Zpověď profesionálního zloděje: „Ukradnu jakékoli auto, i to vaše!“ Bránit se můžete jen těmito mazanými způsoby

Dnešní postupy profesionálních zlodějů aut připomínají spíše postupy programátorů a IT specialistů. Doba se změnila. A my přinášíme tipy, jak ochránit svoje auto.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ať to máme raději hned za sebou: ukrást se dá naprosto jakékoli auto. Jestli si pořád myslíte, že to vaše ne, doporučujeme se podívat z okna, kde ještě včera stálo. Možná stálo, a možná už nestojí. Měli jsme tu „čest“ mluvit s člověkem, který těch aut ukradl x, a jestli ho něco opravdu rozesmálo, pak tvrzení, že některá ukrást nejdou. Jdou. Všechna. Vždycky. Přesto existují způsoby, jak alespoň omezit riziko, že o auto přijdeme. Přinášíme jejich přehled.

Záznam v rejstříku trestů? To jsme jedině rádi

Druhá nepříjemnost se týká jen našeho člověka a už je naštěstí minulostí: ano, i na něho dopadla ruka zákona a logicky následoval i trest. Po jeho odpykání došlo k tomu, co se obecně považuje za ideál: Petr nabídl svoje „know how“ firmám, zabývajícími se alarmy a zabezpečováním aut. A ty po něm samozřejmě skočily, a podle slov Petra se předháněly, která jej zaměstná. Nemáme důvod mu nevěřit. Že máte škraloup v trestním rejstříku? To dokážeme ocenit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Před svým, ehm, nedorozuměním s místní policií se Petr svojí činností zabýval téměř deset let. Slušná řádka zkušeností, co říkáte? Nevíme, jestli profesionální zloději aut chodí na výběrová řízení, ale 10 let praxe se v každém CV musí vyjímat víc než dobře, personalisté musí zajásat. Na každý pád, je opravdu málo detailů v této „branži“, se kterými by se Petr při své činnosti nesetkal. A mimochodem, slavný film „60 sekund“ je podle něj spíše amatérský výkon. Kde že stálo vaše auto?

Už jste viděli objednávku na vaše (bývalé) auto?

Pojďme si na tedy ukázat, jak takové „zmizení auta“, za které by se nemusel stydět ani slavný mág Copperfield vlastně vypadá. V první řadě jde o to, jestli donedávna ještě vaše auto bylo opravdu zajímavé. Co si budeme povídat, starší Renault Mégane s motorem 1,6 nebude něco, kvůli čemu by se zlodějská komunita Evropy v půl třetí ráno budila. Pokud jste ale ještě donedávna byli vlastníky velkého japonského nebo amerického SUV, už asi chápete, že zájem o ně nepřestává.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Samotná krádež je pak už v zásadě jednoduchá: po překonání mechanických a elektronických zábran a nastartování vozu do něj sedá odpočatý řidič a vydává se na non stop „rychlostní zkoušku“ kdy se pokusí doslova proletět Evropu a dovézt auto pokud možno bez velkého zastavování až na místo určení. To bývá velmi často Rusko a země bývalého SNS, kde je obecně malá vymahatelnost práva stejně jako malá šance, že by tam pro auto vůbec někdo jezdil.

Auta dnes bývají více a více sofistikovaná. Zloději také

Druhá možnost je o něco elegantnější, říká se jí „dlouhá ruka“. To si tak jdete ráno nakoupit do supermarketu, vybíráte ovoce a zeleninu a ani si nevšimnete, že ten elegantní pán vedle, co si tak dlouho prohlíží jablka si položil svůj kufřík před sebe. Ano, tušíte správně, co má pán v kufříku. Pochopitelně skener klíče od vašeho auta, který máte v kapse. Tedy, ehm, už ne vašeho auta. Ze skeneru odchází obratem kód komplicovi před prodejnou, který jej přečte, auto odemkne – a dál už to známe.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Profesionální zloděj aut je dnes spíše vzdělaný programátor než filmový kriminálník. Zločinci a automobilky se neustále předhání, zařízení se neustále zlepšují na obou stranách, algoritmy jsou stále složitější, vysvětluje Petr. Pravděpodobnost odcizení auta můžete snížit i nasazením mechanického zámku na volant nebo převodovku. I takto primitivní zařízení může únosce přimět, aby věnoval svou pozornost jinému auto s menším rozruchem a zbytečným rizikem.

Jak se můžete sami bránit?

První cesta je malinko výstřední, nicméně účinná. Dala by shrnout pod termín „individualizace“. Pokud si myslíte, že všechny ty airbrushe a zdobení aut jsou výstředností neuznaných umělců, vyvedeme vás z omylu. Co budete chtít ukrást raději? Černý Land Cruiser se zatmavenými skly, který jako by vypadnul z béčkové gangsterky, nebo pomalované BMW s neskutečně nevkusnými pop artovými kreacemi? Odpověď je myslím jasná. To první auto prodáte HNED, to druhé velmi špatně.

Dalšími způsoby jsou všechny ty digitální hračky a krabičky s PIN kódy, bez nichž auto nestartuje. Nebývá to až tak drahé, a pokud to někdo instaloval odborně, velmi to zkomplikuje případné odjetí s autem. Stejně efektivní jsou schované GPS vysílače v autě, ideálně na 2-3 místech. Ale pozor, neměly by vysílat neustále, jinak je zloději snadno zaměří a odstraní. Ideálně jsou nepravidelné intervaly, a každý z nich v jiném čase.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Velmi zajímavou možností je naprogramovaná speciální sekvence mačkání běžných tlačítek, bez kterých auto buď vůbec nenastartuje, nebo se po 200 metrech zastaví uprostřed vozovky. Před nastartováním motoru musíte například sklopit a odklopit zrcátka, stisknout všechna tlačítka elektrického ovládání oken a dvakrát zapnout stěrače. Ano, zní to poněkud úsměvně, ale může to opravdu pomoci, bez znalosti daného systému není nikdo schopen na jednotlivé úkony přijít.

Konec dobrý, všechno dobré

I když musíme zopakovat úvodní větu našeho článku, že ukrást jde jakékoli auto, i to vaše, chceme současně naše povídání zakončit pozitivně. Jinými slovy, pokud máte jen trochu dražší auto a opravdu si ho ceníte, neváhejte s nějakým výše popsaným způsobem zabezpečení. Samozřejmostí by také měla být pojistka kryjící všechna rizika. Od věci nejsou ani služby agentur se satelitním sledováním. Všechno to sice stojí peníze, ale pořád menší, než úplná ztráta vozu.

Jakým způsobem zabezpečené auto proti krádeži máte vy?

Zdroj: Se souhlasem čtenáře Petra H.

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články