Jaký je správný tlak v pneumatikách za chladného počasí: Nový problém a důležitá změna

Výkyvy teplot směrem nahoru i dolů mění tlak v pneumatikách, podcenění jejich kontroly se může na zimní a kluzké vozovce velmi rychle vymstít.

i Zdroj fotografie: brewbooks / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách pro nás v létě bývá běžnou a rutinní záležitostí, s příchodem zimy se však frekvence kontrol někdy zmenšuje. Pochopitelně, nikomu se nechce lovit ventilek v nevábné směsi soli a sněhu nebo čistit kola od bláta. Je zkrátka zima, a i když je venku momentálně téměř předjaří, teploty ještě určitě klesnou k bodu mrazu i hluboko pod něj. Pojďme se podívat, jak se nízké teploty projeví na tlaku vzduchu v našich pneumatikách. Pro řadu řidičů to je nový problém, ale provést kontrolu a změnu je velice důležité.

S nízkými teplotami klesá i tlak v pneumatikách

Mnoho řidičů je přesvědčeno, že pro lepší přilnavost a kontakt s kluzkou vozovkou neuškodí, když jsou pneumatiky spíše lehce podhuštěné, než kdyby tomu bylo naopak. To není úplně chybná úvaha, nicméně je potřeba zvážit, kde budeme jezdit nejčastěji, případně v jak početném obsazení. Je venku suchá zima a chystáme se na delší cestu po suché, čisté dálnici? Pak by měl by tlak v pneumatikách vykazovat minimálně doporučené hodnoty, rozhodně ne nějak uměle snižované.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Navíc s poklesem teploty pod bod mrazu klesá tlak i v pneumatice, jakékoli další „upouštění“ je tedy zcela zbytečné. A naopak, pokud se chystáte do hor a budete se pohybovat po zasněžených vozovkách, nemusíte pneumatiky dofoukávat, přirozený pokles tlaku o 0,1 až 0,3 atm. zajistí lepší kontakt s kluzkým povrchem. Nicméně ani jeden z extrémů, přehuštěné, stejně jako podhuštěné pneumatiky nejsou pro bezpečnou jízdu vhodné. Což platí v zimě možná ještě více, než v létě.

Stejné hodnoty tlaku na jedné nápravě jsou extrémně důležité

Měli bychom tedy dbát jak o správný tlak v pneumatikách podle předpisu výrobce našeho vozu, tak především o stejné hodnoty na levé i pravé straně. Dohustit kolo vpředu na pravé straně s tím, že na levé se nám zdá od pohledu „OK“ není opravdu nic, co bychom vám mohli doporučit. Ve ztížených zimních podmínkách, kdy můžeme nečekaně najet na zmrzlý nebo zasněžený úsek může i malý rozdíl v otáčkách jednotlivých kol zkomplikovat snahy protiblokovacích, případně stabilizačních systémů vozu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A pochopitelně: důležité je mít i stejný vzorek na obou stranách vozu, jeho rozdílná výška ovlivní rychlost otáčení také. Pokud tedy výměnu pneu za nové, pak určitě na obou stranách nápravy, měnit pouze například levou stranu určitě nedoporučujeme. Na obou nápravách musí být zimní (případně celoroční) pneumatiky, kdysi praktikovaný „úsporný“ zvyk zimního obutí pouze na hnanou nápravu je celkem zaručenou cestou k problémům a nestabilitě vozu při jízdě po kluzké vozovce.

Tipy AutoŽivě.cz pro zimní měsíce

Naše doporučení tedy zní: měřte tlak v pneumatikách nikoli v teple garáže, ale v zimních podmínkách, ve kterých se budete s autem pohybovat. Dbejte o přesně stejné hodnoty obou stran jedné nápravy, a pokud se domníváte, že je po lepší adhezi dobré uměle snížit tlak v pneumatikách, tak to nedělejte. Úbytek tlaku daný nízkými teplotami sám od sebe zajistí měkčí povahu vaší pneumatiky, i bez vašeho přičinění. Držíme palce, ať jsou vaše zimní kilometry jenom bezpečné!

Jak často měříte tlak v pneumatikách?

Zdroj: Oponeo, BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
141 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články