Ojeté elektromobily budou za 5 let prakticky neprodejné. Proč? Zjistili jsme, že největší trh odhalil zarážející skutečnost

Trh s ojetými elektromobily má svá vlastní pravidla. Morální zastarávání je tady rychlejší než u běžných aut – a důsledky překvapí i zkušené motoristy.

i Zdroj fotografie: AAA Auto
                   

Za ty více než tři desítky let, co se věnuji automobilům, mi přišlo zcela samozřejmé, že nákup a prodej ojetého automobilu je často výhodným obchodem pro obě strany: prodávající se zbaví svého již nepotřebného vozu a kupující koupí za výhodnou cenu něco, co by nové stálo podstatně více. Postupně mi však dochází, že toto přestává platit u elektromobilů. A že jejich prodejnost coby ojetin bude víc a víc problematická. Pokud ne nemožná. Proč? Vysvětlím za okamžik.

Elektromobily stárnou technicky i morálně nesrovnatelně rychleji

Trh s ojetými elektromobily se totiž pomalu začíná rozcházet s tím, na co jsme po desetiletí zvyklí u vozů se spalovacím motorem. Všiml jsem si, že tradiční argumenty – jako je dlouhá životnost motoru, možnost opravy svépomocí nebo zachování hodnoty – u elektromobilů zdaleka neplatí v takové míře. Důvod je jednoduchý: elektromobily stárnou morálně i technicky mnohem rychleji než klasická auta. Příklad? Jeden mi shodou okolností parkuje za domem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Je to podvod? Elektromobil má pod kapotou ve skutečnosti spalovací motor, řada kupujících o tom nemá ani páru

iZdroj fotografie: mobile.de

Ten příklad se jmenuje BMW i3. Auto, které nejen podle mne razantně předstihlo dobu. Aby na to ve finále podobně razantně doplatilo. Jak? Jednoduše. Parametry jeho baterie jsou dnes již zkrátka beznadějně „out“, a to i v té nejnovější, poslední konfiguraci. O té původní raději taktně pomlčím. A i když zbytek vozu je jinak celkem zajímavý (125 kW nad zadní poháněnou nápravou a karbonový monokok s asymetrickými dveřmi zaujme i dnes), je to právě mizivý dojezd a dlouhé dobíjení, co i3 definitivně staví mimo mísu.

Elektromobily bodují (ale také ztrácí) zcela jinými parametry než konvenční auta

Proč tomu tak je? Elektromobily jsou vázány na technologický pokrok hlavně v oblasti baterií, rychlosti nabíjení a konektivity výrazně více než klasické automobily. Model, který dnes nabízí dojezd, jenž patří ke špičce, může být za pár let beznadějně zastaralý. Výrobci neustále přicházejí s novými funkcemi a vylepšeným softwarem. A co je klíčové – už ani fabriky často nezajišťují jednoduchou výměnu či „upgrade“ baterie, takže technická zastaralost rovná se často i ekonomická.

10 let stará klasika? No problem. 10 let elektromobil? Jako cesta na Mars a zpátky

Když zůstanu u BMW: deset let stará pětková řada F10 bude zejména v zachovalém stavu dodnes naprosto soudobým, drtivou většinu potřeb svého majitele naplňujícím dopravním prostředkem. Deset let staré i3 s dojezdem (v lepším případě) kolem 200 km je naopak de facto nepoužitelné. Procházel jsem si nabídky na německých portálech a je až s podivem, jak nereálné požadavky někteří majitelé mají. Když současně ukáží displej, kde s necelou polovinou baterie se pojí dojezd 52 (!!!) km. To je tristní.

iZdroj fotografie: mobile.de

A velmi dobře to je vidět i na největším „elektromobilním trhu“ Evropy: v Norsku. Právě tam jsem sledoval, jak masová adopce elektroaut mění i strukturu trhu s ojetinami. Podle oficiálních údajů Norského silničního úřadu dosáhl v roce 2024 podíl nově registrovaných elektromobilů bezmála 92 %. Spalovací vozy jsou na okraji zájmu, jejich tržní podíl klesl na jednotky procent. Znamená to jediné: ojetiny na trhu jsou z drtivé části elektromobily, včetně těch, které morálně zestárly rychleji, než by leckdo čekal.

Norové jasně ukazují světlé, ale i stinné stránky naší budoucnosti

Tato norská zkušenost jasně ukazuje i novou výzvu: hodnota a prodejnost ojetého elektromobilu je mnohem více svázaná s rychlostí technologického pokroku než s mechanickou kondicí samotného kusu. Na rozdíl od klasických aut, kde roli hraje především stav karoserie a motoru, počet ujetých kilometrů či servisní historie, u elektromobilů často rozhoduje hlavně stav baterie, softwarová aktualizovatelnost a „aktuálnost“ samotné platformy. Což je nový fenomén, pro prodejce i kupující.

Evropa se probudila z elektrického snu a začíná šlapat na brzdu. Co bude s Elonem, když zmizí dotace?

Co to znamená v praxi? Pokud dnes někdo pořizuje elektromobil s vizí dlouhodobého užívání a následného prodeje v zachovalém stavu, měl by také počítat s tím, že hodnota jeho vozu může klesnout citelně rychleji, než čeká. Stačí nová baterie a vše je náhle jinak. Změny tuší i automobilky: některé už dnes testují možnost „pronájmu baterií“ nebo pravidelných softwarových upgradů za poplatek. Trh s ojetými elektromobily se zkrátka bude vyvíjet rychleji, než jsme čekali. Norsko nám jasně ukazuje směr… a to, co se tam děje dnes, můžeme ve zkratce očekávat i u nás v nejbližších letech. Mimochodem, jaký na to máte názor?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články