Boj proti dieselovým automobilům jede na plné obrátky. Nyní se objevila studie, která prokazuje že naftový motor je mnohem škodlivější v době léta, kdy jsou škodlivé emise až o 30 procent vyšší než v zimě. Z touto poměrně překvapivou informací přišli vědci z TRUE Initiative, kteří se rozhodli zkoumat právě vliv počasí na čistotu naftových motorů. Výsledky mnoho lidí překvapily.

Nafta jako problém

Už loňský rok se ukázalo, že hodnoty emisí které jsou uváděny samotnými automobilkami jsou reálně zcela jiné, než jsou emise skutečné, vyprodukované za běžného provozu. Tehdy bylo odhaleno, že 91 procent všech kontrolovaných automobilů do ovzduší vypouští více emisí, než kolik je uváděno v oficiálních materiálech. Nechceme přímo říci, že automobilky lžou, ale musíme dodat, že jejich výsledky jsou získány v laboratorních a pro auto v ideálních podmínkách. To se týká jak vozidel plnících normu Euro 6, tak samozřejmě i těch, kteří splňují normy nižší.

Test prováděný během léta

Výsledky studie se opírají o test, který byl prováděný během tohoto léta v Paříži. Bylo kontrolováno celkem 180 000 automobilů a výsledky jsou celkem překvapivé. Emise oxidu dusného jsou podstatně vyšší ve chvíli, když teplota okolního vzduchu začne stoupat. Pokud je horký letní den kdy teplota přesáhne 30 stupňů Celsia, tak dochází k tomu, že jsou auta až o desítky procent škodlivější oproti hodnotám, které jsou uváděny v oficiálních materiálech automobilek. O desítky procent se tedy rozcházejí s hodnotami, kterých bylo dosaženo v ideálních laboratorních podmínkách.

Ekologičtější vozy měly problémy největší




Výsledky provedeného testu jsou unikátní také tím, že největší rozdíly se objevovaly hlavně u aut, která měla být nejčistší. U vozidel plnicích Euro 3 byl rozdíl zhruba jenom 7 procent. V případě auto plnících Euro 4 už byl rozdíl patnáctiprocentní. U Euro 5 rostly rozdíly dokonce na celých 19 procent. A jak dopadly aktuálně ty nejekologičtější diesely plnící normu Euro 6? Nejhůře, protože zde rozdíl činil celých 30 procent. Výsledek potvrzuje jediné. Oproti starším autům nejsou nejnovější motory až o tolik ekologičtější, než se zdá. V ideálních podmínkách ano, ale v běžném provozu v horkém letním dni rozhodně ne.