Nová značka s kosočtvercem má jasný směr i cíl. Ignorování aktu přijde na 3 250 korun, bez pardonu

Některé dopravní značky mají vcelku chvályhodný záměr, motivovaný úsporou času a ohleduplností k životnímu prostředí. I když pravda vypadají poněkud podivně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nemíním se nyní svých čtenářů ptát na jakékoli asociace, které jim symbol vyobrazený na značce připomíná, školní docházku má myslím většina z nás již dávno za sebou a propiskou načmárané symboly na lavicích (navíc s dodatkem jména dotyčného či dotyčné) zůstaly už jen ve vzpomínkách. Jak tak nad tím ale přemýšlím, mezi našimi klukovinami s propiskou na lavicích a touto značkou existuje zajímavá paralela. Pojďme se na tedy na onen kosočtverec podívat společně.

Přehlédnutí či ignorování vyjde celkem draho

A ač jsem příznivce dramaturgie a ctím dramatickou křivku, prozrazující vše důležité až těsně před závěrem, v tomto případě udělám výjimku a prozradím onu „katastrofu“, jenž bývá v divadelních hrách pravidelně na konci, hned v úvodu. A současně s tím vlastně prozradím i onu paralelu. Zatímco za počmárané lavice kosočtverci jsme na základní (leckdo i na střední) škole mohli „vyfásnout“ maximálně tak nějaké to expresivní sdělení rodičům, případně korekci známky na vysvědčení, v případě značky to bude o dost dražší.

Pokud v autě nebude alkotester, hrozí pokuta nebo vězení. Inspirace pro naše soudy a řidiče

Její porušení je totiž ohodnoceno pevnou taxou, v tomto případě 135 eur, v přepočtu zhruba 3250 korun. A postihnout vás může ve Francii, kde jako první s tímto nápadem příšli. O co vlastně jde? Tak trochu o ekologii (to se dalo čekat) a tak trochu o dopravní dostupnost: značka vymezuje zvláštní jízdní pruh, do kterého mohou vjet jen vozidla určitých kategorií, konkrétně osobní auta s nejméně dvěma osobami, elektromobily, taxíky (i bez zákazníků), autobusy a další prostředky veřejné hromadné dopravy.

Smysl je omezit automobily jenom s řidičem

Smysl a cíl je tedy vytěžovat automobily větším počtem pasažérů, stejně jako využívat bezemisní způsoby dopravy nebo hromadnou dopravu. Jinými slovy, co nejméně osobních aut se spalovacím motorem, obsazených pouze řidičem. Neb ty se celkem pochopitelně stávají trnem v oku všech ekologů a odborníků, řešících dopravdu ve městě. Ostatně stačí se rozhlédnout ráno v zácpě kolem sebe. „Single řidičů“ v autech napočítáte víc, než párů nebo vozů obsazených třemi a více osobami.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Proto se vymyslela tato značka specifického tvaru a k ní se zatepla přiřadila poměrně mastná pokuta: méně než 3 250 korun totiž za tento přestupek vybrat nelze. Po zkušebním provozu ve Štrasburku, Lyonu a Grenoblu, kde se zjišťovala funkčnost, ale pokuty ještě nepadaly, přichází doba provozu na „ostro“. V Lyonu totiž zkušební období právě skončilo a řidiči tak musí pravidlo dodržovat, pokud nechtějí riskovat finanční postih. Ze tří uvedených měst se nové značky rychle rozšíří po celé Francii.

A nebylo by nic divného, že i mimo ní. Je tedy dobré vědět, jaká značka definuje jízdní pruh, ve kterém nemáte co dělat, pokud nespadáte do jedné z výše uvedných kategorií. Jak to vidíte vy? Pomohou celkem přísné pokuty a samostatné jízdní pásy ke snížení ekologické a dopravní zátěže? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Nepřijde vám ta pokuta docela vysoká?

Zdroj: Francebleu
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články