Značka STOP neznamená, že musí řidič zastavit. Existují výjimky, lze ji dokonce zcela ignorovat

Musí vždy řidič zastavit na křižovatce, když dojede ke značce s nápisem STOP? Povinnost tady je, existují však zřejmé výjimky.

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Dopravní značka ve tvaru osmiúhelníku s červeným polem a bílým nápisem STOP může být tak trochu strašákem. Žádná jiná podobná značka, která by nutila zastavit vozidlo, u nás neexistuje. Nelze hledat souvislosti, podobnosti a rozdíly jako například u zákazu stání či zastavení. Všeobecné povědomí je, že před značkou musí v křižovatce vždy řidič zastavit a dát přednost v jízdě. Není tomu tak, přitom stačí znát předpisy.

STOP neznamená automaticky Stůj!, výjimky existují

Dopravní značka se oficiálně jmenuje „Stůj, dej přednost v jízdě!“ a laicky řečeno přikazuje, aby řidič zastavil před křižovatkou a dal přednost. Pro bezchybné pochopení situace je zapotřebí vědět, co znamená „dát přednost.“ Legislativa říká, že „dát přednost v jízdě znamená povinnost řidiče nezahájit jízdu nebo jízdní úkon nebo v nich nepokračovat, jestliže by řidič, který má přednost v jízdě, musel náhle změnit směr nebo rychlost jízdy.“

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zjednodušeně, řidič musí počkat, než se rozjede, pokud nemá před sebou volný prostor. Povinnost dát přednost je pak definována tak, že „…řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou Stůj, dej přednost v jízdě! musí dát přednost v jízdě vozidlům nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci… “ To vše je poměrně jasné a jednoznačné.

Zastavit znovu na hranici křižovatky, to není nutné

Co ale jednoznačné není, kde má řidič před značkou zastavit. Pokud si motorista vykládá povinnost tak, že musí zastavit na samé hranici křižovatky, není to pravda. Není nutné, stojí-li za sebou řada aut, aby každé dojelo na okraj křižovatky a tam postupně zastavilo. Pokud stojí za sebou více aut a řidiči vidí do křižovatky tak, že ji mohou projet, nemusí zastavovat přímo před značkou. Jinak řečeno, takto může projet najedou křižovatkou více aut než jedno.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Realita bývá taková, že značka je umísťována obvykle do míst se zhoršeným výhledem, takže víc, než jedno auto neprojede, ale to je na jinou debatu. Nicméně řidič nemůže být postihnut za to, že zastavil například druhý v řadě a pak už ne a křižovatku projel. Sporné může být pro někoho ono zastavení vozidla. Zákon říká, že musí dojít k přerušení jízdy, ale kdy a jak toto nastane? Musí být kola zcela nehybná?

Vozidlo má stát, kola se nesmí točit, ale jak dlouho?

Tak co například rychlost 0,1 km/h je v pořádku? To má pravděpodobně řidič dost času na to, aby se rozhlédl, auto však nestojí. Nebo úplné zastavení na zanedbatelný zlomek sekundy. Nicméně při pohledu na aspekt potencionálního přestupku má řidič jistě dost času na to, aby zhodnotil situaci. Rozřešení takové situaci by přinesl zřejmě až soud.

Na grafice titulního obrázku (přikládáme znovu níže) je křižovatka označená STOPkou, tedy značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“ a otázkou je, zda musí řidič žlutého auta na tuto značku reflektovat. Musí nebo nemusí zastavit a dát přednost ostatním vozidlům, v tomto případě modrému automobilu? Motorista ve žlutém autě tak, jak se blíží ke křižovatce, nemusí vůbec zastavovat. Značka STOP v tuto chvíli neplatí, protože jsou aktivní semafory.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Na semaforu svítí zelená barva, která opravňuje řidiče žlutého vozu k plynulému průjezdu křižovatkou. Kdyby svítila červená, tak naopak musí řidič zastavit, ale ne proto, aby se rozhlédl, dal přednost v důsledku značky STOP a rozjel se. Musel by stát, dokud by se nerozsvítilo zelené světlo. Svítící semafory jsou nadřazené svislým dopravním značkám, v daném případě jde o výjimku, kdy řidič nerespektuje značku „Stůj, dej přednost v jízdě!“ a může ji projet bez zastavení.

Jak daleko od značky STOP zastavujete vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
94 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články