Zásadní chyby při předjíždění na silnicích dělá většina řidičů

                   

Předjíždění na silnicích je mnohdy více nebezpečné, než se z pohledu řidiče může zdát. Při tomto celkově riskantním manévru je obezřetnost a pozornost určitě na místě. Jedná se totiž o silniční manévr, při kterém se dělají chyby, které jsou neustále a dokola omílány ve všech autoškolách a my se z nich ne a ne poučit.

Je důležité zmínit, že se jedná o činnost zcela běžnou. Ovšem stále se najdou jedinci, kteří na úkor úspory času zariskují a ohrožují v tu chvíli jak život svůj, tak především životy ostatních účastníků silničního provozu. Při špatném vyhodnocení situace zpravidla dochází k:

  • Autonehodě
  • Zdravotní újmě
  • Psychické újmě
  • Smrti

V tomto článku si tedy představíme některé učebnicové chyby, kterých se řidiči při předjíždění dopouští. Takovýchto chyb je nepřeberné množství, proto jsme vybrali ty nejvíce zásadní.

Předjíždění více vozidel najednou

Zná to asi každý, v protisměrném pruhu není v dohledné vzdálenosti žádné vozidlo. V tu chvíli se jeví, jako více příhodné, předjet více aut najednou. Ovšem zde je potřeba brát v potaz rychlost svého vozu, a to včetně akcelerace, rychlosti předjížděných vozidel a dále rychlosti potencionálně přijíždějícího vozidla naproti nám.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Tento druh předjíždění bychom měli realizovat především s velkým rozmyslem, a to se nemusí jednat nutně pouze o automobily osobní. Stejná obezřetnost je důležitá také při předjíždění nákladních vozidel s přívěsem, jejichž délka může být až 5x delší, než je naše vozidlo.

Příliš blízká vzdálenost předjížděného vozidla

Jedná se o situaci, kdy se řidič doslova nalepí na vozidlo před ním v domnění, že si pohyb v protisměru jednoduše zkrátí o pár desetin sekundy. Vzhledem k velmi blízké vzdálenosti od předjížděného vozidla, však řidič nemá tak velké zorné pole, jako je tomu v případě, že je vzdálenost větší.

Řidiči potom nezbývá, aby pokaždé, když se chce přesvědčit o průjezdnosti protisměru, vystrčil bok vozidla do silnice. To samo o sobě nevypadá, jako zcela bezpečné řešení situace.  Je tedy doporučeno předjíždět v minimální délce 1,5 metrů od vozidla před námi.

Nesledování provozu za námi

Ač možná doslova školácká chyba, jedná se o běžnou praxi. Řidič se v danou chvíli soustředí na dění vpředu, tedy prioritně na předjíždějící vozidlo a dále na volný průjezd v protisměrné silnici. Ve chvíli, kdy tzv. vyhodí blinkr si však nezkontroluje dění za svým vozidlem pomocí zpětného zrcátka.

Problém je na světe! V případě, že řidič vozidla, kterým chce předjíždět nezpozoruje, že řidič za ním má v úmyslu ten stejný počin, je už jenom blízko k případné kolizi. Při předjíždění bychom se měli tedy rovněž soustředit na eventuální pohyb vozidel za námi a brát na ně náležitý ohled.

Nepřiměřený odhad rychlosti protijedoucího vozidla

Při předjíždění postačí bohatě vycházet ze skutečnosti, že ne všichni dodržují pravidla silničního provozu tak, jak by měli. Proto bychom měli rychlost vozidla naproti náležitě posoudit, a ještě si k tomu přidat malou časovou rezervu.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Při příkladu např. protijedoucího vozidla, které se blíží rychlostí 120 km/h, urazí toto vozidlo vzdálenost 100 metrů zhruba za 3 sekundy. Dále je potřeba brát v potaz typ vozidla jedoucího naproti nám. Je důležité si uvědomit, že např. sportovní motocykl bude moci vyvinout daleko vyšší rychlost než automobil osobní. Dle nebezpečnosti lze rozdělit sestupně takto:

  • Motocykl
  • Osobní automobil
  • Nákladní automobil
  • Pracovní/zemědělský stroj

Nadměrná gestikulace a agresivita za volantem

Tento druh chování je typický pro provoz především ve větších městech, setkáme se s ním ovšem i na dálkových silnicích. Nešvar spočívá v přehnané gestikulaci z okna při předjíždění daného vozidla. Této potřebě, cokoliv sdělit řidiči předjížděného vozidla se určitě doporučuje vyvarovat.

To stejné platí o zbytečném troubení, blikání či najíždějí. V případě nějaké nestandardní situace je tedy potřebné, zachovat chladnou hlavu a vyhnout se těmto druhům chování, a to především hlavně u předjíždění.

Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články