Prvotřídní český Zetor už nekupují ani za hranicemi

Jeden ze symbolů české automobilové a strojírenské výroby se poslední roky potácí na pokraji krachu se stále nižší výrobou i prodejem. Co je příčinou takto neutěšeného stavu?

i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: Zetor
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere (via YouTube)
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
i Zdroj fotografie: John Deere
Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
                   

Člověku musí být chtě nechtě smutno, když se dočítá, v jakých problémech se nachází závod, jehož výrobky ho provázely v podstatě celý život. A jejichž technické vytříbenosti a skvělému designu se obdivoval již před desítkami let. Dnes? Neustále klesající výroba i prodeje, rezignace na vlastní motory a neúspěchy na trzích, které byly ještě donedávna jistotou, a nejsou navíc tak náročné. Tvrdá konkurence, a neschopnost reagovat na nové trendy a technologie. Pojďme se na jeden smutný příběh podívat společně.

Osobní vzpomínky i po desítkách let živé

Musím sem ale úvodem připojit jednu svoji ryze osobní vzpomínku, která se se mnou táhne v podstatě celý život. Je mi nějakých 10-12, možná ještě o kousek méně. Jako (pořád ještě) malého kluka mne fascinují moderní stroje a všechno, co má motory a kola. Jednoho dne jsem svědkem toho, jak kdesi z pole vyjede traktor moderních, hranatých tvarů, s nebývale prosklenou kabinou a na tu dobu nebývale velkými předními koly. Jsme pořád v „osmdesátkách“, typický traktor té doby má velká kola vzadu, malá vpředu a tím to končí. A velmi, velmi asketicky zařízenou kabinu.

i

K čemu také traktorista potřebuje pohodlí, že ano. Je tam především od práce, od plnění pětiletky a závazků strany a jednotných zemědělských družstev. To je ona zkratka „JZD“, pro ty dříve narozené. A ne, nečte se to „džej-zet-dý“. Čte se to přesně tak, jak se to česky píše. Zkrátka klasika. Z bran těchto družstev donedávna vyjížďěly klasické, dýchavičné traktory, jenž svým charakteristickým klapavým zvukem, často doprovázeným stejným klapáním onoho „víčka“ na komínku výfuku nahoře na motoru byly opravdu především brzdou provozu.

Pohon všech kol a na „socialistický traktor“ nebývalé zrychlení

A já jsem náhle viděl moderní, v mých očích takřka dokonalý traktor, jehož řidič na to na silnici kousek ode mě „šlápnul“, a traktor se rozjel nečekanou rychlosti. A s nečekaným zrychlením. Byl to pro mě šok. Možná, že kdyby tehdy na té silnici přistáli Marťani, nevzbudí to ve mně takový údiv. Zapamatoval jsem si to hlavní: označení „CRYSTAL 16045″ na krytu motoru. Abych pak z papírových prospektů (jiné nebyly) zjistil, že ono označení „45″ znamená tehdejší novinku: pohon všech kol. Proto ta velká přední kola. A proto to nebývalé zrychlení.

iZdroj fotografie: Zetor

Pýcha na dokonalé výrobky domácí provenience

Byl jsem v sedmém nebi. Muži a ženy, kteří takto skvělý stroj vyráběli a ve finále obsluhovali, byli pro mne hrdinové. Roky ubíhaly, nicméně to, že Češi umí vyrábět velmi konkurenceschopné traktory ve mne zůstávalo jako jakási součást národní DNA, naší vlastní, národní identity. Úplně stejně jsem ale poslední dobou vnímal, že už to není takové, jako za mých mladých let. Že Zetoru tak trošku ujíždí vlak. Stačil jeden zážitek asi z před pěti lety, kdy jsem se vozil v kabině moderního traktoru mého klienta. Abych užasnul, jak vypadá špička a co všechno moderní zemědělské stroje dokáží.

iZdroj fotografie: John Deere

V kabině to pravda vypadalo spíše jako v kabině moderního automobilu, jen s tím rozdílem, že tady těch dotykových displejů bylo víc. A velmi sofistikované „joysticky“, ty v autech nenajdete. Došlo mi, že je tady možná určitá analogie jako mezi Teslou a zbytkem světa, jako mezi čínskými elektromobily a výrobky evropských automobilek: my umíme v mnoha případech vyrobit technicky brilantní produkty, jenže dnes již ta „čistá strojařina“ nestačí. Neméně důležitou součástí čehokoli na čtyřech kolech (a tedy i traktorů) je ona „digitální nadstavba“.

Evropští zemědělci si díky dotacím mohou dovolit koupit to nejlepší na trhu

U aut tedy moderní (a funkční) infotainment a multimediální systémy, u zemědělských strojů třeba schopnost naprogramovat danou trasu práce na poli a následně dokonalé (přesné) řízení pomocí GPS. To jsou prvky, které v očích zákazníků získávají body, a ospravedlňují třeba i vyšší cenu. Jen se podívejte, jaké stroje jsou občas k vidění u opravdu prosperujících zemědělců u nás: co stroj, to jednotky milionů, často i vyšší. Mnozí si umí z dotací EU sáhnout na opravdu nemalé peníze. A rádi tyto peníze vymění za něco, co jim opravdu usnadní práci. A to moderní počítačové systémy, spojené třeba s výkonem práce na poli, rozhodně jsou.

iZdroj fotografie: John Deere

Z poslední výroční zprávy Zetoru za rok 2023 je však patrné, že zemědělci Evropy volí opravdu raději dražší, avšak sofistikovanější techniku: Zetor v roce 2023 vyrobil 1 044 traktorů, o rok dříve to bylo 1 749 traktorů. Podobně se snížily prodeje, z 1 734 traktorů v roce 2022 na 1 026 v loňském roce. Společnost tak minulý rok přišla o 272 milionů. Skončí také vlastní výroba motorů a převodovek a Zetor už je bude jen dovážet z Itálie a Německa. Což ale nemusí být nutně nevýhoda. Horší je, že fabrika musí propouštět. Letos v květnu bylo oznámeno, že skončí 160 lidí, tedy více než polovina celého kádru.

Vyklízení pozic i u vždy loajálních klientů v Polsku

Navíc firma přichází i o stále klienty v zahraničí. Jeden z nejvýraznějších poklesů trhů totiž Zetor zaznamenal v Polsku, které pro něj bylo jedním z nejvýznamnějších trhů. Propad poptávky byl podle vedení Zetoru patrný napříč Evropskou unií a zvýšil počet skladových traktorů. To se nečte zrovna vesele. Zetor sice chystá novou modelovou řadu, konkurence však také rozhodně nepůjde spát. Co s tím? Napadá vás něco? Proč musí tradiční česká firma, která je tady s námi od roku 1946, vyklízet pozice i v Polsku, o západní Evropě nemluvě?

Galerie

Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií

Jak hodnotíte situaci, do níž se dostal Zetor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články