Zastavit vás v autě může policie, ale i paní učitelka či cizí „kolemjdoucí“. Nediskutuje, musíte poslechnout

Pravomoc zastavovat jedoucí vozidla má nejenom policie, ale i řada dalších osob. Vše je ukotveno v zákoně a má to svá pravidla a podmínky.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Někdy se stává, že u silnice stojí člověk a máváním s gestikulací se snaží zastavit kolemjedoucí automobily. Pokud je to opálený frajírek ve slunečních brýlích u starého mercedesu třídy E s rumunskou značkou, vyplatí se nezastavovat. A zavolat policii, s největší pravděpodobností jde o podvodníka, který simuluje potíže a chce peníze výměnou za „zlato“. Jiný případ je, když stojí u krajnice skutečně řidič v nesnázích a snaží se zastavit auto, protože opravdu potřebuje pomoc. Ať už technického rázu, nebo jde například o zdravotní problém.

Podvodníkům na silnici se vyplatí nezastavovat

Zde je třeba vnímat z pozice kolemjedoucího motoristy okolnosti a s opatrností se rozhodnout, zda zastavit, nebo ne. Povinnost vyhovět řidič nemá. Kdo má tedy skutečnou pravomoc zastavovat vozidla? Toto oprávnění má pouze příslušník Policie ČR a příslušník vojenské policie. Přesto ale nejde pouze o tyto dvě policejní složky. I některé další osoby jsou oprávněny zastavovat vozidla, ovšem pouze za určitých okolností. Jak bylo řečeno, a jak asi většina motoristů ví, zastavit vozidlo je oprávněn policista v uniformě. Ta musí, respektive její podoba, odpovídat tomu, co je ve vyhlášce Ministerstva vnitra.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Člověk v zelené uniformě VB, „černý šerif“ nebo postava v kostýmu amerického policisty, ale třeba i jen člověk s černým tričkem s nápisem Policie, tuto podmínku nesplňují. Řidič není povinen takové výzvě uposlechnout. I vojenský policista v uniformě musí mít na sobě odpovídající stejnokroj a příslušnost ke sboru prokazuje pouze tzv. rukávovým znakem vojenské policie. Jiná situace už je u obecní a městské policie. Strážník v uniformě může zastavit vozidlo pouze ve dvou situacích.

Městská policie má omezenou pravomoc

V prvním případě před přechodem pro chodce k zajištění bezpečného přechodu osob, klasicky když jdou děti ráno do školy. A v druhém, pokud řidič vozidla nebo přepravovaná osoba je podezřelá ze spáchání přestupku týkajícího se bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. V žádném případě nemohou strážníci obecní policie zastavovat vozidla k namátkové silniční kontrole! Jsou ještě dvě možnosti, kdy může člověk v uniformě zastavit vozidlo. Jedním je celník ve stejnokroji. Ten může zastavovat vozidla při plnění svých úkolů, mezi které patří především kontrolní vážení vozidel a kontrola úhrady dálniční známky a mýta. Anebo zaměstnanec provozovatele dráhy v blízkosti železničního přejezdu.

Jakkoli železničáře občas mohou mít řidiči tendenci neposlechnout, protože to není policista, vjet před vlak asi nikdo rozumný nechce. Další lidé, kteří mohou zastavit jedoucí vozidlo, už uniformu obvykle nenosí. Například účastník dopravní nehody může zastavit vozidlo za účelem zajištění pomoci zraněnému a k zajištění bezpečnosti a plynulosti silniční dopravy. Nebo dopravce, nejčastěji řidič autobusu. Avšak pouze, pokud jsou cestující nuceni vstupovat do vozovky při vystupování a nastupování mimo zastávku.

Pokud řidič neví, poradí mu slušnost

Kompetence zastavit vozidlo se vztahuje i na pedagogický dozor útvaru školní a předškolní mládeže a zdravotně postižených – tedy vedoucí organizovaného útvaru školní mládeže, vedoucí organizované skupiny dětí, které dosud nepodléhají povinné školní docházce, a průvodce zdravotně postižených osob. Oprávnění zastavovat vozidla však tyto osoby mají pouze při přecházení vozovky tohoto útvaru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Ve městech na to asi nikdy nedojde, ale třeba na vesnici či v horách může zastavit vozidlo průvodce vedených nebo hnaných zvířat. Či osoba, která provádí práci na silnici. Pokud je na pozemní komunikaci nutné provést práci spojenou s její správou, údržbou, měřením, opravami a výstavbou, mohou být lidé, kteří tyto práce provádějí, pověřeni k zastavování vozidel k zajištění bezpečnosti. Řidiči sice někdy častují tyto pracovníky rasistickými projevy nevole, ale mají smůlu. Jednoduchým příkladem je řízení kyvadlového provozu při zúžení vozovky.

Paní učitelka s dětmi může zastavovat

Posledním, kdo může zastavovat vozidla na silnici, je člověk zajišťující bezpečný přechod dětí přes silnici. Ten může zastavovat vozidla, pouze pokud tím byl pověřen obecním úřadem obce s rozšířenou působností.  Zastavovat vozidla přitom může pouze za účelem zajištění bezpečného přechodu dětí a školní mládeže přes pozemní komunikaci v blízkosti školního zařízení. Pro tuto činnost je oprávněn jedině na přechodu pro chodce. Pouze pokud by se v místě nenacházel nebo byl neschůdný, je tato osoba oprávněna zastavovat vozidla i mimo přechod pro chodce. Nikdy však nesmí zastavovat vozidla v blízkosti křižovatky s řízeným provozem.

To je, podtrženo a sečteno, veškerý výčet lidí, kteří mohou zastavovat jedoucí auta, a samozřejmě i ostatní vozidla. Jiná věc je zastavit vozidlo a zkontrolovat ho. Tuto věc řeší jiná část zákona, a může to dělat pouze Policie ČR. Ani zde to však není samozřejmou věcí a existují jasná pravidla, kdy a za jakých podmínek může ke kontrole vozidla dojít. To je ale téma na jiný, samostatný článek.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Jiným tématem je také prokazování totožnosti. Občan má povinnost prokázat svou totožnost na výzvu policie, což ovšem neznamená automatickou povinnost předkládat občanský průkaz. Poslední zmínkou k tématu je zastavení, respektive nezastavení řidiče na výzvu uniformovaného policisty Policie ČR nebo služebního vozidla Policie ČR. V případě ignorování se řidič vystavuje dramatickému postihu a také nepříjemné pravděpodobnosti, že bude k zastavení donucen donucovacími taktikami a prostředky.

Respektujete silničáře, když řídí dopravu?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
87 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články