EU zkracuje jistotu za volantem na 15 let. Koho se změna dotkne, jak bude vypadat obnova řidičáku a proč v tom hraje roli i váš zdravotní stav?
Všichni jsme si tak nějak zvykli na to, že řidičský průkaz byl dlouho něco jako trvalý klíč od svobody. Plastová kartička v peněžence, která bez řečí otevírá cestu do práce, na chalupu i za hranice. Teď ale dostává jasnější časové razítko. Vážně? To by mnohé mohlo překvapit. Pojďte se na to se mnou podívat společně.
Nová evropská pravidla totiž nastavují, že pro osobní auta a motocykly má být standardem administrativní platnost řidičského průkazu 15 let. U nákladních aut a autobusů zůstává kratší období, 5 let.
Co přesně EU mění a koho se to týká
Dosud si státy u běžných skupin mohly zvolit rozmezí zhruba mezi 10 a 15 lety. Nově má EU jednotnější rámec, který připouští zkrácení platnosti jen ve výjimečných případech, například když řidičák zároveň funguje jako vnitrostátní doklad totožnosti.
Změna se postupně dotkne všech držitelů řidičských průkazů v EU, tedy i v Česku. Týká se kategorií na mopedy, motocykly a osobní auta, včetně běžné skupiny B.
Na papíře jde „jen“ o datum konce platnosti. Ve skutečnosti ale platný řidičák evropské dokumenty popisují jako nástroj volného pohybu a každodenní mobility napříč Evropou. Proto jakákoli změna pravidel tolik rezonuje, dotýká se totiž i našeho zažitého pocitu soběstačnosti za volantem.
Právě proto je klíčové, co se bude dít v okamžiku, kdy nová patnáctiletá lhůta doběhne a vy si půjdete pro nový průkaz.
Jak bude vypadat obnova řidičáku v praxi
Když po 15 letech přijde čas na nový řidičák, základní scénář bude pro české řidiče velmi známý. Postup se nijak dramaticky nemění, jen dostává jasnější evropský rámec. O nový průkaz můžete žádat zhruba tři měsíce před skončením platnosti toho současného. Máte dvě možnosti: osobně na obecním úřadě obce s rozšířenou působností, nebo elektronicky přes státní portály.
Potřebujete k tomu platný doklad totožnosti a svůj stávající řidičský průkaz. Standardně úřad vystaví nový doklad do 20 kalendářních dnů. Kdo spěchá, může využít zrychlené vydání zhruba do 5 pracovních dnů za vyšší správní poplatek.
Podle dohodnutých evropských pravidel má být jak před prvním vydáním, tak při obnově řidičáku provedena lékařská kontrola. Ta má zahrnout mimo jiné vyšetření zraku a kardiovaskulárního stavu. Konkrétní podoba ale bude záležet na tom, jak ji nastaví jednotlivé státy.
Mnoho řidičů si pod „obnovou po patnácti letech“ automaticky představí nekonečné běhání po úřadech a sérii náročných prohlídek. EU se tomu ale podle textu nové úpravy snaží předcházet. Výslovně mluví o snižování nepřiměřené administrativní zátěže a počítá s plně digitálním řidičským průkazem v rámci evropské digitální peněženky.
Bezpečnost proti autonomii: proč se pravidla mění právě teď
Položil jsem si otázku, a určitě nebudu sám: proč to celé vlastně EU dělá? Odpověď jsem vypátral po chvilce hledání ve veřejně přístupných unijních dokumentech. A i v tomto případě jde, jako asi nejčastěji, především o bezpečnost.
Cíl je přitom poměrně ambiciózní: snížit počet usmrcených zhruba na polovinu do roku 2030 a dlouhodobě mířit k takzvané „vizi nula“ úmrtí kolem roku 2050. Jestli by se mi to líbilo? O tom není pochyb. Každý rok dnes na evropských silnicích umírají desetitisíce lidí. Mnohdy zcela zbytečně. A mnohdy i na konto nepříliš dobrého zdravotního stavu.
Rizikovou skupinou jsou mimo jiné starší řidiči. U lidí nad 75 let je míra úmrtnosti při nehodách více než pětinásobná oproti průměru, mimo jiné kvůli jejich fyzické zranitelnosti. Proto některé státy používají častější lékařské kontroly nebo kratší platnost průkazů. Nemluvě o tom, že reakční doba lidí 75+ bývá začasto jiná než například u padesátníků. S individuálními výjimkami, pochopitelně.
Důležitá je i časová osa. Nová směrnice byla formálně schválena v roce 2025 a po zveřejnění nabyla účinnosti dvacátým dnem. Pro pravidla týkající se doby platnosti řidičských průkazů mají členské státy kratší lhůtu: příslušné vnitrostátní předpisy musí přijmout a začít uplatňovat do 26. listopadu 2027.
Teprve průkazy vydané nebo obnovené po tomto datu budou v praxi spadat do nového patnáctiletého rámce pro osobní auta a motocykly. Do té doby platí stávající národní lhůty, v Česku například desetiletá platnost pro skupinu B, které se následně musí s evropskými pravidly sladit.
Závěr
Co si z toho odnést jako řidič? Především se vyplatí hlídat si datum konce platnosti současného průkazu a počítat s tím, že další už bude navázaný na patnáctileté období u osobních aut a motocyklů.
Změna neznamená konec řidičského oprávnění, ale jasnější rytmus: po každých 15 letech administrativní obnova a podle národního nastavení i zdravotní posouzení.
Klíč bude v detailech, které určí jednotlivé státy. Jisté ale je, že řidičák zůstává jedním z hlavních nástrojů volného pohybu v EU, jen už k němu nebude patřit pocit, že platí „napořád“. A je pro každého.
