I když se to může zdát jako něco nemožného, je vysvětlením mnoha nehod právě to, že si řidiči nebo řidičky spletli brzdový pedál s tím plynovým. Chtěli sešlápnout brzdu, ale místo toho sešlápli plyn. Jedná se o nehody, které se objevují například na parkovištích, ale mohou být součástí i poměrně vypjatých situací, kdy člověk zazmatkuje.

Pomoci má nový systém

Když už není schopen správně zareagovat samotný řidič, tak musí nastoupit technika. Jeden takový systém už dlouhodobě vyvíjí Toyota, která ho pojmenovala jako ASF. Je třeba připomenout, že se nejedná o systém nouzového brzdění, který dnes známe z většiny nových vozů a který reaguje ve chvíli, kdy se blížíme k překážce, ale nebrzdíme. V takových případech dá vozidlo nejprve signál a potom začne brzdit. Nový systém, který eliminuje záměnu brzdy s plynem, má primárně zamezit tomu, aby se vozidlo vůbec rozjelo.

Zamezení zrychlení

Pokud si lidé spletou brzdu s plynem, tak obvykle dochází k tomu, že ve snaze prudce zabrzdit prudce sešlápnou plynový pedál. Auto začne rychle akcelerovat a vyrazí kupředu. A právě toto má nový systém vyřešit. Pokud je přede vozem překážka a mělo by dojít k prudké akceleraci, systém zareaguje a zamezí tomu, aby se vůz jakkoliv prudce rozjel. I když si řidič pomýlí pedály, nedojde ke karambolu a škodě na majetku, nebo dokonce na zdraví.

Stále se vyvíjí




Zdá se, že systém ASF je dobrý nápad, který  dokáže předem vyřešit řadu karambolů. Také prochází neustálým vývojem, který bude znamenat, že v budoucnu by mohl zabránit i zrychlení i tam, kde před vozem není žádná překážka a přesto by to mohlo být nebezpečné. Příkladem je třeba prudká zatáčka. Pokud by před ní řidič prudce sešlápl plyn, může být i toto vyhodnoceno jako omyl a auto zrychlovat nebude. Zde je samozřejmě třeba důkladné vyladění aby systém dobře poznal, zda řidič zrychluje záměrně, nebo omylem. K tomu mají pomoci data z kamer, radarů, senzorů i samotná analýza dlouhodobého chování řidiče a jeho způsob jízdy.