Typické české zlozvyky, které ničí automatickou převodovku. Nezáleží na značce auta – záleží, zda je děláte

Pokud nechcete platit gigantické částky za opravy automatu, tak nyní zbystřete. Tyto akce s vozem byste rozhodně neměli dělat.

i Zdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě
                   

Automatická převodovka je jednou z největších technických výhod moderního auta. Nabízí plynulé řazení a komfort bez nutnosti řadit, což je v hustém městském provozu a především v kolonách neocenitelné. V ideálním případě vydrží automatické převodovky spolehlivě fungovat i stovky tisíc kilometrů nájezdu vozidla bez vážnějších problémů. Bohužel spousta řidičů stále nevědomky opakuje stejné chyby, které vedou k poškození převodovky, nebo až k její úplné devastaci.

Pořádně nákladné opravy

Opravy automatů jsou přitom velice drahý špás. Běžná oprava automatu u klasických vozů průměrně startuje na 30 tisících korunách, ale u prémiových modelů dokáže klidně přesáhnout i 90 000 korun. On už jen samotný pravidelný servis nepatří mezi nejlevnější záležitosti. U běžných vozů vychází obvykle na 4 500 korun a u luxusnějších automatů i na více než čtyřnásobek.

Redakce AutoŽivě by vám ráda pomohla ušetřit ty nejdramatičtější náklady na opravy automatických převodovek, a tak se rozhodla vás upozornit na nejčastější chyby, které na nich můžete napáchat.

Ignorování výměny oleje je hodně velká chyba

Jako první byste měli věnovat pozornost pravidelné výměně oleje v převodovce. Pokud tento servisní úkon budete ignorovat, počítejte s tím, že postupem let vám automat rozhodně selže. Budou se vám v něm totiž usazovat kovové částice, vzroste tření a začnou se vám postupně připalovat lamely.  

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Doporučujeme vám proto olej v převodovce měnit každých 30 000 až 60 000 kilometrů (u některých aut se výjimečně jedná až o 100 000 km). Ale pokud s vozidlem podnikáte pouze krátké jízdy nebo je hodně zatěžujete (velký náklad, časté tažení plných přívěsných vozíků apod.), pak byste měli olej měnit ještě dříve. A pozor na výměnu filtrů v automatické převodovce. Výměna jednoho nestačí, protože většina automatů má hned dva.

Odtah na laně je pro automat knockout

Pokud si necháte po nehodě nebo poruše vůz odtáhnout na laně (tzn. pojede tažené klasicky na všech kolech), hrozí vašemu automatu nevratné poškození vnitřní hydrauliky a jeho mechaniky. Některá vozidla s automatickou převodovkou sice umožňují před odtažením její odpojení, ale v tomto případě nesmíte na samotné odpojení zapomenout. Troufám si tvrdit, že o této praktické funkci navíc ani většina majitelů aut neví.   

Neutrál za jízdy jako naprostá šílenost

Že se dnes motoristé snaží ušetřit palivo, kde se dá, to je známá věc. Ale nesmí tak činit ve vozidlech s automatem tak, že za jízdy z kopce nebo při dojezdu ke křižovatce zařadí na automatu neutrál (režim „N“). Dochází tím v převodovce k rázům, které likvidují lamely spojky. Přitom většina moderních automatů už dnes funguje s tzv. plachtícími režimy, takže dokáže „uspořit“ palivo a žádný neutrál vlastně vůbec nepotřebuje.

Přidávání plynu v kopci? Ani náhodou

Při rozjezdu do kopce nebo i při pouhém stání na semaforu v kopci řada motoristů přidává plyn, aby jim auto necouvlo. Tím si ale naprosto zbytečně opotřebovávají měnič točivého momentu i spojku (u vozů s dvouspojkovými automaty). To vede k přehřívání automatické převodovky a jednoznačně snižuje jejich životnost.​

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Řazení, když vozidlo nestojí, je další průšvih

Poslední chyba, na kterou vás chci upozornit, je patrně vůbec nejčastější. Je to přeřazování z D na R (tedy z režimu dopředu na couvání) a naopak v lehkém rozjezdu či dobrzďování. V takový moment totiž extrémně přetěžujete planetové soukolí i měnič točivého momentu. Při zmíněném přeřazování musí vozidlo bezpodmínečně stát, protože i jen pomalý pohyb vozu způsobuje uvnitř převodovky destruktivní rázy, které zkracují její životnost.

To samé platí i pro zařazení parkovacího režimu (režim P) ještě před úplným zastavením auta. I na to mnoho řidičů především v provozu ve městech zapomíná, a tak si nevědomky automatickou převodovku likviduje.  

Správné zacházení vám ušetří spoustu peněz i nervů

Všech uvedených chyb byste se měli důsledně vyvarovat. Automatická převodovka je velmi komfortní, ale vyžaduje ohleduplné zacházení. Stačí pár špatných návyků a z nákladů na opravu automatu budete valit oči.

Přitom základní přístup k automatům je jasný. Neřaďte jeho režimy za jízdy, pravidelně měňte olej, v kopci používejte brzdu a nenechte váš vůz odtáhnout na laně, pokud vám neumožňuje automat deaktivovat. Teprve pak vám vydrží převodovka spolehlivě fungovat i dlouhé roky.     

Je podle vás lepší manuální převodovka, nebo automatická?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jiří Louthan

Jiří Louthan se věnuje psaní již pěknou řádku let. Svou novinářskou kariéru započal už v roce 2013. Nasbíral během ní cennou řádku zkušeností, a to nejen v oblasti automotive. V AutoŽivě.cz působí od roku 2023 a pravidelně připravuje pořad, který můžete sledovat na Stream i Youtube.

Zobrazit další články