Zkontrolujte si zimní pneumatiky: ADAC varuje, že polovina je špatná. Pokud máte jedny z těchto, nejezděte na nich dál

Rozdíl mezi kvalitním a mizerným obutím se neprojeví jen na hlučnosti nebo pocitu v zatáčce. Ale ve chvíli, kdy je potřeba zastavit.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Až v okamžiku, kdy se začne ochlazovat a ráno se na skle objeví jinovatka, velká část řidičů začne řešit, jestli už „je čas přezout“. Teprve. Mluví se o tom, že zimní pneumatika je základ bezpečnosti. Že elektronické asistenty bez dobrého dezénu nic nezmůžou. A že pár ušetřených stokorun může člověk později splácet ve zdravotní dokumentaci. V redakci AutoŽivě souhlasíme. Přesně do téhle debaty vstupuje nový velký test německého autoklubu ADAC. Ukazuje něco, co se mnohým nebude dobře poslouchat.

Na první pohled vypadají stejně, fungují ovšem každá jinak

U zimních pneumatik existuje propastný rozdíl mezi tím, co dokážou nejlepší značky, a tím, co nabízí levné „no name“ kousky. Jak asi tušíte, směřuje to k obligátnímu „šetřit se nevyplácí“. Tahle propast se dá vyjádřit nejen pocitem v rukou za volantem, ale i velmi konkrétními metry brzdné dráhy. ADAC si letos vzal na paškál 31 různých zimních pneumatik v rozměru 225/40 R18. To není žádná exotika, ale rozšířený rozměr, který najdete na spoustě běžných aut střední třídy. Typicky VW Golf, Audi A3, Škoda Octavia nebo Mercedes třídy A.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Test tedy míří na reálný svět, ne na teoretické okrajové velikosti. Výsledek? Pro gumárenský průmysl spíš facka než pochvala. Jen čtyři z testovaných modelů dostaly celkové hodnocení „dobrý“. Dvanáct pneumatik si vysloužilo jen vlažné „doporučeno“. A hned 14, tedy téměř polovinu všech testovaných vzorků, ADAC otevřeně označil jako „nedoporučeno“. V praxi to znamená, že podle jednoho z nejuznávanějších evropských testů jsou tyto pláště natolik kompromisní, že by se jim běžný řidič měl raději vyhnout. Klíčovou částí celé zkoušky je brzdění na mokru, protože právě tam se ve skutečném provozu láme chleba nejčastěji.

Auto drží na vozovce jen čtyři plochy o velikosti lidské dlaně

Na zasněžené horské silnici bývá většina řidičů ostražitější, zatímco na mokrém asfaltu ve městě nebo na okresce člověk často jede rychleji, než by měl. ADAC proto porovnal mimo jiné to, jak dlouhou dráhu potřebují různé pneumatiky při brzdění z rychlosti 80 km/h na nulu. Špičkou testu se stal Goodyear UltraGrip Performance 3. Plášť na mokru zastavil po 31,7 metrech. Na opačném konci škály skončilo levné rozpočtové obutí Syron Everest 2, které k úplnému zastavení potřebovalo 47,1 metru. Tyhle dva údaje vedle sebe vypadají jako prostý rozdíl dvou čísel.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Jenže když si představíte reálnou situaci, je to mnohem názornější. Ve chvíli, kdy auto na kvalitních gumách už stojí, vůz obutý do Syron Everest 2 by v tom samém okamžiku stále letěl vpřed rychlostí zhruba 45 km/h. A 45 km/h v momentě nárazu do překážky, chodce nebo zadku jiného auta není drobné ťuknutí na parkovišti. Ale rychlost, při které statistiky nehody prakticky vždy počítají s vážnými následky. Není proto náhoda, že ADAC ve svém hodnocení mluví bez obalu o „absolutním bezpečnostním riziku“ pro řidiče, kteří na podobné produkty vsadí.

Jen rozdíl jednoho metru je při brzdění fatální, což teprve deset

Zajímavé je, že Goodyear UltraGrip Performance 3 se na špici testu neprosadil jen díky chování na mokré vozovce. Kromě toho, že patří mezi nejlepší v kritické disciplíně brzdění, se ukázal jako jeden z nejtrvanlivějších plášťů v celém srovnání. Podle ADAC může jeden set těchto pneumatik vydržet až 76 000 kilometrů, než se dostane na hranici bezpečné hloubky dezénu. V kombinaci s adekvátní cenou to dává docela zajímavý ekonomický obrázek. Při dané životnosti vychází provoz těchto zimních gum zhruba na pár desítek korun měsíčně.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Najednou se ukazuje, že „dražší“ pneumatika v ceníku nemusí být ve skutečnosti tak drahá, když se rozpočítá na roky a kilometry používání. Vedle Goodyearu se v horních příčkách umístily i další zavedené značky. Hodnocení „dobrý“ si vysloužily také Michelin Pilot Alpin 5, Bridgestone Blizzak 6 a Dunlop Winter Sport 5. Všechny tyto modely prokázaly vyrovnané chování v klíčových disciplínách, tedy přilnavost na mokru, sněhu a ledu, stabilitu v zatáčkách a přijatelný hluk i valivý odpor.

Trochu níž, ale pořád v pomyslném „bezpečném pásmu“ skončily pláště Continental, Nokian a Kleber. Ty si odnesly hodnocení „uspokojivé“. Nejsou tedy špičkou v branži, ale v zásadě nepředstavují bezpečnostní problém a pro běžné řidiče mohou být rozumným kompromisem. Zvlášť pokud je důležitá cena nebo dostupnost konkrétního rozměru. Zbytek pneumatik, pokud přijmeme rétoriku ADACu? Tam tomu je zjevně lepší se vyhnout.

Jaké máte zimní gumy?

Zdroj: ADAC
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články