Rozdělení obutí pneumatik na zimní a letní má svoje opodstatnění nejen ze zákonných důvodů, ale především kvůli rozdílným panujícím podmínkám, které v průběhu roku panují. Zimní pneumatiky se tak od letních neliší jen výškou vzorku, kdy minimální vzorek u zimních pneumatik musí mít alespoň výšku 4 milimetry, co se týče vozidel do 3,5 tuny. V letním období je minimální požadovaný dezén pouze 1,6 milimetru a každoročně tak mnoho řidičů svádí myšlenky se zimními gumami na vozidle absolvovat celé léto. Vzorek na pneumatikách ale není jediným rozdílem, kterými se zimní a letní gumy liší. Hlavní rozdílností mezi nimi je především složení, které je určeno právě pro dané roční období a které zpravidla v podmínkách, pro které nejsou určeny, mají podstatně horší kvalitu. Dva hlavní důvody, proč byste nikdy neměli „dojíždět“ zimní pneumatiky, jsou paradoxně úspora, ale především bezpečnost.

Pokud chcete na zimních gumách absolvovat i letní měsíce s cílem ušetřit, tak jste na omylu. Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze zcela rozdílné směsi a v zimních pneumatikách je obsaženo více látky, která se nazývá silika, a která v zimních měsících zvyšuje přilnavost k vozovce. Pokud je ale taková pneumatika používaná v teplotních podmínkách, pro které není určena, začne docházet k tomu, že se tato látka přehřívá a pneumatiky se tak začnou k asfaltu přilepovat, trhat se a zvyšovat odpor při jízdě. Pokud pomineme hrubší vzorek zimních pneumatik, tak právě tento důvod je tím hlavním, proč zimní pneumatiky v létě zvyšují spotřebu Vašeho vozidla a vytváří nadměrný hluk, který bude rušit posádku Vašeho vozidla.

Druhým, podstatně důležitějším, důvodem, proč mít na každou sezonu vhodné obutí pro Vaše vozidlo, je bezpečnost. Zákon ukládá řidičům pouze povinnost zimních pneumatik, protože v tomto období dochází ke ztížení jízdních podmínek a vzniká řada dopravních nehod. Pokud ale dbáte na to, aby Vaše jízda byla bezpečná i v létě, určitě pneumatiky vyměňte. Rakouský autoklub ÖAMTC se této problematice věnoval a zveřejnil výsledky testu, který se věnoval právě rozdílům mezi zimními a letními pneumatikami. První test byl zaměřen na brzdění na mokré silnici z rychlosti 80 km/h, kdy vozidlo se zimními pneumatikami potřebovalo dráhu o 6 a půl metru delší k tomu, aby zcela zastavilo. Mokré podmínky jsou pro zimní obutí bližší, než úplné sucho. Druhý test, který se odehrál právě na suché vozovce a brzdilo se ze 100 km/h ukázal, že zatímco vozidlo na letních pneumatikách už stálo na místě, tak automobil na zimních gumách jel stále rychlostí 42 km/h.




Vhodné obutí pro Vaše vozidlo je nejdůležitějším prvkem, na který byste se měli zaměřit, pokud se chcete za volantem cítit bezpečně a zároveň jezdit ekonomicky. Rozdíly mezi zimním a letním počasím si uvědomuje každý z nás, připravte na to i Váš vůz.