemi uvnitř, jež z nějakého důvodu nabyly přesvědčení, že jsou cosi více než ubohý plebs, a dávaly to také patřičně najevo, jsou snad již definitivně za námi. Dnes by podobného „podnikatele“ velmi rychle někdo natočil a večer by se na sebe mohl podívat v prime timu hlavních zpráv. Což je asi jedině dobře. V civilizovaných zemích patří majáky těm, kdo je opravdu potřebují.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jak to vidíte vy? Má zpřísnění postihu za neoprávněné využití výstražných světel smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Má takto výrazné zpřísnění postihu smysl?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články