Zákaz vjezdu do Prahy byl zaveden a obratem zrušen: Pozor ale, prý stále platí a pokuty hrozí. Tak jak to tedy je?

Jak to tedy je, platí zákaz vjezdu do Prahy, nebo ne? Radní vyhlásil zákaz, primátor ho zrušil, radní tvrdí, že to neplatí, a pravda má pásku přes oči.

i Zdroj fotografie: Praha1
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Ukázka toho, jak v Čechách věci (ne)fungují. Je to absurdní, asi tak jako v době covidu nákup roušek za miliardy z Číny namísto těch českých, skladem, a za pár korun. Kauzu zaregistroval asi každý, kdo čte denní zprávy. Anebo kdo vjel do centra Prahy a všiml si dopravního značení. Popřípadě měl tu smůlu, že byl zastaven hlídkou městské policie s dotazem na důvod vjezdu do vybraných lokalit Starého Města.

Když se dva politici perou, tak obyčejní lidé trpí a zbytečně platí

Nejde jen o to, co se stalo, ale i o bizarnost toho, co následovalo, a časové souvislosti jednotlivých kroků. Na oficiálním webu Prahy 1 bylo zveřejněno 24. 11. 2023 oznámení o zákazu vjezdu do vybraných ulic v nočních hodinách v městské části Praha 1. Píše se tam, že „Praha 1 iniciovala opatření zakazující vjezd v nočních hodinách do ulic v části Starého Města. Toto opatření bylo uvedeno v platnost rozmístěním dopravního značení 23. 11. 2023. Cílem je ochrana klidu a pohodlí pro obyvatele daných lokalit.“

iZdroj fotografie: Se souhlasem Stanislava Kučery

Podle oficiálního oznámení „opatření vychází z dlouhodobých stížností místních obyvatel týkajících se rušení nočního klidu a hlučného provozu v těchto oblastech. Jedná se o další z řady kroků radnice Prahy 1 za účelem zklidnění centra města.“ Jakých ulic se dopravní značení a omezení týká? Značky byly umístěny v ulicích Dlouhá, Králodvorská, Soukenická, Kozí, Pařížská, Břehová, Revoluční a Dvořákovo nábřeží. Zákaz vjezdu platí/platil každý den v době nočního klidu, tedy mezi 22 a 6 hodinou.

Škoda. KOMIQ je trapný název, přesto má model auta s tímto jménem naději na úspěch

Noční zákaz vjezdu platí pro všechna motorová vozidla, s výjimkou vozidel dopravní obsluhy. To zahrnuje například rezidenty, taxi a další podle zákona. Kdo je rezident? Ne, to není ten, kdo jede do centra na večeři do restaurace nebo do baru. Rezidentem je každá osoba s trvalým pobytem v dané lokalitě. Projetí zákazem vjezdu je za blokovou pokutu až 2 000 Kč, ve správním řízení 1 500 až 2 500 Kč. Podtrženo a sečteno, reálně byl vyhlášen zákaz vjezdu do uvedených ulic na Praze 1. Hned druhý den o sobě nechal vědět primátor Prahy Bohuslav Svoboda.

Dopravní značky neplatí, jsou přeškrtnuté? Radní tvrdí opak

Oznámil, že o opatření městské části magistrát nevěděl. Vydal pokyn k jeho přezkoumání a značky nechal zneplatnit. Jinak řečeno nechal dopravní značky přelepit oranžovou páskou a nechal tak vytvořit jejich přeškrtnutí. Ještě jinak, jeden den vyhlášený zákaz vjezdu přestal druhý den platit. To ale dementoval iniciátor zákazu. Radní Prahy 1 Vojtěch Ryvola, politik škodící Praze za hnutí ANO, chce opatření znovu projednat a definitivně prosadit. Navíc tvrdí, že rozhodnutí primátora není dosud platné.

iZdroj fotografie: Praha1

Nabýt právní moci by mělo až za 15 dnů od vydání, takže do té doby jsou prý značky platné a vymahatelné. A teď se dostáváme skutečně do absurdní situace. Pokud by to tak mělo být, tak řidiči nemají šanci to na místě zjistit. Jak by také mohli, přijedou k dopravní značce, která je přeškrtnutá. Z logiky věci si motorista bude myslet, že je tímto neplatná. Tohle je opravdu možné snad jenom v Česku, pravá ruka neví, co dělá levá.

Jezdit do centra, nebo nejezdit. Řidiči neví a radši parkují mimo

Politici se prostřednictvím zákazů vjezdu a medií dohadují. A poměřují si, kdo má většího pindíka. A trpí tím zase jako vždy běžní občané. Je třeba, aby byl zákaz vjezdu v nočních hodinách do centra Prahy? Neexistuje jednotný názor na daný problém, věc první. Věc druhá, i pokud by byla pravda, že si lidé v centru města stěžují na hluk. Co s tím dělat? Je to centrum, kdo chce klid, měl by se přestěhovat na samotu u lesa a nechtít apartmán uprostřed metropole. Věc další, když už začne platit zákaz vjezdu, a je ihned zrušen, pak má být skutečně zrušen.

iZdroj fotografie: MP Praha

Řidiči nemají šanci vnímat cokoli jiného než dopravní značky. A pokud jsou dopravní značky přeškrtnuté, pak neplatí. Byl správný postup ze strany primátora zrušit zákaz, počkat 15 dnů a značky přelepit? Těžko říct, nejsme odborníci na právní problematiku. Ale přeškrtnutá značka je neplatná značka. Vznikne tedy problém, že na místě bude stále otravovat městská policie a udělovat pokuty? Pokud ano, pak pro postižené řidiče nastane složitá doba, kdy se budou muset odvolávat proti pokutě a zcela jistě spor vyhrají. Bude je stát ale čas a prostředky. A proč? Protože se pár politiků chová, jako když si kluci na písku berou bábovičky.

Co na zákaz vjezdu do Prahy říkáte?

Zdroj: Praha 1
Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články