Těchto 10 aut se nikdy nerozbije: Modely, které vydrží navěky. Bez problémů najedou 500 000 kilometrů

Jaké auto je spolehlivé tak moc, že hravě najede přes půl milionu kilometrů? Máme jich hned deset a ne, nejde o žádné nováčky.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Existují auta, která se stala legendami nejen kvůli svému designu nebo výkonu, ale hlavně proto, že prostě ne a ne přestat fungovat. Zní to rouhačsky, tak to možná formuluji jinak. V redakci AutoŽivě dlouhodobě a průběžně řešíme spolehlivost aut. A dali jsme dohromady žebříček automobilů, které jsou podle nás spolehlivé. A najedou klidně několik stovek kilometrů. V současné době většina nových aut s trochou nadsázky sotva přežije záruku a pak začne pomalu, ale jistě odcházet do věčných lovišť.

Jaké auto najede 500 000 kilometrů, když ne to japonské?

Existují ale modely, které s přehledem zvládnou i půl milionu kilometrů a pořád jedou dál. Jistěže nejde o žádné supersporty nebo luxusní limuzíny, ale o obyčejná auta, která potkáte na silnici každý den. Je dobré vědět, že když sáhnete po správném modelu, můžete jezdit klidně dvacet let a pořád nebudete muset řešit, kde sehnat další auto. Tedy do chvíle, než auto zařízne Evropská unie nějakým svým dramatickým zásahem.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Toyota

Jaký je recept na dlouhověkost? Je důležité si uvědomit, že moderní auta nabízejí nespočet technologických výhod. Technologie ale často znamenají větší náchylnost k poruchám. Elektronika, řídící jednotky na každou hloupost, složité palivové systémy podmíněné ekologickými normami. Všechno toto jsou zranitelná místa, kde může rychle docházet k chybám. Pokud tedy sníte o autě, které vás bude doprovázet celým životem, možná by stálo za to poohlédnout se po starších modelech, které se již osvědčily. A teď už k samotnému žebříčku.

5 nejlepších ojetin ve svých třídách, díky kterým se budete v roce 2025 elektromobilům jenom smát

První místo si podle mě bez debat zaslouží Toyota Land Cruiser. Tohle auto je synonymem pro nezničitelnost. Ať už jezdíte po městě, nebo se vydáte na expedici do Afriky, Land Cruiser vás nikdy nenechá ve štychu. Motory 4.2 D nebo 4.5 V8 jsou pověstné tím, že zvládnou i 700 000 kilometrů bez generálky. Co se může porouchat? No, porouchat, je tady karoserie, která padne za oběť korozi. Ve chvíli, kdy motor pořád běží jako hodinky. Bez moderní elektroniky, tady je všechno poctivě mechanické a opravitelné i v poušti s jedním šroubovákem.

Mezi spolehlivá auta patří i německé značky, dnes už to nedají

Druhé místo patří Mercedesu třídy E generace W124. Tohle auto je legenda mezi taxikáři. Zejména těmi německými. Ti s ním běžně najížděli přes 500 000 kilometrů. Motory 2.0 D, 2.5 D nebo 3.0 D jsou sice líné, ale vydrží všechno. Když nezapomenete měnit olej a nebudete motor trápit, odmění se vám věrností, jakou dnes už vlastně neznáme. Na třetím místě se drží Volvo 240. Hranaté auto, které vypadá, jako by ho navrhoval někdo s pravítkem a kružítkem. Nebo ho nakreslilo dítě v první třídě. Motory zvládnou i 600 000 kilometrů bez větších problémů.

iZdroj fotografie: Mercedes

Čtvrté místo obsazuje Honda Accord. Japonská preciznost, jednoduchá technika a motory, které běží tiše a spolehlivě i po půl milionu kilometrů. Accordy z devadesátých let jsou dnes za pár korun a pořád jezdí lépe než většina nových aut. Japonci, kteří si dali záležet na každém detailu. A funguje to. Páté místo a znovu Toyota, tato příčka patří modelu Hilux. Pokud někdo říká, že pick-upy jsou jen pro farmáře, nikdy nejel v Hiluxu. Tohle auto přežije všechno. Motory 2.4 D nebo 2.5 D jsou hlučné, ale vydrží i 500 000 kilometrů bez větších investic.

Stará BMW a Mercedesy jezdí i dnes, dřív hojně taxikařily

Šesté místo si má Mercedes-Benz třídy S generace W140. Luxusní limuzína byla ve své době technologickým zázrakem, ale zároveň vydržela neuvěřitelné nájezdy. Motory 3.0 D nebo 3.5 D jsou žíznivé, ale spolehlivé. Je okouzlující, že i po 500 000 kilometrech se v tomhle autě budete cítit jako v novém. Ono totiž neumí stárnout. Sedmé místo obsazuje Subaru Outback. Symetrický pohon všech kol, spolehlivé motory a robustní podvozek dělají z Outbacku ideální auto pro ty, kteří chtějí jezdit bez starostí. Pozor ale na výběr motorů, diesel nebrat.

iZdroj fotografie: Subaru

Nikdy, za žádných podmínek. To je problém, agregát, který pokud už nezkolaboval, tak zkolabuje. Osmé místo patří BMW řady 5 generace E39. BMW umí být spolehlivé, když sáhnete po správné motorizaci. Šestiválcové diesely 3.0d nebo benzinové řadové šestiválce jsou pověstné tím, že zvládnou i 500 000 kilometrů bez větších problémů. Na rozdíl od novějších generací pětkové řady, která se naopak opakovaně objevuje v žebříčcích nespolehlivých aut. Mimo můj žebříček uvedu i jiný, pro zajímavost, jestli se shodneme.

10 spolehlivých aut podle Car and Motor

  1. Mercedes třídy E
  2. Peugeot 406
  3. Citroën Xantia
  4. Toyota Land Cruiser
  5. Mercedes třídy S
  6. Škoda Octavia
  7. Seat Toledo
  8. BMW řady 5
  9. Audi A6
  10. Mercedes třídy C

Deváté místo má Volkswagen Passat generace B5.5. Auto je i dnes stálicí českých silnic a není divu – motory 1.9 TDI jsou ikonické, spolehlivé, jednoduché. Desítku uzavírá znovu Toyota, pro český trh s méně obvyklým modelem Camry. Japonský sedan je v Americe synonymem pro spolehlivost. U nás jich tolik není.

Motory 2.2 nebo 3.0 V6 zvládnou stovky kilometrů. Pokud chcete auto, které vás nezradí ani po půl milionu kilometrů, sáhněte po některém z těchto modelů. Většinu z nich dnes koupíte za zlomek ceny nového auta, a ještě vám budou věrně sloužit. Legenda o věčných strojích není jen mýtus, ale realita, kterou si může dopřát každý.

Je vaše auto spolehlivé?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články