2035: Konec aut s naftovými a benzínovými motory v Česku. Kompletní přehled všeho, co potřebujete vědět

Konec spalovacích motorů v evropských zemích je výrazně blíž, než by rok 2035 zprvu napovídal. EU a výrobci jsou totiž připraveni udělat cokoli, abychom přešli na elektromobily.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Ačkoli se může zdát, že do roku 2035 zbývá ještě mnoho času, opak je pravdou. Ostatně, vidíme to dnes a denně u předních výrobců: jejich ujišťovaní, že ještě výrazně před tímto datem bude z jejich strany ukončena produkce spalovacích motorů, nebrala jednoho času téměř konce. S propadem prodeje elektromobilů a určitým „vystřízlivěním“ z počátečního EV nadšení sice ochladly i tyto predikce, ale stále platí: Evropa bude do budoucna elektrická. Co z toho plyne pro nás? Pojďme se na to podívat společně.

Záměr je jasný: namotivovat k přechodu na elektromobily co nejdříve

Jsme členy Evropské unie, a proto se na nás vztahují zákazy a ujednání platné v Evropské unii. Jakkoli má dojít v roce 2026 (tedy už za dva roky) k revizi celého systému tzv. Green Dealu, zatím se na finálním roce 2035 (finálním pro spalovací motory) nic nemění. A není vůbec jisté, že se po roce 2026 vůbec něco změní. Vláda ČR tedy chtě nechtě bude muset akceptovat to, co jí z Bruselu přijde jako evropské nařízení. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme se ozvat, ale to je asi tak jediné, co s tím můžeme dělat.

Do olejového hrdla motoru nalil JAR. Po nastartování auta valil oči ze zázračného účinku

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Záměr je přitom jasný: podnítit přechod ze spalovacích motorů na elektrická vozidla (EV), aby se snížil vliv jízdy na fosilní paliva na změnu klimatu a doprava se posunula k udržitelnější budoucnosti. Od tohoto data bude také zakázán prodej hybridních vozidel. Plug-in a plně hybridní vozy využívají k jízdě část elektrické energie z menších baterií, ale pro pohon spalovacího motoru, zejména na delší cesty, hodně spoléhají na benzín nebo naftu. Tedy zakázáno.

Obchod s ojetými vozy má „omezenou dobu trvanlivosti“

Zákaz se netýká stávajících majitelů naftových a benzínových vozů, hybridních vozů nebo automobilů, používajících k pohonu LPG nebo CNG. Tato vozidla mohou nadále jezdit po silnici a lze je stále kupovat a prodávat z druhé ruky – alespoň v dohledné době. Ona „dohledná doba“ je přitom na celém možná nejzajímavější, protože s koncem možnosti prodeje bazarových vozidel se spalovacím motorem se de facto sesype trh s ojetými vozidly. Což je obor, ve kterém se točí miliardy.

Kupujeme starší Suzuki od „áček“. Omezený rozpočet ve finále postačil, italské dvojče zpestřilo nabídku

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A což také vysvětluje mnohé akvizice a velké plány neméně velkých hráčů v oboru, mezi něž se řadí i nám všem dobře známá „áčka“, neboli AAA Auto Praha. Firma rozkročená do několika evropských zemí jede v nebývalém tempu a snaží se vygenerovat opravdu zásadní peníze nyní a řekněme v horizontu dalších 10–15 let. Protože pak není opravdu jisté, co se všemi těmi ojetými vozy se spalovacími motory bude. Kdo má myslím naopak práci na desítky let dopředu jistou, jsou vrakoviště a lisy na automobily.

Kdy se přestane prodávat benzín?

V současné době neexistují žádné plány na zastavení prodeje benzinu nebo motorové nafty v Evropě. Není však vyloučeno, že benzín a nafta budou v budoucnu postupně vyřazovány, budou méně dostupné nebo dražší. Zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory bude mj. znamenat, že budou postupně ubývat ze silnic. Viz minulá poznámka o vrakovištích a lisech na automobily. Poptávka po benzínu a naftě se nakonec sníží, což znamená, že pravděpodobně klesne i nabídka.

Kolik nabíječek nahradí jednu obyčejnou benzinku? Experti to spočítali, číslo je skandální

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Co se stane s klasickými auty, až bude benzín zakázán?

Klasická auta na benzín nebo naftu nebudou pochopitelně zakázána, až v roce 2035 proběhnou legislativní změny. Nebo rozhodně ne ve smyslu jejich provozu po silnicích. Je pravděpodobné, že rostoucí zájem o elektromobily bude v budoucnu pro řidiče klasických automobilů představovat výzvu. Může to zaznamenat nárůst elektrických dobíjecích stanic, zatímco počet i dostupnost benzinových a naftových stanic by se mohly snížit, což by snížilo komfort při provozu klasických automobilů.

Plánovat nyní cokoli v automotivu musí být očistec

Jinými slovy: Evropská unie, stejně jako výrobci se nás pomalu, ale jistě snaží tlačit do přechodu k elektromobilitě. Ideálně čím dříve, tím lépe, neb výrobci do jejich vývoje a výroby nainvestovali gigantické částky a potřebují ty peníze dostat nějak zpátky. Jakkoli aktuálně je situace poněkud jiná, s ohledem na klesající prodeje elektromobilů. Nechtěl bych být nyní v kůži stratégů a plánovačů automobilek.

Za 949 dnů se jízda autem (nejen v ČR) stane cenově nedostupnou. Tady jsou důvody, proč budeme muset na volant zapomenout

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Přesto například v Německu počítají s citelným zdražením pohonných hmot po roce 2027, kdy cena emisních povolenek přejde na volný trh. A pak teprve údajně poznáme, co to je Green Deal – viz náš článek ve výše přiloženém linku. Jak to vidíte vy, opravdu se dočkáme toho, že v roce 2035 zcela skončí spalovací motory? Dejte i váš názor vědět do diskuse pod článkem, děkuji!

Souhlasíte se zákazem spalovacích motorů?

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články