Zimní pneumatiky nám v létě zadělají na pořádný malér - AutoŽivě

Zimní pneumatiky nám v létě zadělají na pořádný malér

                   

Odpovědný řidič pravidelně
přezouvá zimní pneumatiky za letní a naopak. A potom je tu skupina řidičů,
kteří se tomuto nařízení vyhýbají a zimní pneumatiky používají dlouhodobě. Doba
termínového přezutí na letní sadu již minula, což ale neznamenalo, že přezul
každý. Na parkovištích můžete stále vidět řadu lidí, kteří mají na svém voze
stále zimní pneu.




Důvodů v tuto dobu může být
několik. Vzhledem ke koronaviru ještě nestačili přezout a nechávají to na
později. Na voze letní sadu však mít budou. Potom je tu skupina, která jezdí
spíše v noci a brzy ráno, kdy jsou teploty stále velmi nízké a to znamená,
že v takovém případě je ještě vhodné si zimní pneumatiky ponechat. A potom
je tu skupina třetí. Ti si zimní gumy nechali na voze stále, takzvaně na
dojetí. Je to správné, nebo jde o riziko? Podle odborníků to druhé. My se
podíváme na důvody, proč tomu tak je.


iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Mají jiné složení

Hned na úvod začneme tím,
v čem se oba druhy pneumatiky liší. Letní a zimní mají zcela rozdílné
složení, které odpovídá podmínkám, kdy se používají. Zatímco letní směs je
uzpůsobena jízdě ve vyšších teplotách, tak zimní pneumatiky mají nejlepší
vlastnosti, když teplota klesá pod 7 stupňů Celsia. Tedy v chladu. A tyto
teploty jsou v létě skutečně jenom velmi výjimečně. A když, tak brzy ráno.
Vlivem toho mohou mít zimní pneu v porovnání s těmi letními mnohem
horší vlastnosti, pokud jde o očekávané chování.

Mají jiný vzorek

Není to jenom směs, ze kterého je
zimní pneumatika vyrobena. Problém je také ve vzorku. Pneumatika na zimu je
primárně určena k tomu, aby měla dobrý záběr především na sněhu, případně
ledu, a aby zlepšovala stabilitu a udržovala jízdní směr na daných površích.
Oproti tomu letní pneumatika je určena hlavně k tomu, aby měla dobrý záběr
na suché vozovce a aby z té mokré dokázala velmi dobře odvádět vodu. I
tady jsou rozdíly výrazné, což se pochopitelně může i vymstít.


iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Prodlužují brzdnou dráhu

Podle mnoha nezávislých testů
mají zimní pneumatiky problém během léta také s tím, že nedokážou udržet
brzdnou dráhu na hodnotách, jako je tomu u pneumatik letních. Ta se může
výrazně prodlužovat, klidně i o 10 – 20 procent. I když se toto číslo může zdát
zanedbatelné, je dobré pamatovat na to, že brzdná dráha z devadesátky může
být kolem 45 metrů. A to u kvalitních letních pneumatik. Pokud bychom měli na
voze ty zimní a došlo by k prodloužení o 20 procent, je to navíc 9 metrů.
A ty už mohou zachraňovat životy.

Mají vliv na spotřebu paliva

Řada lidí si nechává zimní
pneumatiky na svém voze proto, že je podle jejich slov mají takzvaně na dojetí.
Aby je využili a aby tak ušetřili. Jaká je realita? Zimní pneu mohou mít větší
valivý odpor, což v praxi znamená to, že mají vliv na vyšší spotřebu. Úspora
tedy rozhodně není tak velká, jak si mnoho lidí myslí. Dokonce může dojít
k tomu, že v podstatě neušetříme vůbec nic. A to navíc ještě jezdíme
na pneumatikách, o kterých se může říci, že pro nás jsou nebezpečné.


iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jsou spojeny s horší ovladatelností

Zatímco na sněhu a
v podobných podmínkách nás mohou pozitivně překvapit tím, že dokážou dobře
držet naši jízdní dráhu a směr, tak pokud jde o jejich ovladatelnost během
léta, tak v ní výrazně ztrácí. V mnoha rizikových situacích se tak
mohou chovat doslova i nepředvídatelně. V takové situace je navíc celkem
jedno, jak taková pneumatika dopadla v testech. Ty jsou realizovány
s ohledem na její využití ve správném období a to nezaručuje, že se bude
špičková zimní pneumatika chovat v létě lépe, než průměrná pneumatika
určená na teplé měsíce. I tento fakt je třeba mít na paměti.

Diskuze Vstoupit do diskuze
51 lidí právě čte
Zobrazit další články
Co si myslíte o článku?
4/5 (79%) 213 hlasů
Nahlásit chybu
ArmádníZpravodaj.cz
Spáchal, či nespáchal Adolf Hitler sebevraždu? FBI pracovala s teorií, že ponorkou utekl do Argentiny
Události247.cz
Očkovat proti covidu se budou děti od pěti let. Ministr zdravotnictví Vojtěch řekl, od kdy to bude možné
VědaŽivě.cz
Robotická chirurgie – budoucnost medicíny začíná tady a teď
adbz.cz
Prodej hrnčířské hlíny: Kde ji nejlépe pořídíte?