Zákaz cestování autem do práce: Směrnice Evropské unie na lichý/sudý týden mluví jasně

Motoristé byli vždy „první na ráně“, pokud šlo o výběr rychlých peněz do státní kasy nebo ekologické sankce. Zákaz jízdy jde ovšem výrazně dál. Jak se můžeme bránit?

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Snahy o razantní úspory energií, krize s dodávkami ropy a plynu vzhledem k válce, kterou rozpoutalo Rusko a s tím související zdražování všeho vede úředníky k vymýšlení omezení, které by stávající situaci mohly vyřešit. Nebo se aspoň domnívají, že by mohly vyřešit. Masivní dotace na nákup elektromobilů (a související zdražení/zdanění/zakázání spalovacích motorů, které bude následovat) je jen první krok. Jak by se vám třeba líbilo jezdit do práce autem jenom „ob týden“? Více v našem článku.

Mezinárodní agentura pro energii má řešení

Plány mezinárodní agentury pro energii, jíž je Česká republika členem, jsou ohledně snižování spotřeby energie opravdu nemalé. Ostatně, má to přímo v názvu. Tedy tu energii. Z deseti zveřejněných bodů se přitom celých osm dotýká, ať už přímo nebo nepřímo motoristů a automobilů. Jak prosté, milý Watsone. Tenhle univerzální „oslíčku, otřes se“ je totiž vždy první na ráně, pokud jde o a) získání rychlých peněz do rozpočtu, nebo za b) omezení čehokoli ve prospěch většiny. Tak se na to pojďme podívat.

Navrhovaná opatřeníPředpokládaná úspora (barelů ropy denně)
Snížení nejvyšší povolené rychlosti na dálnicích minimálně o 10 km/h290 tisíc barelů osobní auta/140 tisíc barelů nákladní auta/denně
Práce z domova až tři dny v týdnu, kde je to možnéJeden den práce z domova /170 tisíc
Neděle bez aut ve městech95 tisíc
Levnější MHD, propagace chůze a cyklistiky330 tisíc
Lichý/sudý týden u soukromých aut ve městech210 tisíc
Maximální propagace sdílení automobilů470 tisíc
Zefektivnění jízd doručovatelských služeb320 tisíc
Používání rychlovlaků/nočních vlaků místo letadel40 tisíc
Služební cesty vlakem/autem místo letadly260 tisíc
Větší uplatnění elektrických/hybridních aut100 tisíc

Jak už to u podobných statistik podobných agentur bývá, některá čísla se na první pohled jeví jako zcela nesmyslná a mimo realitu, některá jsou naopak inspirativní a vedou k zamyšlení. Nevíme kupříkladu, jak analytici IEA došli k tomu, že používání vlaků namísto letadel ušetří pouhých 40 tisíc barelů ropy denně, když levnější MHD a „propagace chůze a cyklistiky“ má ušetřit 8x tolik, ale budiž. Statistika byla vždy přesným součtem nepřesných čísel.

Loterie na sudou/lichou

Co by nás však mělo zajímat je to, kolik z navrhovaných bodů se přímo dotýká provozu osobních automobilů. Asi bychom dokázali pochopit doporučení, ať se alespoň jeden den v týdnu (neděle se přímo nabízí) opravdu jezdí minimálně, to je třeba něco, co dává smysl. Stejně jako není třeba jet na služební cestu 300 km autem, když jsou videokonference, případně je možné zvolit vlak, pokud je na dané místo smysluplné spojení a osobní účast je nezbytná. Kdo někdy cestoval v Německu více vlakem potvrdí mi, kolik lidí v oblecích a kravatách jezdí denně ve vlacích. A ostatně proč ne? Minimálně se dá připravit v klidu na jednání, stejně jako odpočinout po něm.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Co je však výrazně větším zásahem do svobody pohybu a cestování je zmíněné rozdělení na liché/sudé (například registrační značky, nebo týdny). Ve Francii je takovéto dělení dle RZ zcela běžné a pokud je například v Paříži smogová situace, jezdí jeden den auta s lichou, druhý den se sudou číslicí. V zásadě jde ale o spravedlivou „loterii“, poslední číslici na své značce opravdu neovlivníte, pokud tedy nemáte značku „Mickey222“. Horší bude, až podobná „loterie“ přijde plošně, bez ohledu na smog.

Vyvrhel s cejchem na čele

Můžeme jen doufat, že se nedožijeme doby, kdy vlastnictví automobilu se spalovacím motorem bude jakýmsi „cejchem“ vypáleným na čele, kdy si budeme my, co do aut tankujeme benzín nebo naftu připadat jako vyvrhelové a budeme se tajně plížit ulicemi po nocích, aby nás snad nikdo nespatřil. A to ještě jen v ty dny nebo týdny, kdy budeme moci, jinak si na nás policie „zgustne“ a jakákoli cesta se nám značně prodraží. Ne, toho se opravdu nechci dožít.

Souhlasíte s omezování provozu aut v zájmu energetických úspor?

Zdroj: IEA
Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články