Patří mezi oblíbené typy karoserie, přesto mají potíže, někdy i závažné. To ale nijak nesouvisí s tím, jak moc se přesto prodávají.
Kdybych měl napsat jedno SUV, které je podle mého absolutně zbytečné a zároveň je ze zkušenosti poruchové, bylo by to BMW X6. Nemohu si brát servítky. Lhal bych ve své podstatě. Pamatuji si na majitele tohoto vozu, který se na mne obrátil s prosbou o pomoc při koupi jiného auta. Chtěl Subaru STI, nechtěl už BMW X6. Platil za opravy, stále dokola, částky po 250 tisících Kč. Což ho nebavilo, a to rozhodně netrpěl finanční nouzí. K BMW se ještě vrátím. Trh s SUV je dnes nepřehlédnutelně široký. Kde je poptávka nejsilnější, je dobré mít přehled o slabinách.
Prodávají se hodně, lidé SUV milují, tak se vyplatí znát potíže
Zejména když jde o vozy, které na pravidelných technických prohlídkách vykazují nadprůměrný podíl závažných závad. Dokážou tak zamíchat finančními toky v rodinném rozpočtu. Aktuální prameny od nás, našich expertů, z dílen a servisů jasně vymezují několik modelů, u nichž je opatrnost na místě. Ať už vinou koncepce, dílčích konstrukčních řešení, nebo prostě nešťastných komponentů se v reálu ukazují s větší poruchovostí. Větší, než by se líbilo. Nejde přitom o jednorázové excesy, ale o statisticky podchycené jevy.
Typickým příkladem je první generace Dacia Duster. Ta si s rostoucím věkem (8–9 let) nese daň v podobě toho, že až každé třetí auto má problémy na pravidelných kontrolách STK. Respektive německých kontrolách, tady vycházím z podkladů od našich sousedů. Přitom nejde o jednu jedinou slabinu. Často se objevují úniky oleje, unavené zavěšení náprav. Také brzdy, které po letech prostě nejsou v kondici, jakou by řidiči očekávali. Na technické to je poznat. Podobně platí, že původní Nissan Qashqai je v pozdním věku (12–13 let) rizikovější a technickou v Německu neudělá téměř 40 procent vozů. Jistě, v redakci AutoŽivě už jsme několikrát referovali.
Na STK u nás a v Německu se měří jiným metrem, bezpochyby
V Německu jsou podmínky jiné než u nás. Nicméně se opakují závady na zavěšení kol, úniky oleje a korodující výfukové potrubí. K častým poznámkám patří i parkovací brzda a zadní světla. Což nejsou položky, které by potěšily majitele ani v rozpočtu, ani v bezpečnosti. U BMW X5 a X6 v generacích F15/F16 i novějších G05/G06 se v zápisech objevují opotřebené silentbloky a čepy zavěšení. Také úniky maziv, plus zvýšená chybovost při emisní kontrole čili přesně tam, kde technici bývají nekompromisní. Zajímavý detail přináší BMW X1 (F48), kde vyšší chybovost není nutně „vinou automobilky“ v klasickém smyslu. Ale souvisí s povinnou výměnou tlumičů aktivní kapoty. Konkrétní komponent, který po čase vytáhne majiteli peníze z kapsy, a ve statistice to vypadá jako porucha.
Přesto jde fakticky o předvídanou výměnu dílu. Pokud jde o Opel Crossland X, tady nepříjemně překvapí opravdu brzký výskyt závažných závad už u prvních technických kontrol. A není to jednostranné. Úniky oleje, unavené pružiny či tlumiče, kritika výfukové soustavy a rychle se opotřebovávající brzdové kotouče, k tomu navíc často připomínky k dennímu a mlhovému osvětlení. Soubor slabin, který si žádá poctivou vstupní prohlídku a rozvahu při koupi. Kia Sportage se s přibývajícími roky (12–13 let) prezentuje zvýšeným výskytem opotřebení ložisek kol, čepů řízení a stabilizátorů. Tedy prvků, které se v kombinaci s těžší karoserií a vyšším těžištěm prostě dříve „vysypou“.
Mezi SUV s obtížemi se dostala i naše tuzemská značka
Pokud s nimi nebylo zacházeno slušně. Ve chvíli, kdy se k tomu přidá zanedbaný servis, náklady jdou rychle nahoru. Zajímavou výjimku v přehledu představuje Škoda Kamiq. Ta jinak patří mezi spolehlivější kusy, ale od techniků si opakovaně vysloužila poznámku za nadměrně opotřebovávané brzdové kotouče. V rámci své třídy až čtyřikrát častější problém, než je průměr. Často bývá kritizovaná i brzda a zadní LED světla. To je kombinace položek, které si v bazaru zaslouží kontrolu dřív, než se uzavře kupní smlouva.
Ford Kuga poslední generace si v reálu nese několik slabých míst. Od tlumičů a pružin přes úniky oleje až po zkorodované části výfukového traktu. Část neduhů si nese z předchozí generace. Je to přesně ten dědičný hřích, který se v přehledu závad projeví napříč ročníky. Aby bylo jasno, nejde o seznam ve stylu „zákaz řízení“, ale o varování, vztyčený prst. Když to tedy shrnu, tak žebříček modelů s nejvyšším podílem závažných závad v rámci aktuálních dat z německých technických kontrol vypadá takto.
Statistika je vodítko, ale kondice každého kusu je odlišná
Ford Kuga, Škoda Kamiq, BMW X5/X6, Dacia Duster II, Opel Crossland, Kia Sportage, BMW X1, Nissan Qashqai (J10), Dacia Duster I. Podstatné na celé věci je, že u každého z uvedených modelů hrají roli věk, nájezd, způsob používání. A kvalita servisu, takže konkrétní kus může dopadnout jinak než průměr. Přesto statistika pomáhá vytipovat místa, která je třeba pečlivě zkontrolovat. Tak pozor na to. Neříkám, ať je nekupujete. Snad až na tu X6. Ale pozorně je prověřte.