Zoxidovaný olej

Dieselové vozy, které stojí dlouho na jednom místě, jezdí jen občas, nebo bývají na zimu odstavovány, mají problémy s oxidací oleje. Jinými slovy, do oleje se dostává vzduch a vytváří bubliny, které snižují kvalitu mazání, což může vést k zastavení nebo dokonce zadření motoru. I když olej není „vyjetý“ je třeba jej po určitém období nečinnosti co nejdříve vyměnit.

Reakce na vlhkost

Voda je další prvek, který může znečistit mazivo v motoru a způsobit nežádoucí reakce. Pokud je vozidlo po delší dobu odstavené ve vlhkém prostředí nebo stálo někde na dešti, může hydratace způsobit klepání motoru. Voda napadá aditiva a zvyšuje oxidaci. Může také snížit kvalitu maziv, což může vést k vážnému poškození stroje.

Černý kouř z výfuku

Asi víte, že naftová auta obvykle kouří více než benzínová nebo elektrická. Ovšem mohou také vydávat nepříjemný zápach, který může proniknout i do kabiny a způsobit potíže s dýcháním. A to nehovoříme o pokutě, kterou můžete dostat za špatný technický stav vozu.

Nadměrná kouřivost obecně bývá důsledkem špatného poměru vzduchu a paliva, kdy je v mixu příliš mnoho nafty. Příčinou problému může být vadné vstřikování, čerpadlo, vzduchový filtr, ventil EGR nebo dokonce turbodmychadlo.

Špatné startování

Některým vznětovým motorům trvá déle, než nastartují nebo je startování obtížné. To je obvykle známka nízké komprese nebo dodávky paliva. Některé vznětové motory při startu trochu klapou, což je zcela normální. Pokud ale motor startuje extrémně dlouho, cvakání je opravdu hlasité nebo nestartuje vůbec, zajeďte raději do servisu.

Slabý výkon

Další problém související s palivem se projevuje v nedostatečné síle. To nejspíš zaregistrujete při startování nebo rozjezdech. K této potíži zpravidla vedou znečištěné palivové filtry, uvolněná škrticí klapka, nadměrné mazání a problémy s vstřikováním paliva.

Slabá baterie

Startování naftového motoru je pro akumulátor poměrně náročné. Pokud akumulátor nefunguje správně, může to ovlivnit kompresní poměr, což může vést k poškození celého startovacího systému.




 

Vadná žhavicí svíčka

Vznětové motory nemají zapalovací svíčky, jako benzínové automobily. Spoléhají se na žhavicí svíčky, které zapalují palivovou směsi prostřednictvím odporového ohřívacího prvku, který je podobný prvkům v troubě nebo topinkovači. Když se žhavicí svíčka pokazí, je téměř nemožné, aby se motor spustil, zvláště v chladném počasí.

Kontaminované palivo

Vzhledem k tomu, že motorová nafta je mnohem viskóznější než benzín, může se do ní snadno dostat cokoliv dalšího. Mezi čtyři nejčastější a stejně nebezpečné kontaminanty patří glykol, ředidlo, saze a voda. Pokud některá z těchto nečistot pronikne do palivového systému, může to vést k vážnému poškození motoru.

Vyšší kompresní poměr

Průměrný vznětový motor má kompresní poměr 20:1, zatímco běžný motor poháněný benzínem má průměrný poměr 8:1. Tento vysoký kompresní poměr činí motor silnější, dává mu hladší chod a někdy nižší spotřebu, ale může také vést k problémům. Může například způsobit častější klepání motoru v důsledku špatného spalovacího cyklu a může také významně přispět k problémům se vstřikováním paliva.

Hluk

Hluk z dieselového motoru může být významný a může také znamenat, že je něco špatně. Vznětové motory jsou hlučnější než benzínové, ale pokud si všimnete nekonzistentního hluku nebo výrazného klepání, mohlo by to značit problém s injektory paliva, což může ovlivnit kompresní rovnováhu a snížit výkon.

Špatná viskozita oleje

Nesprávná viskozita oleje často vede k obtížnému startování. Viskozita v naftových mazivech je mnohem vyšší než u benzínu a mnoho lidí při výměně oleje chybuje. Chyba většinou spočívá v tom, že použijí olej pro teplé počasí, a když se ochladí, zapomenout jej vyměnit za vícesytný. Nejlepší je používat olej vhodný pro celoroční provoz, aby se tomuto opomenutí předešlo.