Přední brzdová světla u aut? Takto by vypadala. Slovensko zvažuje zavedení kontroverzní novinky

Je to dobrý nápad, ale není to povinnost. Ostatně i samotné znění zvažované úpravy míří na nepovinnou součást výbavy, nic nevnucuje.

i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
i Zdroj fotografie: Frontbrakelights
Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií
                   

Nejprve jsem si myslel, že jsem se přeslechl. Už jsem za svou motoristickou praxi zažil a viděl leccos. Různé vize, koncepty a projekty, které měly či neměly hlubší význam. A leckdy byly odsouzeny k zatracení už v okamžiku, kdy někoho napadly. Na druhou stranu jsou projekty, které mohou na první pohled vypadat absurdně, ve fázi myšlenky, nápadu. A pak se dostanou do výroby a fungují. Třeba jako létající automobil. Ten se díky slovenskému vizionáři z rýsovacího prkna probojoval na silnice a do vzduchu. Ze Slovenska je i další idea.

Je, nebo není to dobrý nápad, brzdová světla vepředu?

Jakkoli se to na první poslech může zdát jako drobná vizuální kosmetika, myšlenka na „přední brzdové světlo“ je ve skutečnosti debatou o tom, jak mezi sebou na silnici mluvíme beze slov. Všichni známe situaci u přechodu pro chodce. Stojíte na kraji, auto se blíží, brzdová světla jsou pochopitelně vzadu a vy z čelní strany nepoznáte, jestli řidič jen ubírá plyn, nebo už reálně brzdí. Intuice má své limity a městská rutina taky. Právě tady přichází ke slovu slovenský nápad, který se z experimentu začíná překlápět do legislativního přemýšlení. Po pozitivních testech v roce teď Slovensko zvažuje, že zavede přední brzdové světlo pro osobní auta i nákladní vozy jako volitelnou součást výbavy. Není to žádná povinná revoluce na zítra ráno.

iZdroj fotografie: Frontbrakelights

Jde o racionální krok „kdo chce, může“, zabalený do novely zákona o silniční dopravě, kterou předložil poslanec Národní rady Michal Bartek. Návrh formálně propsal právě do připravované úpravy a stojí na jednoduché logice. Hlavní výhodou systému je lepší komunikace mezi chodci a řidiči. Lidé čekající u přechodu uvidí dopředu, že vůz začíná brzdit. To je ta praktická, každodenní věc, která dává myšlence pevnou půdu pod nohama. Neřeší se tu efektní hračka, ale mechanizmus, jenž má pomáhat těm nejzranitelnějším v dopravě.

Vzadu je brzdové světlo stále červené, vpředu je zelené

Společnost Lumaco Innovations určitě vzbudila pozornost konceptem předního „brzdového“ světla v zelené barvě. Nápad si nechala patentovat na evropské úrovni. Zelená? Ano, schválně odlišená od červené, protože patří dozadu. Jasným deklarovaným cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích. A aby šlo o víc než dobrý úmysl na papíře, přišly v roce i reálné zkoušky v terénu. V oblastech kolem Trenčína a Žiliny se zelený indikátor instaloval na více než 3 000 automobilů. Ty dohromady najely přes 38 milionů kilometrů. To není pár testovacích okruhů kolem parkoviště, to je vzorek z běžného provozu v čase a prostoru, který umožňuje orientačně porovnávat.

iZdroj fotografie: Frontbrakelights

A čísla, která po zkušebním období padla, jsou pro zastánce myšlenky velmi silná. V obou dotčených regionech klesl počet nehod v průměru o 12 %, zatímco v okolních regionech jen o 0,51 %. Právě tohle srovnání funguje jako nejpádnější argument, proč o věci vůbec uvažovat v zákoně. Kriticky se samozřejmě můžeme ptát, co všechno se do statistiky promítlo. Jiné dočasné faktory, sezónnost, stavební omezení, počasí, lokální kampaně policie? Takové otázky jsou fér a patří do připomínkových řízení i odborných analýz. A ano, jistě to tak bylo.

Je to volitelná výbava. Tedy zatím ne, ale pokud to projde, bude

Pokud vezmeme čísla tak, jak jsou uvedena, spojíme je se selským rozumem. Čelní strana vozu konečně promlouvá řečí, které rozumí i chodec bez telepatie. Pak dává tohle řešení smysl minimálně jako volitelná doplňková výbava. V pozadí přitom leží důležitý detail, který si zaslouží rozebrat víc než jen glosovat. Zvolené barevné řešení. Slovenský koncept deklaruje zelené světlo, které by mělo signalizovat začátek brzdění směrem dopředu. V praxi to znamená včasnou, intuitivní informaci pro člověka na přechodu.

iZdroj fotografie: Frontbrakelights

Ale i pro řidiče v protisměru ve stísněných uličních profilech, pro cyklisty a koloběžky, zkrátka všechny, kdo čelem k čelu vozu nevidí zadní brzdová světla. Zelená, jakkoli si ji spojujeme s významem „volno“, je tady zasazená do jiné situace. Nejde o pokyn k jízdě, ale o informaci „řidič brzdí“. Tohle bude chtít dobrou kampaň a vysvětlení, přesné technické provedení, jasnou světelnou charakteristiku, aby nedocházelo k záměnám. Nevím jak vám, budu moc rád za vaše komentáře pod článkem. Ale mně se tenhle nápad líbí.

Galerie

Dalších 5 fotografií
Dalších 5 fotografií

Je to dobré používat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články