Kolik kilometrů trvá zahřátí motoru? Ani současná auta není dobré trápit dupnutím na plyn

V době karburátorů platilo, že auto se studeným motorem je v zimě dobré nechat zahřát. Moderní vozy s přímým vstřikováním nebo elektromobily mění trendy, i když ne všechny.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spousta řidičů nemá jasno v tom, jak nejlépe zahřát studený motor auta. Hned vyrazit a ohřát ho za jízdy, nebo stát na místě a nechat běžet motor na volnoběh? Univerzální rada, která by platila pro každé auto, v podstatě neexistuje. Záleží na typu a stáří automobilu i na motoru. Jediné, co platí obecně je, že sednout v mrazech za volant a razantně sešlápnout plynový pedál, je špatný nápad.

Volnoběh je dobrá volba

Zahřívání motoru při volnoběhu na místě se traduje řadu let. Dřív automobily neměly elektricky řízené vstřikování paliva a termomanagement motoru, takže volnoběh byl rozumný plán. Moderní vozy v podstatě mohou vyjet rovnou, dokonce jejich výrobci často uvádějí, že jsou plnohodnotného provozu schopné hned i v extrémních mrazech. U starších vozů je ale dobré na místě volnoběh spustit.

Součástky starších automobilů mají mnohdy hodně odslouženo, je totiž rozumné je před jízdou zahřát. Opotřebované komponenty by neměly podstupovat nadměrné zatížení a teplotní šoky. Navíc je pravděpodobné, že mají vozy starší hustější olej, který při nízkých teplotách víc tuhne a hůř se dostává do míst, kde má plnit svou mazací funkci. Motor nejlépe pracuje, když je olej ohřátý na provozní teplotu, tedy na zhruba 90° C.

Nevytáčet ani nepodtáčet

I když jsou na tom moderní motory daleko lépe, vyrazit na plný plyn v tuhých mrazech, není z dlouhodobého hlediska vůbec prozřetelné. Přestože všechno, co je pod kapotou, je vyrobené z odolnějších a teplotně stálejších materiálů, některé mechanismy jsou podobné. Olej se relativně rychle musí dostat do ložisek a mechanismů. Pokud nemá správnou viskozitu, je to v třeskutých mrazech skoro nemožné. Než se kapaliny ohřejí a ustálí se provozní teploty a tlaky je lepší nešlapat zhurta na plyn.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Studený motor by se neměl vytáčet do extrému, ale ani nepodtáčet. Optimální je řadit u dieselů při 2000 ot/min u benzínových jednotek pod 3000 otáček. V motoru, převodovce i diferenciálu se tak olej nejlépe zahřeje. Obecně platí, že benzinové agregáty se ohřejí na provozní teplotu o něco dříve než naftové. Například automobilka Hyundai doporučuje jet umírněným stylem alespoň 5 až 10 kilometrů.

Studená baterie je problém

Samostatnou kapitolou jsou elektromobily. Na první pohled se může zdát, že mohou vyrazit hned rychlým tempem, protože v elektromotoru není olej. To je sice pravda, ale podle výrobců elektroaut je olej v diferenciálu a v jednostupňovém převodu za motorem. Proto i v tomhle případě je lepší, vyrazit rozumnou rychlostí, než se vůz dostane do provozní teploty. Chvíli totiž trvá, než se zahřejí i akumulátory, které za studena nepodávají plný výkon.

Jak zahříváte studený motor v mrazech?

Zdroj: Motor1

Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články