Nový systém emisních povolenek ETS2 zvedne ceny benzínu a nafty v celé EU. V Česku může litr zdražit až o 4,5 Kč. Kdy to přijde a co s tím mohou řidiči dělat?
Již několik let sleduji pomalu tikající „časovanou bombu“ v podobě emisních povolenek ETS2, které citelně zdraží pohonné hmoty v celé Evropské unii. Samozřejmě ale celý proces nepřijde „přes noc a jedním skokem“. A stejně samozřejmě se to dotkne i Česka. Já jsem Michal Sztolár, tohle je AutoŽivě.cz a společně se nyní na celou věc podíváme podrobněji.
Od kdy si připlatíme a jak velký skok hrozí
Původně měl ETS2 začít platit už v roce 2027, politická dohoda států EU ale jeho start posunula na rok 2028. Systém je navržen pro budovy a silniční dopravu v celé Evropské unii, takže se automaticky promítne i do cen pohonných hmot u nás.
Neznamená to ale, že v konkrétní den vyskočí ceny o několik korun nahoru. Půjde o náběh nového nákladu, který se bude do cen promítat postupně a podle toho, jaká bude aktuální tržní cena povolenek.
Odhady dopadů na cenu litru jsou zatím rozpětí, ne jistota. U benzínu modely, které počítají s cenou povolenky kolem 30 eur za tunu CO₂, ukazují zdražení zhruba o 1,8 Kč na litr. Při 45 eurech jde asi o 2,7 Kč na litr.
Další analýzy mluví o tom, že při vyšších cenách povolenek se může nárůst u benzínu dostat přibližně na 3 až 3,5 Kč na litr, v pesimističtějších scénářích až k hranici 4,5 Kč na litr. U nafty se při nižších cenách povolenek počítá zhruba se 2 až 3 Kč na litr, při ceně kolem 80 eur za tunu CO₂ ale modely ukazují navýšení okolo 5,3 Kč na litr.
Formulace „až 4,5 Kč na litr“ tedy vyjadřuje horní hranici odhadů, nikoli zaručené skokové zdražení na všech čerpacích stanicích.
Česká vláda zároveň deklaruje, že nové povolenky do národní legislativy nezavede, pokud by vedly k prudkému skoku cen, a v rámci EU prosazuje úpravy pravidel a cenové pojistky. Aby vůbec dávalo smysl, o jakém zdražení mluvíme, je ale dobré vědět, co všechno už dnes v každém litru platíte.
Co vlastně platíte na účtence a jak na zdražení lidé reagují
Na stojanu vidíte jen jednu částku. Ve skutečnosti ale platíte součet několika výrazných položek, ke kterým se ETS2 jen přidá.
U benzínu s průměrnou cenou kolem 39,10 Kč za litr tvoří v Česku spotřební daň zhruba 12,84 Kč a daň z přidané hodnoty přibližně 6,8 Kč. Jen nepřímé daně tak představují asi polovinu konečné ceny.
U nafty je při podobné cenové úrovni spotřební daň přibližně 9,95 Kč a DPH opět kolem 6,8 Kč. V součtu tedy daně tvoří zhruba 43 procent výsledné částky. Zbytek ceny připadá na nákupní cenu paliva a marže rafinerií a čerpacích stanic, které se podle odhadů pohybují v řádu jednotek korun na litr.
Nový systém ETS2 k této skladbě přidá další položku, a to náklad na emisní povolenky svázaný s množstvím vypuštěného CO₂. Jak se bude cena povolenek hýbat, bude se měnit i tato část účtenky.
Jakmile tyto částky začnou růst, řidiči reagují velmi konkrétně. Průzkum z léta 2022 ukázal, že kvůli dražším palivům:
- 46 procent českých motoristů jízdy autem skutečně omezilo,
- dalších 22 procent o tom alespoň uvažovalo.
Část lidí začala na kratší trasy častěji volit jiné dopravní prostředky. V praxi to znamená, že se pečlivěji plánují trasy, spojují se nákupy a pochůzky do jedné cesty a roste zájem o sdílení jízd. Auto zůstává, jen se s ním jezdí jinak.
U řady domácností se vyšší náklady na provoz auta promítají i do rozhodování při koupi vozu. Počet nových osobních aut na LPG v Česku v posledních letech výrazně roste a podle odhadu oborové asociace má v roce 2025 překonat hranici šesti tisíc nových registrací. To ukazuje, že část řidičů nehledá jen způsob, jak „utáhnout opasek“, ale jak provoz auta celkově zlevnit.
Tím se ale příběh dražšího benzínu a nafty nevyčerpává, protože pro mnoho lidí nejde jen o peníze, ale i o to, co pro ně znamená svoboda za volantem.
Dražší paliva jako střet svobody jízdy a emisí
Za zdražováním paliv nestojí jen nálady trhu, ale i snaha splnit klimatické cíle. ETS2 má podle oficiálních materiálů přispět k tomu, aby emise v budovách a silniční dopravě do roku 2030 klesly o 42 procent oproti roku 2005.
V regionální dopravě přitom stále dominují osobní auta. Důvodem je pohodlí, flexibilita a často i omezená nabídka veřejné dopravy v řadě oblastí. Zpoplatnění emisí z dopravy se tak nedotýká jen rodinných rozpočtů, ale i vnímané svobody pohybu.
Z „prostého“ zdražení benzínu a nafty se tak stává otázka, kde je auto opravdu nenahraditelné a kde už dává smysl zvážit jiný způsob dopravy nebo jiný typ vozu. A přesně tady se začínají postoje lidí výrazně rozcházet.
Sociologické průzkumy ukazují, že většina českých domácností plánované rozšíření emisních povolenek na vytápění a pohonné hmoty odmítá. Část lidí ale zároveň říká, že by vyšší ceny řešila spíše úsporami v jiných výdajích, aby se na dosavadním způsobu cestování změnilo co nejméně.
Jiní naopak reagují změnou samotného způsobu dopravy. Dokládá to i rychlý růst počtu nových vozů s úspornějšími či alternativními pohony, například na LPG. Pro tyto řidiče je dražší palivo impulzem k tomu, aby svůj vozový park přizpůsobili.
- Jedni jsou připraveni platit víc za litr a šetřit jinde.
- Druzí mění auto nebo způsob dopravy, aby platili méně za každý ujetý kilometr.
Realita většiny lidí se nakonec odehraje někde mezi těmito dvěma póly a právě v tom, jak se každý z nás zachová, se promítne, co pro nás dražší benzín a nafta skutečně znamenají.
Jak se ETS2 projeví v cenách paliv
Nový systém emisních povolenek ETS2, který má v Evropské unii odstartovat v roce 2028, přidá do cen benzínu a nafty další položku. Podle současných modelů může litr benzínu zdražit zhruba o 1,8 až 3,5 Kč, v pesimističtějších scénářích až o 4,5 Kč. U nafty se odhady pohybují od 2 až 3 Kč až po zhruba 5,3 Kč na litr při vyšších cenách povolenek.
Česká vláda deklaruje, že ETS2 do národní legislativy nezavede, pokud by vedl k prudkému skoku cen, a v rámci EU prosazuje úpravy pravidel i cenové pojistky. O výsledku proto rozhodne nejen trh a výše ceny povolenek, ale i to, jak nakonec nastaví systém samotné státy.
Pro řidiče to znamená jediné: s dražším tankováním je nutné počítat. Ať už na něj zareagujete úsporami v jiných výdajích, lepším plánováním jízd nebo volbou úspornějšího či alternativního pohonu, cena litru benzínu a nafty bude v následujících letech stále důležitější součástí vašich rozhodnutí.
