Trh s ojetými elektromobily má svá vlastní pravidla. Morální zastarávání je tady rychlejší než u běžných aut – a důsledky překvapí i zkušené motoristy.
Za ty více než tři desítky let, co se věnuji automobilům, mi přišlo zcela samozřejmé, že nákup a prodej ojetého automobilu je často výhodným obchodem pro obě strany: prodávající se zbaví svého již nepotřebného vozu a kupující koupí za výhodnou cenu něco, co by nové stálo podstatně více. Postupně mi však dochází, že toto přestává platit u elektromobilů. A že jejich prodejnost coby ojetin bude víc a víc problematická. Pokud ne nemožná. Proč? Vysvětlím za okamžik.
Elektromobily stárnou technicky i morálně nesrovnatelně rychleji
Trh s ojetými elektromobily se totiž pomalu začíná rozcházet s tím, na co jsme po desetiletí zvyklí u vozů se spalovacím motorem. Všiml jsem si, že tradiční argumenty – jako je dlouhá životnost motoru, možnost opravy svépomocí nebo zachování hodnoty – u elektromobilů zdaleka neplatí v takové míře. Důvod je jednoduchý: elektromobily stárnou morálně i technicky mnohem rychleji než klasická auta. Příklad? Jeden mi shodou okolností parkuje za domem.
Ten příklad se jmenuje BMW i3. Auto, které nejen podle mne razantně předstihlo dobu. Aby na to ve finále podobně razantně doplatilo. Jak? Jednoduše. Parametry jeho baterie jsou dnes již zkrátka beznadějně „out“, a to i v té nejnovější, poslední konfiguraci. O té původní raději taktně pomlčím. A i když zbytek vozu je jinak celkem zajímavý (125 kW nad zadní poháněnou nápravou a karbonový monokok s asymetrickými dveřmi zaujme i dnes), je to právě mizivý dojezd a dlouhé dobíjení, co i3 definitivně staví mimo mísu.
Elektromobily bodují (ale také ztrácí) zcela jinými parametry než konvenční auta
Proč tomu tak je? Elektromobily jsou vázány na technologický pokrok hlavně v oblasti baterií, rychlosti nabíjení a konektivity výrazně více než klasické automobily. Model, který dnes nabízí dojezd, jenž patří ke špičce, může být za pár let beznadějně zastaralý. Výrobci neustále přicházejí s novými funkcemi a vylepšeným softwarem. A co je klíčové – už ani fabriky často nezajišťují jednoduchou výměnu či „upgrade“ baterie, takže technická zastaralost rovná se často i ekonomická.
10 let stará klasika? No problem. 10 let elektromobil? Jako cesta na Mars a zpátky
Když zůstanu u BMW: deset let stará pětková řada F10 bude zejména v zachovalém stavu dodnes naprosto soudobým, drtivou většinu potřeb svého majitele naplňujícím dopravním prostředkem. Deset let staré i3 s dojezdem (v lepším případě) kolem 200 km je naopak de facto nepoužitelné. Procházel jsem si nabídky na německých portálech a je až s podivem, jak nereálné požadavky někteří majitelé mají. Když současně ukáží displej, kde s necelou polovinou baterie se pojí dojezd 52 (!!!) km. To je tristní.
A velmi dobře to je vidět i na největším „elektromobilním trhu“ Evropy: v Norsku. Právě tam jsem sledoval, jak masová adopce elektroaut mění i strukturu trhu s ojetinami. Podle oficiálních údajů Norského silničního úřadu dosáhl v roce 2024 podíl nově registrovaných elektromobilů bezmála 92 %. Spalovací vozy jsou na okraji zájmu, jejich tržní podíl klesl na jednotky procent. Znamená to jediné: ojetiny na trhu jsou z drtivé části elektromobily, včetně těch, které morálně zestárly rychleji, než by leckdo čekal.
Norové jasně ukazují světlé, ale i stinné stránky naší budoucnosti
Tato norská zkušenost jasně ukazuje i novou výzvu: hodnota a prodejnost ojetého elektromobilu je mnohem více svázaná s rychlostí technologického pokroku než s mechanickou kondicí samotného kusu. Na rozdíl od klasických aut, kde roli hraje především stav karoserie a motoru, počet ujetých kilometrů či servisní historie, u elektromobilů často rozhoduje hlavně stav baterie, softwarová aktualizovatelnost a „aktuálnost“ samotné platformy. Což je nový fenomén, pro prodejce i kupující.
Co to znamená v praxi? Pokud dnes někdo pořizuje elektromobil s vizí dlouhodobého užívání a následného prodeje v zachovalém stavu, měl by také počítat s tím, že hodnota jeho vozu může klesnout citelně rychleji, než čeká. Stačí nová baterie a vše je náhle jinak. Změny tuší i automobilky: některé už dnes testují možnost „pronájmu baterií“ nebo pravidelných softwarových upgradů za poplatek. Trh s ojetými elektromobily se zkrátka bude vyvíjet rychleji, než jsme čekali. Norsko nám jasně ukazuje směr… a to, co se tam děje dnes, můžeme ve zkratce očekávat i u nás v nejbližších letech. Mimochodem, jaký na to máte názor?