Zásadní chyby při výměně zapalovacích svíček. Dělají je i ostřílení motoristé, hrozí velké škody a opravy ze tisíce korun

Jak vyměnit zapalovací svíčky? Spousta řidičů má jasno, přesto ale chybuje a vystavuje své auto riziku poškození.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Na zapalovací svíčky se velmi často zapomíná, sami řidiči je mění velmi zřídka, a i v servisech to nepatří mezi tradiční pravidelné úkony. A to je chyba, odborníci a experti na motorismus říkají, že by zapalovací svíčky měl řidič měnit jednou ročně v rámci pravidelného servisu. Výměna svíček je velmi jednoduchý úkon, který zvládne doma v garáži i průměrně šikovný člověk.

Základní servis zvládne každý? Není to pravda!

Proto se občas odhodlá zvládnout tento proces svépomocí i naprostý laik. Domácí kutilové ovšem dělají chyby, které vedou k poměrně vážným následkům. Kromě dolití motorového oleje či doplnění kapaliny do ostřikovače zřejmě neexistuje jednodušší úkon, než je výměna zapalovacích svíček. Skutečně? Motoristický „matador“ řekne, že stačí vyšroubovat staré svíčky, našroubovat nové a je hotovo.

iZdroj fotografie: CUPRA

Není to ale tak jednoduché. Chybou je třeba chybné měnit svíčky u horkého motoru. Nehledět na běžné fyzikální procesy spojené s teplotou může vyústit k přetržení vláken v jamkách. U zahřátého agregátu je materiál náchylnější na poškození a může dojít k destrukci svíčky. U více než osmiventilových pohonných jednotek jsou svíčky obvykle zanořeny hluboko do zapuštění, ve kterých se hromadí špína a prach.

Důležité je dodržet technologický postup montáže

Pokud nedojde k odstranění před vyjmutím svíček, téměř jistě spadne nežádoucí nečistota do válců. Dojde k zanesení motoru, v horším případě u větších částic hrozí odření stěn válců. Proto je důležité před vyšroubováním svíček vyfoukat nečistoty stlačeným vzduchem. A to platí i u osmiventilových motorů, i tam je hygiena žádoucí. Druhou, také podstatnou chybou, je šroubování klasickým klíčem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Je třeba použít k utahování klíč momentový! Většina výrobců informuje na obalu svíčky o správném momentu, kterým má být svíčka zašroubována. Při použití hrubé síly a práci „jen tak od ruky“ hrozí poškození dílu. Anebo naopak nedokonalé utažení a nesprávné fungování svíčky. Výměna víček je opravdu jednoduchá, je ale třeba dodržet potřebné technologické postupy. Anebo se raději spolehnout na práci profesionálního mechanika.

Co vy, měníte si svíčky sami?

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
65 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články