Víte, kolik můžete ušetřit na ojetých autech s nízkými nájezdy a krátkou historií oproti novým modelům? Víme, které zánovní vozy jdou nejvíc na dračku a s jakým typem paliva.
Škoda Octavia levnější o stovky tisíc ve srovnání s novou, garance původu, servisní historie, příplatková záruka Carlife nebo třeba možnost výměny auta bez udání důvodu během až 60 dnů. Zánovní vozy z programu AAA AUTO Plus, které nemají najeto více než 50 tisíc kilometrů a nejsou starší než pět let, lákají zájemce stále víc.
Jen letos se jich v síti AAA AUTO zobchodovalo bezmála 2,5 tisíce, což představuje 13 % všech prodaných vozů. Značka zánovních vozů AAA AUTO Plus letos na jaře nahradila dříve používaný brand Mototechna. Ta se osamostatnila a nyní se věnuje prodeji zánovních prémiových a luxusních aut se specifickými výbavami v novém vlastním showroomu.
Některé vozy již jen ojeté
„Aktuálně nabízíme zhruba 1 200 zánovních vozů pod značkou AAA AUTO Plus. Jejich ceny začínají na 200 tisících korunách například za maličký Peugeot 108 z roku 2021 s 24 tisíci kilometry na tachometru a končí u hranice 2,8 milionu za Audi RS Q8 z roku 2022 s třicetitisícovým nájezdem. V tomto případě ušetří kupec oproti novému kusu zhruba milion korun.“
„A to je ten lepší případ, kdy auto lze ještě stále objednat – u mnoha dalších modelů už výroba skončila, takže nezbývá než spoléhat na nabídku zánovních aut, dokud ještě jsou. Typickým příkladem jsou třeba Fordy, kde skončilo Mondeo i Fiesta a na podzim to čeká také Focus,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel společnosti AURES Holdings, která síť AAA AUTO provozuje.
Žádné čekání a desítky procent dolů
A přidává další konkrétní příklady. „Nová předváděcí Škoda Octavia Sportline 2.0 TDI stojí u dealera Škodovky 925 tisíc korun, a to už s výraznou slevou z ceníkových 1,075 milionu. V programu AAA AUTO Plus seženete totožnou roční Octavii s nájezdem 39 tisíc km za 760 tisíc, tedy s úsporou dalších 165 tisíc korun. Auto je přitom stále v tovární záruce do roku 2029. U Škody Scala ročníku 2024 může být rozdíl v ceně zhruba 115 tisíc korun, o rok starší už pořídíte s úsporou 175 tisíc korun,“ dodává.
Průměrná cena zánovních vozů v síti AAA AUTO Plus je 636 tisíc korun. „Na první pohled se to může zdát hodně, ale mluvíme zde o opravdu mladých vozech, na nichž v průměru ušetříte 40 % ceny ve srovnání s novými, jejichž ceny v současné době atakují nová maxima. A ještě jeden výrazný benefit zánovní auta mají – jsou okamžitě k dispozici, na rozdíl od těch nových, na něž se mnohdy čeká i několik měsíců,“ vysvětluje Vaněček.
Benzínové motory vedou na celé čáře
Velmi zajímavá je skladba paliv, u níž lze vysledovat výrazné rozdíly oproti běžným ojetým vozům. Zatímco celkově na sekundárním trhu stále v prodejích vedou naftové motorizace s podílem kolem 53 procent, mezi zánovními vozy paběrkují s ani ne 17procentním podílem. Drtivě vedou benzinové motory (80 %), zatímco na celém trhu je jejich podíl zhruba poloviční. „Je to dáno hlavně politikou výrobců aut, kteří na nafťáky v posledních letech zanevřeli. V benzínech jsou navíc ještě započítány všechny hybridní verze včetně zásuvkových plug-inů, klasických hybridů i těch nejjednodušších mild hybridů.“
„S tím souvisí i podíl automatických převodovek, jiné totiž v hybridech a spoustě dalších modelů nenajdete – letos bychom je našli v 36 procentech prodaných zánovních aut, 62 % z nich je navíc vybaveno tempomatem,“ vypočítává Petr Vaněček.
Tesla kraluje elektrikám, klasice Škoda
Elektromobily mají podle něj mezi zánovními auty 3,3procentní podíl, což je víc než dvojnásobek průměru sekundárního trhu (1,4 %). „To je poměrně zajímavé, ale logické, protože zákazníci vyhledávají zánovní elektroauta, která mají ideální poměr ceny a užitné hodnoty a za sebou největší propad z původních vysokých cen. Mezi nimi vedou nepřekvapivě modely Tesly – konkrétně Y a 3, následované naopak hodně levnou Dacií Spring, kterou prodáváme už od 310 tisíc korun,“ říká Petr Vaněček. Na čtvrtém místě skončila čistě elektrická verze čínského SUV MG ZS.
Mezi značkami vede Škoda se 730 prodanými auty, což představuje 30,2 % všech prodejů v AAA AUTO Plus, stříbrnou příčku zaujala Toyota s podílem 10,5 %, v těsném závěsu je Hyundai (10,2), s větším odstupem pak bramborová Kia (6,4 %). Na páté pozici je Mercedes (4 %), šestá Dacia má podíl 3,8 %. S minimálními odstupy následují VW, Ford, Opel a první desítku uzavírá Suzuki s 2,9procentním podílem.
Proč jsou na prvních příčkách fádní barvy?
Tyto modely mizí z trhu po celé republice. Chcete taky jeden z nich?
- Škoda Fabia
- Škoda Kamiq
- Škoda Karoq
- Škoda Scala
- Škoda Octavia
- Hyundai Tucson
- Hyundai i30
- Škoda Kodiaq
- Toyota Yaris Cross
- Toyota RAV4
- Dacia Duster
- Ssangyong Korando
- Kia Sportage
- Kia Ceed
Ze statistik AAA AUTO lze vyčíst i další zajímavé údaje. Třeba že nejčastějšími barvami zánovních vozů jsou šedá, černá a bílá – což sice působí nudně, ale je to logické. „Nové vozy kupují v Česku zejména firmy do svých flotil a těm se za zajímavé pastelové barvy připlácet nechce. Podle toho pak vypadá i sekundární trh,“ říká šéf AAA AUTO a dodává, že nejčastějšími kupci zánovních aut jsou muži, kteří představují 70 procent zákazníků, třetina jich je ve věku 37 až 50 let.