Každý řidič, který letos ještě nepřezul, by měl zbystřit a přečíst si aktuální oznámení. Může mu to ušetřit spoustu starostí.
Přiznávám na rovinu – nikdy jsem nebyl moc vzorný, co se týče přezouvání pneumatik. Přijde duben nebo květen, kamarádi už mají letní gumy, a já jen mávnu rukou a řeknu si, že to „nějak doklepu“. Proč ne? Na zimních gumách se přece dá jezdit pořád, stačí trochu opatrněji. A peníze se vždycky hodí jinde.
Jenže minulý rok mě realita rychle vyškolila. Bylo léto, u nás na Vysočině zrovna padaly teplotní rekordy a asfalt měl teplotu asi jako plotna na palačinky. Jel jsem v klidu a pomalu, když mi najednou do cesty vběhlo dítě. Zabrzdil jsem naplno, ABS se rozklepalo, jenže auto místo okamžitého zastavení jelo dál jako na ledě. Fakt nekecám – srdce jsem měl v krku. Naštěstí se nic nestalo, ale ten den jsem pochopil, že jsem idiot, který riskuje zdraví ostatních jen proto, aby ušetřil pár stovek.
Proč to vlastně děláme? Test ADAC mi otevřel oči
Nedávno mi na redakčním stole přistály výsledky testu ADAC, kde se právě tímto zabývali. A řeknu vám, málem mi vypadl telefon z ruky. Při brzdění ze stovky jsou prý zimní pneumatiky v létě horší až o 16 metrů než letní gumy. Zatímco auto s letními pneumatikami už dávno stojí, auto na zimních gumách jede ještě skoro čtyřicítkou. Přesně jsem viděl tu situaci znovu před očima.
A tak jsem si sedl s kolegy z redakce AutoŽivě a zavolali jsme pár odborníkům, abychom se zeptal, jestli to fakt může být tak hrozné. Třebaexpert na bezpečnost Honza Pechoušek řekl pro redakci AutoŽivě jasně: „Když vidím lidi v červenci s hlubokým zimním dezénem, chce se mi smát, ale vlastně by se mi spíš mělo chtít brečet. Ta guma se v horku prostě roztaví jak žvýkačka a drží asi jako sáně na betonu.“
Saně, pantofle nebo zimní gumy – je to jedno?
Pak jsem se ptal i instruktora bezpečné jízdy Michala Červenky z polygonu. Ten mi řekl něco podobného: „Jasně, můžete jezdit celý rok na zimních. Taky můžete jezdit celý rok na saních nebo v pantoflích. Otázka je, jak moc chcete riskovat, že jednoho dne těch pár metrů fakticky rozhodne o životě nebo smrti.“
Česká specialita – rozbité silnice a „šetření“ na pneumatikách
No a teď si ještě představte naše české silnice – rozbitý asfalt, výmoly, díry a kolony každých deset kilometrů. Jezdím po celé republice docela dost a je mi jasné, že když se s takovým povrchem spojí ještě špatné gumy, tak si doslova říkáte o průšvih. Upřímně nechápu, proč všichni tak ochotně dáváme desetitisíce za všemožné bezpečnostní systémy v autech, a pak se tváříme, že na gumách se dá krásně ušetřit. Absurdní, co?
Nedělám chytrého, jen už to mám vyzkoušené
Od té mojí loňské zkušenosti už přezouvám včas, protože tohle nechci znovu zažít. Radši oželím pár stovek za servis než mít znova infarktovou situaci před přechodem u školky. Nechci moralizovat – každý ať si dělá, co chce. Ale od té doby mám jasno: Letní pneumatiky jsou prostě levnější než průšvih, který by jinak mohl přijít.