Zbytečné chyby, které řidiči dělají v zimě. Mohou stát nejen mnoho peněz, ale také ohrozit bezpečnost

Každý má svůj styl jízdy a nedá si do něj mluvit, což mnohdy platí také o údržbě auta. Jenže někteří řidiči se dopouští hloupých, a přesto závažných chyb..

Řidiči v zimě - 5 chyb i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Někdy se jedná o zjevnou banalitu, jindy o podcenění situace nebo prostou neznalost. Své o tom vypovídají zbytečné opravy i „faily“, protože si motoristé nepohlídali ani základní věci. Jejich zanedbání přitom mnohdy ovlivňuje bezpečnost jízdy, která se klíčová. Jinými chybami si zase řidiči ničí automobil a zcela ignorují například doplňování provozních kapalin. Statistiky ukazují, jaké chyby se na silnicích dějí vůbec nejčastěji.

Zbytečné přetěžování baterie

Zima je pro autobaterii sama o sobě hodně drastická. I když moderní konstrukce odolávají mrazu lépe, přesto kapacita akumulátoru v některých případech klesá. Například při -10 °C degraduje až o 30 %, a při větší zimě nebo dlouhodobému působení mrazu může odejít úplně (štěstí, že ruské zimy u nás nejsou).

iZdroj fotografie: Pixabay.com
Klimatizace není využívána

Abyste akumulátor zbytečně nezatěžovali, po nastartování chvíli počkejte, než se motor zahřeje. Nepouštějte topení, vyhřívání sedadel, ani foukání na okna, zkrátka ho chvíli nechte běžet. Až jakmile bude v optimální provozní teplotě a utáhne i příslušenství, zapněte ho. Pokud byste baterii přetížili, může to postupně vést ke snižování jejího napětí.

Na autě zůstává sníh a led

Už samotná zákon řidičům říká, aby před jízdou očistili auto od sněhu a ledu. V opačném případě může dojít k vážnému ohrožení bezpečnosti, neboť za jízdy uvolněný led zvládne prorazit sklo jinému vozidlu, zatímco sníh může způsobit, že řidič špatně uvidí a havaruje. Moderní automobily navíc mají senzory a kamery na různých místech, a sníh nebo led by mohl jejich činnost omezit nebo zcela znemožnit.

iZdroj fotografie: Pixabay.com
Na autě zůstává sníh a led

Klimatizace není využívána

Někteří řidiči raději přečkají těch 10 minut cesty do práce v zimě, než aby pustili topení. Úspor paliva je dobrou myšlenkou, ovšem čas od času byste měli klimatizaci pustit i v zimě – samozřejmě s teplým vzduchem. Při nevyužívání se v ní může hromadit vlhkost, což povede k „orosení“ skel zevnitř a následnému zamrznutí, a rovněž k tvorbě plísní a bakterií.

Upouštění vzduchu z pneumatik

Dnes se jedná spíše o přežitek, ve starých dobách však existoval trik upouštění vzduchu z pneumatik zhruba ke spodní akceptovatelné hranici, aby se zlepšila přilnavost. A dříve to skutečně fungovalo, pneumatiky totiž byly konstruované jinak a měly rovněž podélný vzorek. Současné radiální však se zimou počítají a potřebují být správně nahuštěny, jinak by mohlo naopak dojít ke zhoršení přilnavosti a ztížení zatáčení, stejně jako k vyššímu opotřebení.

iZdroj fotografie: Pixabay.com
Upouštění vzduchu z pneumatik

Vysoušení skla cirkulujícím vzduchem

Komu se v autě hromadí vlhkost, nebo chce jen rychle rozmrazit led na předním skle, obvykle na něj krátce po nastartování pustí foukání teplým vzduchem. Zažitý postup má však své úskalí, pokud vzduch cirkuluje, neboť spolu s ním zůstává i vlhkost. Abyste ji odstranili, otevřete na chvíli okna a klidně na chvíli pusťte i klimatizaci, během minuty by měla být většina vlhkosti pryč.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články